AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
14.265

Omprogrammering av lådan

Sida 2 av 4
Om den går bra!
Denna fråga ställde jag mig också. En 10 år gammal 30.000 mil bil - kan de va nåt.
Jag ångrar inte renoveringen. Jag är säker på att jag får tillbaka pengarna vid en ev försäljning. Dessutom går ju bilen som en dröm. Jag har tidigare haft AUDI med V8, vilket inte går att jämföra med 750:n. Bara det att ligga i 245 - trycka ner gasen i botten -- och f-nskapet växlar ner till 4:an. Coolt.
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Kan också tillägga att om jag ligger i 90 km/h ( på högsta växeln) och sedan släpper gasen så rycker bilen som f*n ner till 60 km/h hela vägen ner !
MEN om jag släpper gasen i 90 och bara duttar till jätte lite på gasen när den kommer ner till 85 km så går den ner helt normalt ner till 60 km .

Bmw har felsökt min bil och fick felkoden " spjällhuselmotorerna" ska tydligen vara trasiga båda 2 !? Bmw trodde inte riktigt på det heller...

Vi måste fan få ordning på detta problem ! Bilen känns 10 år äldre med detta skitproblem..

Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Hej

Undrar om denna Länk kan mena samma fenomen.
Jag har inte fått ordning på mitt problem iallafall. Ska prova mer efter vintern.

Klistrar in mitt förra inlägg från den tråden.

Jag har också samma fenomen på min 750 -95. Det brummar från bakänden på bilen när man kör i uppförsbacke eller gasar lite försiktigt. Den blir samtidigt orkeslös, tappar fart och rycker svagt. Det händer mellan 60 - 80.
Växlar jag ner till 3:an på automaten så upphör fenomenet. 4:an och 5:an (driven) ger problemet. Samma sak om jag lägger i sportläge, då upphör problemet, (men det är samma sak som att lägga i 3:an vanligt).
Har provat med att koppla ur antispinn och antisladd utan framgång. Felet inträffar även om jag kör med farthållaren.
Kan problemet ha med växellådan att göra? De berömda plastkulorna kanske?
Eller har det med motorvarvet att göra, felet inträffar ju bara på låga varv (ca: 1200 varv). Förra ägaren nämnde något om att när han köpte bilen så ryckte den kraftigt. Då byttes den ena luftmassemätaren och felet försvann. Nu kan det ju vara så att den andra luftmassemätaren också är dålig och gör så att bilen inte "drar jämnt" mellan de båda motorhalvorna. Man borde bytt båda redan då men det kostade väl......

Är jag helt ute och cyklar eller kan jag ha rätt kanske?

/ Tony

Jag tar alltid den långa vägen hem.......
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Efter att ha läst era beskrivningar i tråden så kan jag konstatera att felen ni har på era 750 inte är samma som min 740.
Mitt oljud kommer oavsett växel, 3'an 4'an, S eller Eco.
Med tanke på frekvensen så alstras ljudet av någon komponent som snurrar
med 33 varv/sek i 80, alltså vxl.lådans utg. axel, kardanen eller klumpens
ing. axel.

/Lasse
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Jag kommer nog boka tid för vxl-lådsrenovering för att åtminstone
få bukt med de sporadiska rycken etc. Är dock orolig över att det
otrevliga brummandet ändå inte försvinner... Thomas blev ju inte
av med sitt trots renoverad låda!

- Thomas, du får meddela oss vad din automatnisse säger. Han skulle
väl kolla ytterligare några punkter?!

Mvh /
Jag har inte hört något ännu och kommer dessutom att vara på resande fot denna vecka. Jag återkommer när jag har fått besked.
Jag tycker som du Davici, detta problem måste lösas. När så många har samma fel - kan det vara ett typfel hos årsmodellerna 95 -97?
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Kan nog mkt väl vara ett typfel för dessa årsmodeller.. Kompisen har ju samma problem och han har en -95:a han också . Jag har också en -95:a .
Du krut ove , har du varit inne på bmw o felsökt bilen ?
Så fort snöhe*veten försvinner så ska jag o kompisen byta lite grejer och testa om det blir någon skillnad med de där ryckandet , bla byta spjällhusmotorer och luftmättarna..
Får verkligen spader om det är lådan som börjar bli galen , mätaren står på 16 tusen mil och tror verkligen inte att den har gått längre om man tittar på skicket men verkar lustigt om lådan börjar bli kass !?

Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Jag har felsökt min. Får inga relevant felkoder dock. Några enstaka
tändmissar. EGS på automat visar inga felkoder heller....

