|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Hört något mer från lådkillen thomas ? Riktigt nyfiken jag me... :) |
|
|
Jag har kollat med honom idag och kommer att hämta bilen i em. Han har rivit ner ventilpaketet och kollat allt. Alla ventilerna har kollats separat. Han kunde inte helt utesluta att någon ventil hade kärvat men allt var OK. Han har provar med att byta till ventilpaket till ett renoverat och helt OK paket. Felet kvarstod. Han började då misstänka eldelen. Efter att ha separat avjordat anslutningarna provkörde han och vips (jag har inte kollat själv) försvann felet. Detta låter dock helt trovärdigt. Ett jordfel i t.ex. ledningen för returen på någon ventil eller givare som kollar positionerna på de mekaniska delarna i lådan kan ge krypspänningar alt. lägre spänning. Skulle t.ex. ventilen få fel spänning eller att det ligger kvar en låg spänning på en ventil som skulle vara spänningslös kan mitt fel uppstå. Detta förklarar även att felet uppstår vid en viss hastighet (läs vissa vibrationer). Jag håller tummarna och skall prova under helgen. Jag återkommer under nästa vecka. |
|
|
Inga framsteg på automatlådefronten etc...? - Davici ?? - Thomas ?? Mvh / |
|
|
Inga direkta framsteg på min sida men fick på mina 20" tums fälgar i fredags , inte bra . För nu är de där förbannade jävla brummandet ända upp till 105 km/h och innan var de bara upp till 80. Plus en jäkla skillnad på soppaförbrukningen , den gick upp i höjden ! :( Thomas - har du testat bilen själv nu o sett att allt är okej ?? |
|
|
Jag har testat med att resetta det adaptiva minnet för både motor och växellåda men felet kvarstod. Detta gjorde jag med Carsoft hemma. Provade även med att köra med en LMM bortkopplad i taget, felet kvarstod ändå. En konstig slutsats jag har märkt är att det verkar bara vara 12:orna som har detta problem med morrande vid ca: 70 km/h. Skulle detta stämma så kan inte växellådan vara felet väl? Det är ju samma i 740 och då borde även dom känna av detta morrande. Motorn är ju det enda som är specifikt i så fall. Någon nämde att man kunde synka spjällen. Kan detta hjälpa tro? / Tony |
|
|
Jag har nu varit ute på vägarna förra veckan. Tro´t eller ej - felet är borta. Jag har även fått uppleva hur jämn en automatlåda kan vara när den är "ny".Jag kan rekommendera min lådnisse om någon är intresserad. Han finns i södra Västmanland. |
|
|
Detta låter helt otroligt...! Kan man konsultera honom möjligen? Jag skulle gärna använda honom men misstänker att jag har en bra bit här från södra småland..:) Min lådnisse kan kanske kontakta din lådnisse och ta del av hans erfarenheter... Så du menar att det var jordfel som orsakade ditt brummande? Var det i anslutningen till lådan eller anslutningarna i ventilpaketet till solenoiderna som var problemet? Har du fått slutnotan ännu? Mvh / |
|
|
Thomas jag är väldigt intresserad av telefonummen/mailadress till din lådnisse.. Vart i västmanland finns han ? |
|
|
Thomas kunde man få lådnissens nummer ? Om du ej vill skriva ut i forumet kan du maila på hamann_1@hotmail.com Och är det i närheten av köping han finns ? |
|
|
Hej Är det någon som bevisligen kan säga att detta med lådans jordningar till ventilerna verkligen var felet? Jag testade själv idag med Carsoft diagnos live-data EGS och kan inte upptäcka några konstigheter med ventilerna. Vetilerna verkar öppna och stänga helt normalt vid körning. Även när det "brummar" vid 75 km/t så händer inget med vetilerna. Kan ju visserligen vara krypströmmar ändå som spökar och öppnar en ventil lite grand utan att det märks i Carsoft. Oljenivå, smuts i filter och kvalitet på oljan kanske kan vara lösningen, eller kan detta uteslutas? Troligen fixades detta av "lådnissen" först men felet kvarstod, varpå han hittade elfelet efteråt. Är detta korrekt uppfattat Thomas D? Sedan undrar jag om det är någon med 740 som har detta problem med "brummande" vid 70 km/t. Väldigt mysko om det inte finns någon. Eller vad tycker ni andra om den funderingen? / Tony |
|
|
