AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.554

Då var det igång igen... M5

Sida 3 av 4
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hej Andreas, tråkigt med din bil. Helt otroligt kan man tycka, men alla som kört en vet ju att det är värt det trots allt...

Jag har för mig att det har skrivits något om soppa pumpar innan och att den egentliga anledningen inte är själva pumpen utan anslutningarna, men jag kommer inte ihåg i vilken tråd och att söka på bränsle pump m5 ger nog rätt många träffar. I så fall så kan det ju vara så att det inte hjälper att byta pump mer än ett tag om det är lite taskig kontakt.

Nån mer som känner igen detta ?

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Ah, hittade här: Länk

Kontrollera kablarna mellan pumpen och locket. Jag bytte pump efter att ha haft precis ovan fel och det fungerade nån minut efter pump bytet så jag lämnade in bilen hos Bil o Motorteknik, som förövrigt var kanon som ställde upp och tog in bilen jätte fort (vi skulle på semester), och dom hittade ett kabel brott på undersidan om locket ovanpå tanken. Efter något halvår så fick jag samma symptom igen så jag lyfte locket och hittade genast att en av dom andra kablarna lossnat. Bara att löda fast den i kontakten och sen dess har bilen gått klockrent. Tänk på att använda en lödkolv med tillräcklig effekt annars kan det bli en "kall-lödning" som börjar glappa igen.

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Pumpen är ju som sagt beställd, men den kom inte ännu idag till BMW, så bilen är ännu där och imorgon bitti har de reserverat tid åt bilen. Högst sannolikt har de rätt att det är pumpen, det verkar ju alla här också vara övertygade om. Så pumpen blir alltså ytt imorgon. Håller tummarna nu att det verkligen är den. Tycks vara så att alla M5 reservdelar finns i Sverige och inte i Finland.

Hoppeligen vet jag mer imorgon vid middag. Ska då meddela.

Havererar pumpen alltid från 100% till 0 eller kan man förvänta sig lite bättre respons ur bilen imorgon?

Tack för allt ert stöd grabbar, det har verkligen uppskattats!
Då så, nu är skönheten tillbaka. Ny bensinpump.

550euro gick det kalaset på. Tur så for bogseringen i sin helhet på försäkringsbolaget.

Få se nu hur länge hon fungerar...
byerischemotor:

En skönhet är dyr i drift oavsett om det är en bil eller kvinna
Hans Andersson
Var det inte lite väl saftigt för ett pumpbyte ? Har själv en 728 E23 86 som strax rullat 35000mil den har orginalpumpen fortfarande ! Tänkte ev byta den när mätaren 40000mil bara för kul skull då jag aldrig bytt annat än filter och olja på den bilen !

hea
Pumpen kostar ca 330€, felsökning (diagnos) 89€ + arbete, så det låter ju helt normalt i mina öron.

Men svindyrt är det ju. Men normalt, tyvärr:)
Efter att ha läst Bayerishes tidigare äventyr och andras dyra servicekonton med M5'an så valde jag bort den och köpte jag en Alpina B10 V8 (med vanos) istället.

Har inte ångrat mig en sekund. En kamaxelgivare (busenkelt att byta) samt en ordinarie oljeservice hos Perra på Bil och Motor på 2500 mil. Vanliga 540-bromsbelägg/skivor tackar man ju också för när det blir dags. Och ingen koppling tack vare Switchtronicen.

Och missa inte alpinacs.se alla Alpina-ägare/intresserade

Hans Andersson
Du den felsökningen kan man göra utan diagnos instrument det tar max 1 minut ! och pumpen byter man ju enkelt själv ! oftast så är det inget fel på pumpen den har bara stannat och den går oftast att få igång igen om den nu inte hunnit bli uppbränd pga 100st ivriga startförsök i brist på kunskap ,

Har fått i gång pumpar igen flera gånger ! Behöver man ersätter man pumpen med en billigare och bättre tro mig det finns ! Hur svår kan det vara att ta reda på om motorn får bränsle eller ej ? Det händer på alla bilmärken att elpumpar tyvärr stannar och oftast beror det på lite bränsle så pumpen kärvar eller smuts eller att den inte orkade och fastnade pga dålig smörjning eller överbelastning eller igensatt bränslefilter !

