|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! mitt bakhjulslager är slut, verkade som det var drivknuten först men så var det inte, så nu harj ajg två knutar till övers.. är det mycket jobb med att byta hjullagret bak (höger) ? muttern som håller bromsskiva etc är bra rostig och är rädd den komemr stälal till bekymemr att få lös som min förra...(den fick inte att få bort) finns det intve att köpa enbart lagret längre? har frågat på flera ställen o de vill ju skicka på min axel o hela kittet, vilket jag inte vill ha då det är nytt på min bil redan.. mvh Stinget | |
|
Jag ska oxå byta hjullager snart,jag var in på bmw och frågade om pris och dom skulle ha cirka 1200kr för hjullagren,och mekonomen var nånn hundring billigare....så visst kan man köpa bara lagren. Om muttern har rostat fast så kan man värma den med en gassvets tex. men värm då omkring muttern,inte på muttern,som sista utväg så är det väl bara att borra ur den och gänga om. |
|
|
detta är det enda jag lämnat in min bil för, försökte själv, men själva navet satt så otroligt hårt och det behövdes en press för att lösa det och jag hade inte möjligheten. jag lämnade till slut in till BMW göteborg som tog 4000 kr för båda sidorna inklusive material (lager, brickor, låsmutter och ett par fästen till handbromsvajern) ringde innan det runt till flera firmor i gbg-trakten och billigast var 3500, men valde då bmw för att få originaldelar. Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Bästa sättet att få bort muttern är med mutterdragare! Det svårare momentet brukar vara att få den lagret,specialverktyg typ avdragare är ett måste då lagret säkert suttit längre tid! Många svordomar kommer att yttras med säkerhet Lycka till! Lagret kan du säkert köpa av lagerhandlare till mycket bättre peng än hos Bilcentralen! Ta reda på nummret som står på lagret så löser det sig,SKF tillverkar garanterat detta typ av lager!! MVH Patrik |
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Glöm inte byta lagersprint ,låsbricka samt mutter bara!! MVH Patrik |
|
Kan säga att för mig så hade ingen avdragare i världen räckt... :( satt hårdare än berget... Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
|
jag har frågat på mekonomen och autotjänst och mecka, men ingen kan tillhandahålla det lagret uten komplett paket. inte så kul.. sen när man var under o grävde känner man en fin doft av bensin.. jo jo! tanken har börjat läcka... i en skarv... bara byta den med. rekomenderat med plasttank? |
|
|
Lämna bort bilen för både lagerbyte och byte av bensintank. Att byta bensintank utan lyft är inge skoj. Först skal avgassystemet bort, sen några skyddsplåtar, den kardanaxeln, därefter ett antal bensinslangar. Nu börjar det lukta gott (använd kolfiltermask) bensin. Nej lämna bort! E |
|
|
håller inte riktigt med "E" där. tanken går fint att byta själv även om det är massa småpill, står man i ett bra ventilerat garage och har mask så funkar det, kan tänka mig att en verkstad vill ha lagom mycket pengar för att göra jobbet..... läcker tanken på något enstaka ställe så funkar det att laga med läckfix, som det stora spackeltillverkarna säljer. Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
Håller med E! Att byta tanken samt hjullagret,underlättar det avsevärt med att ha bilen på lyft! Be flera lokala verkstäder om kostnadsförslag! Kanske har du tur!? MVH Patrik |
|
Glömde en sak. Man böra vara mkt noga med att sätta tillbaka kardanaxeln exakt som den satt när man tog ner den. Den snurrar rätt fort och minsta obalans eller att man sätter den bara lite snett så blir det inte skoj. När min tank läkte så tänkte jag laga med läckfix. Oj vad jag lagade och oj vad det fortsatte läcka. För att man skall få det tätt så måste man göra rent runt om ordentligt, all eventuell rost skall bort.. Hoppas du inte missat kursen i "heta arbeten". Mitt tips är att glömma "läckfix". Visst det kostar pengar att göra det ordentligt. Om jag hade verktyg så skulle jag häldre byta hjullager bak än tank. Särskillt om jag saknade lyft. Både tank och hjullager är svåra att byta. Ett tips dock. När du skall ha bort bultarna som lagrar upp den ofjädrade delen av hjulupphängningen (eftersom du måste plocka bort den delen för att kunna pressa ut och i lagret) så kan en av dem (fyra totalt) vara svåra att få ut därför att tankens påfyllningsrör sitter i vägen. Då är det frästande att böja lite, bara lite MEN hopsan där sprack tanken med läckage som följd. Talar av egen erfaranhet. Men även nästa helgen i garaget var räddad. E |
|
|
haha, ja då har du hört allt för och emot alla olika lösningar! bara att fatta ett eget beslut! :) Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.