|
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte min första bil igår, en 323i -85. Kan inte så mycket om mekning än men vill gärna lära mig lite. Har lite frågor. 1. Kollade lite i motorn idag och upptäckte att det förmodligen saknas nån fläktrem. Det ser ut som det ska sitta en rem här. Bild: Länk 2. Det saknades även några vingar på kylarfläkten. Borde jag byta ut denna? 3. Sen undrar jag om man kan blanda gammal olja och ny olja. Behöver fylla på lite och vet inte vad det är för olja i nu. Han jag köpte den av hade iaf bytt olja o oljefilter rätt nyss. Men är det bara att fylla på med någon? vad ska det vara för sort? Tacksam för svar! mvh CJ | |
|
Tror nog inte du saknar nån rem, dom platserna för remmar är nog till servopump och acpump om d sitter på bilen. Fläkten bör du nog byta. Ja hade kostat på mej ett oljebyte för o va säker på att oljan är riktig om ja va du. |
|
|
Där ska remmen till AC pumpen sitta, den är troligtvis bortplockad för att ACn är trasig, så det är inget att bry sig om, att laga trasig AC kostar mer än vad bilen kostar. Fläkten bör du byta, då den annars sliter på vattenpumpen. Alla motoroljor för bilar är blandbara. |
|
|
men som Mrquickzilver sa,gör ett oljebyte först om du inte har gjort det än. Sen kan du fylla på vid behov och efter det göra ett helt oljebyte minst en gång per år. |
|
|
Tack för svaren! En annan sak jag glömde säga är att fläkten inte snurrar när motorn är kall. Det går heller inte att snurra fläkten för hand om motorn är avstängd. Är detta normalt? |
|
|
Då är nog din fläkt rätt trasig. Ingen större konst att byta. som någon tidigare sa, det är remskivan för servo/AC pump. |
|
|
Ok får köpa en ny fläkt då. Var gör man smidigast det? Vilken av dom här oljorna är att föredra?: Länk |
|
| "Helsyntetisk motorolja 5W-40" kör jag på | |
|
om du inte har helsyntet så kommer motorn lösa all smutts i motorn om du häller i helsyntet då måste filter bytas efter ca 10mil annars sätts det igen och motorn skär för att vara säker häll i vanlig delsyntet |
|
|
Thorsella: Hemska påstående folk kastar ut sig... skräm inte upp upp folk! Om mot förmodan filtret sätts filtret igen så kommer oljan att bypassa det... Sen tror jag inte heller att det finns så mycket skit o lösa upp... _______ /Chrille Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.