Jag startade en ny tråd ang LMM om någon tycker det verkar kul med lite elektrisk felsökning. Länk Någon gång ska vi väl hitta lösningen på "brummandet". / Tony |
|
|
Nu har jag hittat något intressant. Letade lite i TIS (felsökningsprogrammet för BMW) och fann något som stämmer väldigt bra med våra fel angående "brummandet" vid ca: 70 km/t. Skillanaderna är hastigheten och bilmodellen, men hastigheten har nog med utväxlingen att göra. Det är en annurlunda växellåda men felet kanske är gemensamt för våra. Klistrar in en utskrift från TIS för egen bedömning: Det blev inte så lyckat med inklistringen ser jag, orkar inte fixa till det nu. Men ni fattar nog om ni läser hela texten. Hoppa över det som är lika på flera ställen. Leta efter Part Number längre ner för vilka delar det handlar om. / Tony Datum/Date: 07/2002 Update: 07/2004 Vibrations/humming noises in engine speed range of 1300 to 2100 rpm E46 / 330dA, 330XdAE39 / 530dAE53 / X5 S.OdA Complaint: Cause: Affected vehicles: Action: 1. (530dA and X5 3.0dA) Strong vibrations (washboard effect) and/or loud humming noise in 4th and 5th gear in engine speed range of 1300 to 2000 rpm when driving under light load, especially in 5th gear in road speed range of 100 to 130 km/h. 2. (330dA and 330XdA) Humming noises/vibrations in 4th and/or in 5th gear during constant-speed travel or under a light load in engine speed range of 1600 to 2100 rpm. Brief humming noise when the converter clutch starts to operate and/or when the converter clutch ceases to operate at approximately 1700 rpm in 5th gear. In case of complaint 1: a) 530dA (Manufacturing period June 1999 to August 2000) Coefficient of friction deterioration on the friction plate of the converter clutch b) 530dA (Manufacturing period September 2000 to August 2003) Transmission tuning c) X5 S.OdA (Manufacturing period October 2001 to September 2003) Transmission tuning In case of complaint 2: 330dA and 330XdA (Manufacturing period September 2000 to February 2003) Transmission tuning 530dA Manufacturing period: June 1999 to August 2003 X5 3.0dA Manufacturing period. October 2001 to September 2003 330dA und 330XdA Manufacturing period: September 2000 to February 2003 In case of complaint 1: a) 530dA (Manufacturing period June 1999 to August 2000) Replace torque converter, oil screen and renew drained off transmission fluid. Note: On vehicles with transmission with transmission code VT, the current transmission data status C5737 must also be programmed. b) 530dA (Manufacturing period September 2000 to August 2003) Program improved transmission data status. c) X5 S.OdA (Manufacturing period October 2001 to September 2003) Program improved transmission data status. In case of complaint 2: 330dA and 330XdA (Manufacturing period September 2000 to February 2003) Program improved transmission data status. Note: The data statuses were released at the same time as the series production status and are available to the dealer organisation from DIS CD 33 to CD 38. Programming is only to be carried out by manual entry. Procedure: Follow up customer complaints with a test drive. If the complaint is reproducible as described, we recommend the following procedure: In case of complaint 1: a) 530dA (Manufacturing period June 1999 to August 2000) Replace torque converter Replace oil screen Top up oil using new oil Important: On vehicles with transmission with transmission code VT, the current transmission data status C5737 must also be programmed. The transmission code can be found on the transmission type plate, immediately after the transmission serial number, e.g. 224250RVT. b) 530dA (Manufacturing period September 2000 to August 2003) Program transmission control unit with improved data status by manual input. The procedure for manual programming is described in the enclosure. The data required for manual programming is : Vehicle type Manufacturing period Part number Basic control unit/programmed EGS 530dA 09/00 to 08/01 7 508 145 / 7 529 928 530dA * 09/01 until 08/02 7 518 709 / 7 542 324 530dA 09/02 