AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.592

För breda däck ibak enligt besiktningsmannen.

Sida 2 av 2
Scrolla upp i stället och LÄS vad Jeperado säger:

"Är det en kontrollbesiktning det gäller spelar dimensioner på fälgar/däck ingen som helst roll, det kontrolleras inte alls.
Är spårvidden ändrad utöver toleranserna (max orinal +15mm), däckens slitbana sticker utanför skärmkanten eller däck/fälg kan ta i någonting vid fjädrings eller styrrörelser anmärker man istället på detta, men inte på dimensionerna..."

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Grodan,

Läser du tråden så bör du förstå vad som gäller.
Du kan slänga på 295:or om du så vill, så länge inget sticker ut eller rullomkretsen eller spårvidden förändras mer än reglerna säger..
BM
56
BMW olle
Bmw 535i -90
Hej igen.. många som skrivit.. trevligt.. Som sagt jag är inte alls hemma på sånt här, men nu efter lite läsning av de ni skrivit så är ju inte bilen typad med de utan dom satt på när den regbesiktigades första gången i sverige. (alltså import). Men jag tycker inte att dom då ska kunna säga nått om mina bakdäck. De är exakt samma gummi som satt på när den regades in i sverige. Fast de är ju lite svårt att bevisa för dom.
BMW olle:
Tar däcken i eller är spårvidden ändrad?
Om dom missat det tidigare betyder knappast att det är tillåtet vid senare besiktningar.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Ok, tackar. :)
BM
56
BMW olle
Bmw 535i -90
Dom tar inte i nånstans men om spårvidden är ändrad de vet jag inte. Men jag lär ju inte va den ända som kör på dom här fälgarna. de är ett par rondellfälgar. ganska vanliga när de gäller BMW. frågade en annan kille som har en lika dan bil och fälgar och han har aldrig haft problem med sin bil på besiktningen.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag förstår inte riktigt har du varit inne på besiktningen och fått nedslag på detta och måste ombesikta?

_______
/Chrille Länk
Förmodar att det är Rondell 58. Om man kollar på www.rondell.de så finner man att dessa finns med minst två olika ET (offset). Utifrån är det svårt eller omöjligt för ett otränat öga att se skillnaden, alla Rondell 58 är inte samma...
Bara som en upplysning, det kan se ut som samma fälgar men ha fel offset och därmed fel spårvidd ifh till original. Jag funderar också på om du har varit inne hos ASB och vad de isf sade, vad var fel osv?

FP
jag har en e.39 med 265.35.18 bak no problemo. jag har nyss pratat med en tekniker på bilpr. om detta,dessa regler gäller. däcken måste klara axeltrycket på din bil, beteckningar finns på däcken och axel tryck står skrivet under huven (bmw) däcken får ej sticka utanför skärmarna och inte ta i något annars får du ha 385 om du vill. för övrigt är min bil typad för 205.55.

jonk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
lilltampen: Axeltryck och däckens bärighet är ingenting som kontrolleras vid en kontrollbesiktning, det finns heller ingen anmärkning att rikta mot det...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.