AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.492

Endast backen funkar..

bm
175
bmw 325i cab
Caddy 1.9tdi dsg-08
Caddy 2.0sdi-04
Toyota Hilux-10
Audi A4 2.0tdi Quattro-09
Bmw 530xd -08
Hej..
Har en bmw 735i års-91 med automat men alla växlar slutade funka plötsligt bara backen funkar... Är det någon som vet vad det kan vara är det växellådan som är pajj??

Mycket tacksam för svar...

BMWPOWER
75
9
750bmw
750IAL -87
Trevligt eller, ja så kan man inte skriva...

Men jag har nästa samma problem.

Jag åkte på motorvägen och plötsligt lade bilen ur växeln. Jag satt länge och testade de manuella växlarna samt drivern, jag kunde backa men ej frammåt.

Tillslut fick jag bilen att åka på drivern, men detta gick inte fort.
Den tappar växeln lite då och då.

Jag vet ej felet, men jag tänkte testa med att byta automatlåde filtret samt oljan till att börja med. Sedan får man väll ge sig på elen vart man nu ska börja...

An
88
Annoying thing
525I Touring -92
Kan va brända lammeler i lådan pga hårt körd, dåligt med service mm kollat färgen på oljan till lådan? Är den svart eller vinröd,rosa?
75
9
750bmw
750IAL -87
Jag bytte olja + filter och nu fungerar backen riktigt bra den lilla bit jag körde, men drivern går inte.

Men jag ringde en automatlådefirma och de sa att de var säkra på att dessa tendenser berodde på slitna lameller, forvardlamellerna.

skulle kosta 5500kr om man lämnade in lådan.

Frågan är om det är svårt att byta dessa forvardlameller?

//Roger

Kör 750IAL -87
bm
175
bmw 325i cab
Caddy 1.9tdi dsg-08
Caddy 2.0sdi-04
Toyota Hilux-10
Audi A4 2.0tdi Quattro-09
Bmw 530xd -08
Jasså hm ja det låter lite dyrt.. Byta själv kanske är ganska svårt också.. Kanske säljer den som den står nu då.. Vad kan det vara värd då.. 20000Kr..?

BMWPOWER
Hej alla glada 700 ägare. Jag har kollat lite ang plastkule problemet med mina kontakter på ZF i Göteborg. Om man nu har en låda som är "hel" men
att plastkulorna är trasiga. Så går det att köpa ett "nytt" komplett ventilpaket. (inget utbytes system)
Detta för att förenkla för dom som inte vill ge sig in i att byta plastkulorna själv. Utan bara lyfta upp ett nytt ventilpaket.

Mvh,

Pocke
750bmw, förde din växellåda oljud i samband med att den sluta funka?
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Pocke, fick du någon prisuppgift för ventilpaketet ?
Har också sett via en länk nån gång om en kille i Tyskland som körde in sin bil till ZF själv och fick plastkulorna utbytta + ola och filter för 235 euro. Lät i mina öron som en självklar förebyggande åtgärd när bilen närmar sig 20000 mil.
Är det någon härinne som gjort nåt liknande hos ZF i Göteborg ?
Kostnad ? Erfarenheter av bytet ?

Paap Reeder
... är det verkligen så att plastkulorna sitter i ventilpaketet??

Nu är jag mera inzoomad på hp222/24 men ...

Verkar litet underligt eftersom det på en 4hp22/24 inte gör så. Nu är ju konstruktionen iofs helt annorlund dessa lådor emmellan ... men är ändå undrande.

Skulle dom sitta i ventilpaketet måste det väl vara en enkel match att lossa det paketet och hemma på köksbordet byta ut kulorna??

MVH /// Paap R
he
38
hede_power
750il-99
318-94
Hej

Har renoverat automatlådor på bla två e23or 735 -83 och 728 -86.
hade samma problem att backen funkade men inte drive eller de andra "fram"-växlarna. jag kan påstå att det för det mesta är det främre lamell-paketet som är slut såvida du inte har kört runt ett långt tag med slirande bil i 20 km/h. Jag köpte nytt första lamell-paket och monterade det sedan ur uttagen växel låda. Det är inget större problem, går att hitta info på nätet hur man gör. Sedan är det bara att sätta in lådan igen så whoops funkar din drive. Kostnad ca 400:- för lamellpaketet, verkstads avgift för dom att montera och sätta dit lådan såvida du inte gör det själv. Det tar ca 4-5 h första gången med att montera lamellpaketet.

hede, är det verkligen samma kostnad/samma arbete på e32?
he
38
hede_power
750il-99
318-94
jag har ej någon prisuppgift på vad lamellpaket kostar till e32, men jag tror inte de skiljer så mkt i pris.

tycker jag läst betydligt högre pris i andra trådar men jag kanske fattat fel
75
9
750bmw
750IAL -87
Hej

Jag har nu fått ordning på min låda.

Det var forwardkopplingen som var dålig, altså lamellerna längst fram.
Stört enkelt att byta dem, men svårare att få ned lådan.

På verkstaden sa de att de alltid var det problemet på dessa bilar (e32), lamellerna kostade 1600kr

Svar på fråga från forummedlem: Nej det lät inte illa i min låda innan den slutade fungera.

Kör 750IAL -87
ok, låter ju positivt. om man nu kunde få någon att ta ner lådan och göra jobbet för inte alltför många tusenlappar.

Det jag undrar är bara om lamellerna är det enda som är slut i min låda, då den som sagt låter illa när man gasar lite (även neutral).
75
9
750bmw
750IAL -87
Vilken verkstad som hälst tar ner lådan åt dig.
Sedan kan du be någon bekant som bara är nogot händig på att skruva att byta lamellerna åt dig, det är verkligen störtenkelt.

Att det låter illa kan jag inte svara på, men kanske är det lamellerna som slirar mot varandra, metall mot metall som det blir när beläggningen är slut.

Kör 750IAL -87
jo, fast lamellerna ligger ju inte emot på neutral? det fräsljud som kommer från lådan borde inte finnas då. Kan det vara skrot i oljan pga brända lameller som skapar ljudet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.