until 08/03 7518709/7528840 * For these vehicles, programming data are not available to the dealer organisation until DIS CD version 38. c) X5 S.OdA (Manufacturing period October 2001 to September 2003) Program transmission control unit with improved data status by manual input. The procedure for manual programming is described in the enclosure. The data required for manual programming is : Vehicle type Manufacturing period Part number Basic control unit/programmed EGS X5 S.OdA * 10/01 until 09/03 7 518 709 / 7 542 336 * For these vehicles, programming data are not available to the dealer organisation until DIS CD version 38. Note: If the complaint is not eliminated with the improved data status, please send the enclosed, fully completed acoustic questionnaire to Product Support VS- 13, Drivetrain Team, fax no.: +49-89-35002011 In case of complaint 2: 330dA and 330XdA (Manufacturing period September 2000 to February 2003) Program transmission control unit with improved data status by manual input. The procedure for manual programming is described in the enclosure. The data required for manual programming is : Vehicle type Manufacturing period 330dA 330XdA 330dA * 330XdA 09/00 to 08/01 09/00 to 08/01 09/01 until 02/03 09/01 until 02/03 Part number Basic control unit/programmed EGS 7508145/7529932 7508145/7529930 7518709/7542328 7518709/7542332 For these vehicles, programming data are not available to the dealer organisation until DIS CD version 38. Note: If the complaint is not eliminated with the improved data status, please send the enclosed, fully completed acoustic questionnaire to Product Support VS- 13, Drivetrain Team, fax no.: +49-89-35002011 Parts: Part number Quantity Description 24407515727 1 Torque converter 24117533657 1 Oil filter set 26 11 1 227 830 3 Collar nut Reimbursement: Material and labour costs incurred can be claimed through the usual warranty channels subject to current warranty terms. Defect code 24 40 90 57 00 This defect code is not contained in the official Defect Code Catalogue but has been included in the system, thus enabling warranty claims to be processed. Within the scope of a visit to the workshop: Replace torque converter, oil screen and renew drained off transmission fluid, program EGS Job number 0053912 Labour Job number Labour Job number Labour 58 FRUs 530dA Model Year 00 (with VT transmission) Replace torque converter, oil screen and renew drained off transmission fluid. 0053913 55 FRUs 530dA Model Year 00 Program EGS by manual input. 00 54 722 5 FRUs 530dA / 330dA / 330XdA / X5 S.OdA Job number Labour Job number Labour Job number Labour Warranty type Warranty stage In case of order without additional repair operations: Replace torque converter, oil screen and renew drained off transmission fluid, program EGS 00 53 369 60 FRUs 530dA Model Year 00 (with VT transmission) Replace torque converter, oil screen and renew drained off transmission fluid. 00 53 370 57 FRUs 530d Model Year 00 Program EGS by manual input. 0054147 6 FRUs 530dA / 330dA / 330XdA / X5 S.OdA 1 1 (within vehicle warranty) 2 (outside vehicle warranty) Only one of the above job numbers may be submitted for reimbursement. Note: The net costs for the transmission fluid (approximately 8 litres) can be reimbursed using reimbursement code 04. Reimbursement is limited to 36 months /100,000 km and is only possible until August 2006 . |
|
Paap Reeder |
... "Replace torque converter,..." hur kul är sådant? Nu är ju allt givetvis beroende av hur störande det hela är. MVH /// Paap R |
|
Raap! Störande är ljudet helt klart plus att bilen rycker och drar mer bensin. Hoppas nog att det hjälper med att jorda ventilerna ordentligt istället. Det verkar betydligt enklare. Kan verkligen en momentomvandlare orsaka sådana här fenomen. Trodde den var en metallklump med en massa flänsar innuti utan rörliga delar, som ett skovelhjul ungefär. Kanske om den ger för lågt tryck vid låg belastning, om den nu funkar så? Inväntar nog Davicis svar nu......... / Tony |
|
|
