AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.552

Då var det igång igen... M5

Sida 1 av 4
Jahapp! Då var det igång igen. Fick bilen tillbaka från stödlager service för en vecka sedan, kört kanske 100km, idag i ett trafikljus dör den.

Lång historia kort:

Bilen dog plötsligt vid ett trafikljus. Försöker starta 2-3ggr och den startar nog, men går endast i ca 2sek. Har en spårvagn bakom, så det blir till att hoppa ut och knuffa undan bilen. Ringer BMW och bärgare. Bilen blev bärgad för ca 2h, har inte ännu hört nåt av BMW, de skulle ringa så fort de vet nåt.

Eftersom jag har haft problem med LMM, så kopplade jag ut dom eftersom jag tänkte att det kan vara där felet ligger, men det ändrade absolut ingenting på saken.

Jävlar också. Det finns inte ord att beskriva hur trött jag börjar bli på det här skitet. Mitt favoritmärke börjar dag för dag smaka sämre i min mun pga den här bilen:(

Byter snart sida.

Suck, vad tror ni att problemet kan vara? Bensinpump? Jag vet att bensinpumpen har varit bytt innan, eftersom tidigare ägaren sade att han bytt denna vid nåt tillfälle.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Lider verkligen med dig! Det är en av anledningarna för mig att inte skaffa M5 E39 för det krånglar för mycket. Tycker inte att BMW har lyckats särskilt bra med den, även om många tycker motsatsen.

Jag har också hört att det kan vara bränslepumpen. Det kan inte vara LMM igen då? Kan de börja strula även om de är bytta tidigare? Inget vanos-strul då?

//Schnitzer

M5 -95: Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
bayerischemotor-
Om du är berädd att "byta sida" innan du ens kollat bensinpumpen eller bensin flödet över huvudtaget råder jag dig att göra det först...

DANNE
Min bil:
Länk
köp en m*z*a 323 dom brukar ju hålla !!!
Lider annars med dig att bilen stannade hände väl i gång i veckan med min m3a !!!!
Schnitzer:
Tack för sympatierna. Det kan inte vara LMM, för kopplar man ur dom så ska bilen gå i ett nödprogram som den ska gå bra att köra på.

Dandelue:
Bilen är ju hos BMW nu, jag har tummen ganska mitt i handen med det här, det jag kan om bilmekanik/elektronik har jag lärt mig här. Min bil kostar mig så mycket i pengar och tid att det snart inte är lönt mera. Vet inte vad det här kommer att gå på, men en bensinpump ligger ju på 350euro+arbetet.
Vet inte hur bra du känner till historien kring min bil, men den hör nog till de med mest problem här på forumet, tyvärr:(.
Jag hade ett likartat problem på en M3á. Bilen fungerade, sedan dog den helt plötsligt, för att sedan starta och gå som en klocka när jag lämnat in den på felsök. Till slut hittade dom att det var glapp i en tändspole.
Bensinpumpen låter det som. Fick byta på min, hade då samma symptom som du. Bluddra till sen död sen starta 2 sek sen inget mer. Bytte pump allt perfekt igen. Tråkigt att du har sån otur med din bil hela tiden! Kan trösta dig med att om du haft ryckig gång och dålig respons ibland så kommer det att försvinna!
Om det kommit upp massa konstiga felkoder på lambdasonder o dylikt så gissar jag att verkstaden satt dessa kontakter fel när avgassystemet varit loss. Bara ett tips om de kör en datakoll på bilen. Lmm:en kommer att stå som felkod nu när du tog ur dem. Så verkstaden vill säkert byta dom.. =o)
Lelle:

Den har gått verkligen bra innan detta hände, och inget småfel i dag heller, jag körde ju kanske 20min med bilen.
Ja, ett bensinpumps byte är ju inte ändå så dyrt, men när det hela tiden händer nåt börjar förtroendet för bilen gå. 330'an går utan broplem, den har haft 1fel på snart 2år och 6tusen mil. Och det var en kamaxelsensor.
Har en resa till Tyskland planerad i april, men man vet ju inte om man vågar ta M5'an...

Lelle:

Som tur meddelade jag att jag kopplat ur LMM, meddelade att jag vet om nödläget, och han som jag pratade med antecknade detta.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"Fungerar det så är det omodernt"....En text jag såg häromdan :)
Sorry,bakåtsträvare som jag är ;)

Skämt o sido...Kan säkert vara någon glappkontakt till bränslepumpen,vet om någon som haft just det felet...Verksta'n bytte pump men felet återkom igen..Var visst ett kontaktstycke som glappade till pump.

Har du kollat runt i "sök funktionen" ?
Har för mig att jag läste om problemet här på sidan.

Mvh Janne.
kilroy
Trist att eländet aldrig tar slut! Alla tänkbara (och otänkbara) fel verkar ha samlats på din bil...

Kanske ide att göra sig av med den...?

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Kilroy:

Ja, det är ju sådana tankar man får. Det enda hoppet dock som jag har med bilen är ju att snart är ju allt utbytt:) Den måste ju börja fungera snart... Och när pengamängden man lagt ut på bilen i just sådant här onödigt bara växer ser man det som pengar man aldrig får tillbaka. Därför känns det ändå bättre att spara bilen en tid till. Ja, man får se.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Om jag får ge dig ett tips.. Ring RIGO BILSERVICE i halmstad. (035-218810)
Han har varit auktoriserad BMW handlare/service men förlorade det pga icke tillräckligt flotta lokaler. Han är grym på el och ligger garanterat bra till i pris!! Ingen snacknisse/klåpare!! hälsa från Andreas Wingård och säg att jag gett dig råd att prata med honom! han är ofta hjälpsam över tlfn. troligtvis svarar en Kent i telefonen men be att få prata me Rigo själv!

Hoppas de löser sig med problemen!

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
kilroy
Du har ju naturligtvis en poäng där...dina utlagda pengar får du knappast igen vid en försäljning. Om du får rätt på bilen och kör bekymmersfritt några år så får du åtminstone lite valuta för alla utlägg.

Samtidigt finns det en smärtgräns, både ekonomiskt och känslomässigt, för vad man klarar av...

Hoppas det löser sig och att du får några tusen bekymmersfria mil...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Tack kilroy för de snälla orden!

wingard73:

Tack för tipset, men det är ett litet problem, jag bor i Finland.
Ja, och det är samma Finland som förlorade mot Sverige:)

Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
bayerischemotor: mycket tråkigt det här. Det är bland annant dina eskapader som gjorde att jag avstod från köp av en M5E39. Våra gamla E34or känns som under av driftsäkerhet i jämförelse...

Min ex: Länk
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Men du kan ju ringa iaf. han kanske kan hjälpa över telefon!! gör ett försök! Inte blir det värre av det;)

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Jo, det kunde jag ju göra, men nu är den ju hos BMW redan och fixas. När man har tummen mitt i hand själv så kan man inte riktigt meka själv.

Ja, jag pratade själv om E34 M5'ans driftsäkerhet mot E39'an idag. Hade inte många fel på dom. Nåt enstaka bagatellfel hade de. Utgifterna för dom i året var som 2månader med denna:(

Kan ju inte rekommendera bilen åt nån direkt.
Fixa skiten och sälj den. Tycker att du har haft så mycket strul med den bil...

Mvh
Mauricio
Klart du inte ska sälja bilen. Det vore ekonomiskt självmord. Få felet fixat och njut sen! (så länge du bara kan ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.