Jag har också haft funderingar på spjällhusmotorer och LMM. Bra om
ni Davici byter lite så ni kan meddela eventuella förbättringar..!

Vi skulle mötas upp och gemensamt köra ner till BMW med våra problem!

Mvh /
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Ska besikta bilen emorrn och var efter så ska vi pröva byta..
Ja ingen dum ide alls att mötas , men vart bor ni/ du ? Själv så bor vi i mantorp , ligger vid mantorp park som ni kanske känner till ??

Mvh Richard

Hej alla! Har läst hela detta forum ang era problem. Jag har en 750ia -99 som rullat garanterat 11.000 och inte längre. När jag kör iväg på morgonen nu när det är minusgarder upplever jag att jag har ett svagt morrande/vinande ljud i bilen. Detta är i ca. 30-45 km/h. Efter en mil på motorväg är det dags att börja köa och köra i mellan 30 och 70 km/h.
Då kan jag uppleva att den växlar ner (rycker) IBLAND på ett bryskt sätt.
Men nu när lådan är ordentligt varm hörs inga missljud eller morrande/vinande. Min bil små rycker/pulserar i mellan 70-95 km/h med ett litet gaspådrag. Detta tror jag är LMM eller att jag skulle behöva "synka" spjällen efter ett längre strömavbrott i bilen. Det är tydligen bytt EN LMM i den sedan tidigare också. (Bidragade orsak kanske).
Jag har hört med min kontakt på KG Knutsson ang ZF-Lådan 5HP30. Om man kan köpa ett renoverat eller nytt ventilpaket / ventilblock med plastkulor. 10-siffriga stycklistnummer som står på typskylten på v-lådan (1055 xxx xxx ).
Det var inga problem. Har inte fått något pris ännu. Men vi skulle höras igen.
Vet inte om detta kan vara av intresse för någon annan.
Jag fick även tips på en bra verkstad som renoverar BMW-lådor.

//Pocke

Pocke
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Har även jag ett vinande ljud men bara när lådan är kall,kan rycka till ibland när man släpper gasen.
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Nu när jag tänkte efter så är nog mitt ljud och ryckande bara när lådan/ bilen är varm..

Pe
68
Peter 750
750iA -95
Tjena!

Köpte en 750iA -95 igår i tyskland..Märkte morrandet först i sverige vid typ 70-90 som ni beskriver! Blev ju inte skitglad när det började vid ca kl 01.00,blev ganska nojig..Körde några mil till och testade några 0-100km/h repor och blev glad igen..Den går ju som ett svin.HiHI.Men hoppas verkligen vi kan få bukt med eländet. Måste ju gå att lösa. Så många med exakt samma symtom.Märkligt.
Peter.
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Hadde tidigare vibrationer vid dellast ungefär som några av er beskriver,var ganska övertygad om att det var motorstörningar. Felsökte och bytte en del givare för motorn och visst gick bilen bättre men vibrationerna fanns kvar.
Lämmnade problemet till Per på Bil & motorteknik, som lokaliserade vibrationer i den bakre knuten på kardan. Efter bytet har bilen gått helt vibrationsfritt.

Jag har visserligen manuel låda,men borde det inte vara samma knut på automater.

Mvh Janne
Hej igen! Och grattis Peter till din 750. Tänk att en så stor bil kan vara så pigg.
Jag tog och reseta det adptiva minnet för motor och växellåda. I och med det för svann mina ryckningar i alla fall.

Mvh,

Pocke
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Pocke, bröt du strömmen i 30 min eller gjorde du det hos BMW med
hjälp av datorn?

Mvh /
Hej Krut-Ove. Jag har skaffat ett interface och carsoft. Så detta gjorde jag hemma på gården.

MVh,

Pocke
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Hej
Jag har också ett interface med program.
Ska resetta låda och motor när isen smält runt däcken så jag kommer loss...
Intressant att se om det blir någon skillnad.

Pocke, försvann även dina ryckningar (brummande) mellan 70-95 som du skrev om tidigare?

/ Tony

Jag tar alltid den långa vägen hem.......
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
- Thomas, hur går det för dig och din automatnisse?

Några framsteg, jag är nyfiken..!?

Mvh /
Jag har pratat med min lådnisse idag. Han har haft ner lådan igen och inte hittat något fel på det han har gjort.
Han har dock ett ventilpaket på lager som han skall montera i slutet av denna vecka. Därefter vet jag mera.
Han berättar dessutom att han får in en annan likadan låda med samma fel som min under denna vecka!!
Detta måste vara ett standardfel - hoppas nu att han fixar felet, då kan vi med detta sk-tfelet andas ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.