Hej.. Ledsen men för mig fungerade det inte... |
|
|
Davici! Tråkigt..... Vet du om han bytte filter och olja i lådan? / Tony |
|
|
Njaa tyckte inte han sa att han bytte vid de tillfället utan endast "avjordat" anslutningen.. Momentomvanldlare , är det stora klumpen som sitter på lådan ? Samma som turbin ? Är ingen supermek precis :) |
|
|
Tycker det verkar viktigt att byta oljan och filter när man har detta felet om man ska tro TIS. Tror nog jag ska försöka med det snart. Stora klumpen är det nog, men sitter den inte fast på svänghjulet på motorn om man ska va noga. / Tony |
|
|
Hej Nu har det inträffat något konstigt. Mitt brummande har upphört!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Både jag och tjejen har märkt att den slutat brumma vid 70. Kanske i en månad nu. Vet inte varför men här är alla tänkbara förklaringar som jag kan komma på: Vi har kört till Stockholm fram och tillbaka en gång från Blekinge. En kväll körde jag bara i sportläge, (för jag var trött på brummandet). En annan resa gjorde jag med 4:ans växel för att slippa brummandet. Har bytt plats på LMM:na. Har köpt en ny tankavluftingsventil. Har "pillat" lite på gasspjällen. Har börjat tanka 98 oktan. Inget av dessa saker gav något resultat direkt efter, men något eller flera av dessa saker har förmodligen gjort någon nytta efter ett tag. Några egna funderingar på varför: Kanske växellådan behöver köras på andra växlar ibland för att må bra? Eller är det motorn som spökar på låga varv och då hjälper det med något av de nedre alternativen? Prova gärna dessa enkla tricks och återkom med resultat någon av er som har problemet. En fråga till er som har problemet: Hur använder ni bilen? Bara korta eller långa sträckor? Bara stadstrafik eller långfärdsbil? Vilken bensin? Själv kör jag mest korta sträckor några gånger i veckan. Jag berättar om mitt problem kommer tillbaka. / Tony Jag tar alltid den långa vägen hem....... |
|
|
Hej Nu har jag en hel del att berätta. Brummandet kom tillbaka efter ett tag. Beställde tid på BMW-verstad för diagnos men innan jag hann dit så började det knacka metalliskt under bilen. Lokaliserade ljudet till momentomvandlaren eller i närheten. Har nu plockat bort hela växellådan och tagit ur momentomvandlaren. Det hade lossnat en metallbit på ca: 3 cm på ”röret” som går in i lådan. Inte konstigt att den lät illa. Försökte att köpa en begagnad men de flesta säljs bara ihop med lådan. Tror inte lådan är skadad, men ska kolla i den om några dagar. Den funkade som vanligt trots knackandet. Lyckades för övrigt att sälja min 730 efter ett års annonserande, två veckor innan 750:n rasade. Så nu har jag ingen bil alls, kul……. Vi har haft 2 bilar i 14 år utan att behöva använda dom samtidigt mer än någon enstaka gång. Sånt är livet……. Sökte på nätet om momentomvandlare och hörde med en del experter i ämnet och kom fram till följande: Momentomvandlaren har en ”lock-up”-funktion som ska träda i kraft vid ca 70 km/h på högsta växel vid låg belastning (just då brummandet inträffar). Trycker man på bromspedalen bara så mycket att bromslyset tänds så ska lock-up:en kopplas ur. Ni som har detta brummande fenomen kanske kan testa om brummandet försvinner om man trycker på bromsen just då. Jag kan ju inte testa just nu som ni kanske förstår. Sedan är det tydligen så att 740 som har 5HP30-lådan har en annan sorts momentomvandlare. Därför har dom inte detta brummande fenomen. Däremot lär 850 ha samma momentomvandlare. Ingen som har problem där? Ni som bytt olja eller avjordat kablar i lådan och blivit av med felet har nog bara löst problemet temporärt. Det var nog oljebytet som smorde upp lock-upen. Mitt brummande försvann ju ett tag, förmodligen på grund av hård-körning. Felet finns nog i momentomvandlaren, tror jag. Jag har fått ett pris på en utbytes-momentomvandlare, 3500:- + moms vilket jag nog ska ta. Ska bara kolla om lådan är ok först. Ut och gör bromspedaltestet nu, så vi får reda på om jag har rätt eller fel…. ;) / Tony |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.