|
|
|
|---|---|
E-mark |
Hur ser man att man har airbag på passagerarsidan? Jag har varningstext, har plockat ner delar av inredning, hittar ingen airbag. 525-93:a. Min kompis har 525T-94 också med varningstext. hittar ingen airbag där heller. Tacksam för snabbt svar. Vi har nu plockat ner båda bilarna |
| Så vitt jag vet finns bara en typ av passagerar airbag på denna årsmodell. Då sitter den monterad där prylfacket ovanpå instrumentbrädan normalt finns. Den döljs av ett lika stort platt lock som man tydligt ser konturerna av. | |
|
Här har du en med : Länk Och här en utan : Länk |
|
|
Krocka! :) Olio |
|
E-mark |
Tusen tack PJ! Allt har nu klarnat. ingen av oss hade krockkudde. Jag vet annars hur man själv plockar bort den och lurar systemet, om någon vill veta |
|
Ja..... hur lurar man systemet då ? Vetgirig Pontus N. |
|
E-mark |
Koppla bort batteriet, plocka bort din airbag. När du drar bort airbagkontakten, sluter den automatiskt de 2 trådarna. För att lura systemet klipper du av airbagkontakten, skala upp de 2 kablarna och löddar på en speciell glödlampa. Glödlampa skall var en sådan som finns i t.ex. tändningsnyckeln på tex BMW 525 -93:a. Det är en liten lampa 1,5V och 0,135W c.a 15mm lång ser ut som bajonettfattning utan "piggar" men med en "svulst" istället. Allt göres samtidigt, d.v.s koppla ej in batteriet emellan. |
| "Glödlampstricket" tror jag inte är enbeständig lösning. Vad händer när lampan ger upp ? Om det är motstånd det hänger på (troligtvis) så är det nog bättre att koppla dit en rätt avvägd motståndskrets. | |
| Känns det inte lite osäkert att fixa nån sorts "hobbylösning" på airbagproblemet? Känns ju som om att man vill vara 148% säker på att airbagen inte smäller om man nu stoppar dit en nyfödd i barnstol. | |
E-mark |
Lampan kommer inte att lysa då man löddar dit den. Lampan är bara på 1,5V och skulle således gå isönder direkt om det gick 12V där. Endast en svag kretsspänning löper igenom. Vid krock när kudden skall lösa ut skickas 12V ut. Glödlampan går då sönder. Elektroniken uppfattar det som om krutladdningen löst ut. Om du istället sätter in motstånd på c.a 2 ohm, får du en kortslutning när den skall lösa ut. Elektroniken kan skadas. Någon fara för att kudden kan lösa ut finns inte eftersom man har plockat bort den. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.