AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.962

Vilken storlek på fälgar E39?

Sida 1 av 2
Visa användare
72
såxåh
520i-78
635csi-83
Ska köpa fälgar till min 528 och har inte bestämt mig för hur stora fälgar man ska satsa på...har bara kört bilen på 15 tummare med vinterdäck än så länge.Tänkte bara höra hur e39orna blir med större fälgar? har kört e34 or med 17" och jag tyckte dom va spårkänsliga och något stötiga med dom.Kör ganska mycket och vill inte ha en bil som man måste sitta och passa hela tiden.Bor i norrland och kör en del dåliga vägar.Tacksam för tips!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det är bredden på däcken som gör spårkänslighet och profilen som gör stötigheten.Ska det vara snyggt tycker jag man minst behöver 18" på E39 , för komfort bör du nöja dig med 16".
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Själv har jag 17" med 235/45 runt om & jag är helnöjd!
Ej spårkänsliga & konforten är bra trots sportchassie.
Däcken är Dunlop SP2000.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
såxåh,
17X8 räcker på en e39 enligt mig men då måste den vara lätt sänkt från standardchassi annars så blir det för mycket luft till hjulhuskanten fram. 16" ser också bra ut men knappast "fett". Snåla inte med däckbredden, 225 på 16X7 och 235 på 17X8 ska det vara, annars ser det billigt och fult ut.

JONTEP,
vad tycker du om Dunlopdäcken? Är de bra? Tysta/stabila? Slitage?

/M

Min bil:
Länk
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
tegel:
Däcken satt på när jag köpte bilen, så dom var ju inte nya precis men jag tycker att dom funkat mycket!
Jag vet inte heller vad dom kostar men det är tid för nya nu till våren & jag kommer troligtvis välja Dunlop igen.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Däcken är mycket viktiga för spårkänslighet! Jag bytte från Continental till Kumho KU31, båda 235/45/17. Vilken skillnad!!!
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
pbengtss: Vad blev skillnaden?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

pbengtss: det var inte så att dom gamla var slitna och dom nya var nya? Har kört på både Continental och Kumho och inte märkt någon skillnad i spårkänslighet, däremot så upplevde jag Continental som tystare.

___
//Ulf
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Programmer: Kör du med KU31? Är dom bra? Tänkte köpa dom till mina nya fälgar. Verkar vara bra prisvärda däck.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
jag kör med 18" och Nokian NRY, inte minsta antydan till spårighet, tysta ch faktiskt inte nämnvärt stötiga.

Min bil
Länk
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
såxåh: Det råder väldigt olika meningar på forumet ang. storlek på fälg till e39. Tror det är svårt att komma någonstans utan att bli lite lätt förvirrad. Om du söker på förutom kommer du förstå vad jag surrar om. Dock om vi pratar komfort tror jag du får 17" som vanligt svar...Spårighet handlar som sagt en del om däcktyp.

Själv har jag beställt 19" till min e39 och denna sommar...Vi får väl se hur det blir, både då det gäller komfort/"snygghet" och spårighet.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vilka har du beställt Marc_M?
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
M6 kopiorna...
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Fett med 19"... hoppas man kommer se bilen också och inte bara hjulen :-)

Vad blev de för däck?
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
haha, risken finns ju! Det blev Hankook 235:or runt om. Jag vet, vet och är inte 100% nöjd men det får bli såhär i år p.g.a. att pengen skulle räcka till lite annat smått och gott också! =)

Jag beställde en låssats samtidigt men, funderar allvarligt på att använda 2 st. Är det overkill och bortkastade pengar? Det hela handlar mest om att skrämma iväg småtjuven samt vinna lite tid mot proffstjuven!
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag funderar också på dubbla. Iofsig står min bil oftast inklämd mellen en annan bil och en buske och har dessutom nivålarm men man vet aldrig, bilen står ju inte alltid parkerad hemma. Har haft en kompis som fick fälgarna stulna i ett garage när han va på Lisseberg. Trist om dom försvinner.
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Ja, det skulle inte direkt vara trevligt! Min har också nivålarm men, flk i största allmänhet reagerar inte på larm.
ca
48
casa
X3xDrive30e (G01)
Tänkte slänga på dubbdäck på mina original 16" till vintern och kollar på att skaffa 17" med 235/45 sommardäck runt om. Har kollat runt en hel del, men jag tycker inte att jag hittar riktigt sjyssta fälgar som passar till BMW, om man inte köper original förståss.
Har någon tips om var jag kan kolla både fälg och däck till en e39 touring 02:a?
Var köper Ni era fölgar och däck?

"If your house is made of glass...you wouldn't need to answer the door!"

/casa
in da house
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
www.gummihuset.se där har du en fälgprovare som är bra.

Tips på fälgar till E39 Touring.

Min gammla 525D Touring Länk

Min gammla 540 Touring Länk

PB
ca
48
casa
X3xDrive30e (G01)
Tackar Petrus!

Är det "BMW Special"-modellen på 540:n?

/casa
in da house
ca
48
casa
X3xDrive30e (G01)
buffin

/casa
in da house
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.