|
|
|
|---|---|
| Tänkte starta en liten undersökning i om alla M54 motorer har detta ljud eller om det bara existerar för vissa. | |
| Kanske ska förtydliga lite. Jag hade en annan tråd angående knackningar och fick då veta att detta antagligen är helt normalt. Jag har precis köpt E39:an så man är ju misstänksam mot alla ljud! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja du om du läser min blogg där följetongen med M62TU där vanosen lät som en mutterknack pga avsaknad av oljetryck till Vanosen så den "knackade" lös centrumbulten så att kamaxeln stannade. Men är det enbart i startögonblicket ?? din knackar. ///MVH Hasso Länk |
| Det knackar till precis innan motorn når tomgångsvarv efter det att man har varvat upp den. | |
|
Jag hade en annan tråd i ämnet där jag fick intrycket av att detta var vanligt men det kanske inte är så? Jag var tillbaks till firman där jag köpte bilen igår. De hade en gammal BMW meck som sa att det inte var något att oroa sig för men man är ju misstänksam..... Jag skulle uppskatta om jag kunde få bekräftat om ljudet är vanligt förekommande eller inte. |
|
|
M54B30 Skall inte ha något sådant missljud alls. Den har dock ett lite högre insugsljud än M54B25. Det låter som du har ett mekaniskt fel på din maskin. Är du 100% säker på att missljudet kommer från Vanosenheten? Vanosras på M54 är i princip obefintliga nämligen. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag hade en M-roadster -99 tidigare som morrade till precis innan den nådde tomgång, ungefär som du beskriver det.. Vet inte om det satt samma vanos i den som på din men jag lämnade iaf in den till BMW solna där dom konstaterade att allt var fullt normalt. |
|
| wendtan, ljudet kommer från vanosenheten. Om man lägger handen på enheten känner man tydligt vibrationerna. | |
|
Ok, Det finns lite olika felkällor i vanosenheten som kan skapa rassel/missljud. Mekaniska fel finns, men även magnetventil fel osv. Själva vanosenheten är inte enormt dyr annat än till m-bilarna, jag hade krävt att få den utbytt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Ska till en verkstad som kan läsa ut felkoder för att se om det går att se något där. Jag är lite förvirrad, vissa säger att det är normalt medan andra säger att det nog inte är det? Finns det någon BMW mekaniker på forumet som skulle kunna komma med lite input i ämnet? Jag har ju garanti på bilen men bör nog ha bra argument om jag ska få dem att börja byta prylar! Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!! |
|
|
Jag ägde en 330 Ci i 2 år med samma motor: Länk Varken den eller de 20 talet 330s jag provkörde hade missljudet du pratar om från vanosenheten. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Nu har jag varit och kollat felkoder men där fanns ingenting. Mecken sa att vanos liknande system även sitter på Volvo. Han hade haft en sådan inne som lät likadant och kontaktat Volvo. Enligt dem så kunde det låta lite från vissa men det var inget som var skadligt eller behövde åtgärdas. Nästa steg blir väl att åka till BMW och höra vad de säger. |
|
|
Har du garanti så borde en seriös handlare åtgärda felet...Missljud i en såpass ny bil ska man inte tolerera. Jag har inte hört detta "slagborrsljud" på någon av de 330ijag har varit i "kontakt" med(visserligen inte speciellt många men iaf).. Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns en serie av M54 motorer tillverkade mars till juni eller nått åt det hållet som gängorna i kamaxeln är dåliga så bulten släpper som håller vanosen vilket gör att kammen stannar. Så helt felfria är dom inte wendtan :) ///MVH Hasso Länk |
|
Hittade lite info om TSB. Länk I denna finns det en rad om åtgärd för kamkedjesträckaren. Kanske kan hjälpa men om kamkedjan är slak borde det väl höras mest på tomgång? Är det förresten någon som vet hur dessa bulletiner hanteras, jag menar om man misstänker att något är fel är det då bara att åka till verkstaden och få felen åtgärdade? |
|
|
Inga missljud än så länge. 530IA-01 12300mil. |
|
Vantage |
Har en 325:a samt en 525:a ( Tds ) som har haft dessa ljud fenomen. Bytte olja ( till en betydligt bättre kvalite ) och vips så var dessa problem lösta. Kanske en bättre olja kan hjälpa dej med ??? Vantage |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.