Om ni ska hålla kostnaden nere så måste ni kunna fixa såna här småsaker själva, det finns böcker om man har tummen mitt i handen där visas det ju hur det går till steg för steg ! Hur ofta byter ni bränslefilter ? det kan vara anledningen till att pumpen får jobba i hjäl sig/stannar ,pga igensatt filter tänk på det !!! skulle inte förvåna mig om pumpen fortfarande går ! Dom på bilverkstaden byter bara för att se ! och sen drar dom slutsatsen att den gamla va trasig helt enkelt ,dom tjänaden en rejäl hacka och fick dessutom sälja en ny pump ! Jag menar inte att det gick till så ,bara att det är mycket troligt !

SE DETTA SOM POSITIV KRITIK OCH TA GÄRNA TILL ER, INGET ONT MENAT FRÅN MIN SIDA...

Mvh Hasse...

hea
Hans:

För det första har jag väldigt högt förtroende för min BMW verkstad.

För det andra kan jag inte skruva. (tänker inte heller köpa en bok, och som nybörjare serva min M5'a)

För det tredje har jag inte plats att skruva. (inte roligt att skruva på gården i -10)

För det fjärde så fungerar min verkstad just på det fina sättet att de använder sig av diagnos. Naturligvis börjar de inte felsöka manuellt. Kan ju vara 10tals orsaker till varför motorn plötsligt stannar. Att de skulle göra ett onödigt jobb som att kolla pumpen innan diagnostik, funkar säkert hos hobby mekaniker och små verkstäder, men inte hos en av Finlands största bilförsäljare/verkstad.

Är super nöjd med min verkstad, och hur än dumt det låter, kan man tänka sig att jag ändå har ett sorts värde av alla bytta delar på min bil, det skvallrar ju onekligen att man sköter bilen bra med ett kvittolager på ca 7000euro:)

Jag vet att du menar väl, och för er med erfarenhet kanske det är soppapumpen som är det troliga och första man kollar, men har man tummen mitt i hand, så ger man hellre nycklarna till BMW och låter dom ta hand om skiten.

Eftersom jag har så bra tillit för min verkstad, så antar jag att de kollat bensinfiltret, hur som helst ska bilen på inspektion 2 om 2 veckor, ska då be dom kolla bensin filtret.

Hej,Jag har fått samma problem men befinner mig på landet...har sökt i mekartips om b-pump men hittar nada...var hittar jag pumpskrället?
Rev ut hela skuffen men ingenting...
Är tanken under/bakom ryggstödet?
Tacksam för svar..

Claes
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
hooper: På vanliga e39 sitter det under högerdelen av baksätet. Borde vara på samma ställe på M5:an.
Du får skruva bort "inspektionsluckan" för att se och komma åt pumpen.
var sitter den luckan?Jag fick bort sätet på två sekunder..sedan finns det två runda skivor ,(under varje säte,) med tre skruvar i varje...bort med dom och där finns två givare ...fyrpolig under höger..två polig under vänster.
Men var i h-vete är pumpen?! Det verkar vara solid plåt under hela sätet..det mesta är klätt med 5mm fastlimmad isolering...ska jag slita bort denna?

Tacksam för denna site...;-)
pumpen sitter under högra sidan av baksätet. du får koppla bort kontakten, och snurra upp luckan, slå med en mejsel lr nåt i hacken.
så öppnar du luckan o där inne sitter pumpen.
pumpen funkar.. och kors i taket..fanskapet går som en klocka igen....tidigare lät den som att den gick på max tre cyl. i högst två sek per start....skumt var ordet...glappkontakt kanske...
Motorlampan har lyst i en månad och verkstan har provat att byta givare mm.
Avgasvärdena har varit för höga ändå..stiften byttes ochså..såg ut som om dom suttit på en gammal utombordare...alldeles ärgiga.
Gnissel vid kallstart mmtrodde det varlagrena så dom byttes..problemet kvarstår...verkstan har förstås semester nu...suck...
Tro jag har fått bayriche-m:s tvillingbil...
kan det inte vara LMM som du har problem med ?
pumpen funkar.. och kors i taket..fanskapet går som en klocka igen....tidigare lät den som att den gick på max tre cyl. i högst två sek per start....skumt var ordet...glappkontakt kanske...
Avgasvärdena har varit för höga ändå..stiften byttes ochså..såg ut som om dom suttit på en gammal utombordare...alldeles ärgiga.
Gnissel vid kallstart mmtrodde det varlagrena så dom byttes..problemet kvarstår...verkstan har förstås semester nu...suck...
Låter som luftmassamätarna är dåliga. (LMM)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.