|
|
|
|---|---|
|
Hej! Imorgon ska jag renovera mina bromsar! Läste att siliconbromsvätska inte är bra att använda i min bil! Vad ska jag byta till för märke? Är det skillnad på bromsvätska? DÅ menar jag vanlig bromsvätska ej silicon. Funderar på att även svarva bromsskivorna(kant längst ut på ca 1mm på båda sidor av skivan),nån mening att slitsa?Eller ska jag satsa på nya skivor av märket Brembo (Mekonomen)? Mina nuvarande har aluminium mittparti,skillnad mot Brembo? Och till sist, vilka belägg ska jag köpa? Måste vara "bett" direkt när de är kalla! M3-97 | |
|
En fråga till, hur tjock bör bromsskivan vara för att det är lönt att svarva den? M3-97 |
|
|
Att svarva skivor till en m-bil låter lite dumsnålt? Köp nya org. och slitsa dessa... Personligen kör jag på Motul RBF600 vätska. Länk /Thomas Jag åker gärna volvo eller saab men kör hellre bmw. |
|
|
Bromsvätska, använd av typ DOT 3, DOT 4 eller DOT 5.1 (ingen av dessa är av silikontyp). Fabrikatet är av underordnad betydelse, ta något känt märke. Visst det är mindre skillnader på bromsvätska när det gäller kokpunkt. Men skillnaden mellan bromsvätskorna är långt mindre än mellan ny och gammal bromsvätska. Någonstans på skivan brukar det vara stansat minmått på tjockleken. Du bör inte underskrida detta mått. Originalskivan du har nu är en bättre/värmetåligare konstruktion (en form av flytande skiva) än den fasta varianten. Därmed inte sagt den fasta skivan skulle fungera dåligt. Belägg är inte lätt att svara på, utan att veta något så säger jag BMW-original. Alternativt kan du ta något sportbelägg. Rena race-belägg gör sig bäst på racebanan. De fungerar ofta bra på landsvägen dock har de ofta diverse nackdelar i form gnissel, kraftigt bromsdamm och ökat skivslitage. /G |
|
|
Ok tack för svaren,nu ska jag ut o skruva av skivorna och se om jag kan hitta "minsta tjocklek markeringen" innan jag bestämmer mig om det blir nya eller om det blir svarvning. M3-97 |
|
|
Det blev lätt val. Det stod minimum markering 26.4mm på aluminiumdelen av bromsskivan! Mätte mina till 26mm! Beställde Bremboskivor ,blå ATE racingbromsvätska, RoadHouse belägg,slitagevarnare (sprack när jag skulle lossa den) från Autoexperten.Får skivorna kl 1500-1600 idag,resten fanns på lager. M3-97 |
|
|
RoadHouse belägg? Var köpte du detta? Blev lite nyfiken samt varför du valde Super Blue och inte RBF600? När du ändå ska grotta med bromsarna råder jag dig att kolla upp om/ när slangarna blev bytta. Många gör felet att köra med gamla även stålomspunna slangar vilket resulterar i att man tappar broms verkan vid hög belasting och värme. Tyvärr så är jag ingen tekniker men insadan av slangen nöts å åldras. Beställde förra veckan Goodridge stålomspunna slangar från pean sweden. 1080+ 156 i frakt. /Thomas |
|
|
Köpte/beställde allt på Autoexperten i Bromma.Blev Blue bromsvätska pga priset o sortimentet de hade.De hade 2 vanliga bromsoljor,Blue (tål lite mer värme) (ca 270kr/litern)och Castrols (kommer ej ihåg beteckning) för 899kr/litern. M3-97 |
|
|
Jaha... Hur låg de prismässigt? Köpte där för ett par månader sen men då blev det DNX performance /Thomas |
|
|
423kr paret! M3-97 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.