|
|
|
|---|---|
|
Var och tvättade min bmw idag. När jag tvättat klart och körde från tvätten gick bilen bra (ett tag). De började först att rycka lite och sen gick den inte på alla burkar och tomgången vart orolig.. Någon som vet vad det kunde ha varit? Nu går bilen bra igen. Men det är ju otäckt när det uppstår saker man inte förstår sig på. ------------------- King of the road | |
|
Kanske sprucket fördelarlock??? "Mål år 2002, åka en 11:a" |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vatten på fel ställe kolla runt stift och kablar blås torrt med tryckluft tex. MVH Hasso |
|
Finns inget fördelarlock på E36 Men kolla däremot som Hasso säger, runt tändstift och kablar.... Mvh Johan |
|
|
Låter helt klart som om du fått in vatten runt tändstiften och tändkablarna. Blev exakt likadant för mig förra sommaren på min Peguote 205 då jag tvättat av motorn, bara att dra bort tändkablarna och blåsa torrt sen funkade allt fint igen, med andra ord inget farligt :). //Ric Wraaaaooom |
|
|
Håller med Ric... kolla där... aldrig tvätta motorn när den är varm.... |
|
gossen |
Det är säkerligen fukt vid rläerna, dem två reläna som sitter vid sidan om säkringscentralen brukar ge sådana fel. Plocka ur och putsa till stiften på dem, så går den nog som en klocka sen. |
|
Du har ju separata tändspolar som sitter direkt på tändstiften. Dessa gillar INTE om det kommer in vatten i tändstifthålen. När motorn blir var dunstar vattnet (om det inte är MYCKET) och problemet försvinner. Händer det igen nästa gång du tvättar rekommenderar jag att du lyfter på spolarna och blåser torrt med tryckluft, samt tätar där det isf kommer in vatten (om du hittar nåt vatten alltså). Kiip Spiiding! |
|
|
På en tidigare bil (utan djupa tändstiftsbrunnar) hade jag samma fel. Visade sig vara en sprucken tändkabel som det kommit vatten i. Funkade när det var torrt men aldrig efter tvätt. Tog ett bra tag innan jag hittade felet då sprickan va skitliten. Bytte kablar och problemet var historia. Mvh. Micke Olsson |
|
|
tack så mycket för alla svar.. Det är underbart att lägga en fråga och få den besvarad. Tack Allesammans! /Johan ------------------- King of the road |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.