|
|
|
|---|---|
|
Hej! Varför rostar en bil snabbare på västkusten än på östkusten? Om två personer köper en exakt likadan bil (samma modell) samma dag, i samma stad. En bor på västkusten (tex Lysekil) den andre bor på östkusten (tex Haninge, Stockholm). De kör till sina hem. Fem år senare möts de i en stad (tex Örebro). Då märker de att bilen vars ägare bor på västkusten har rostat betydligt mer än den andra bilen. Varför gör den det? Vad gör saltvattnet? Påverkan? Vad händer? Tack på förhand. Jag har sökt runt lite oc hittat några svar, men inga särskilt förklarande eller utförliga. | |
| De kan även mötas efter 10 eller 15 år. | |
|
Killen på västkusten kanske inte tvättar sin bil lika ofta och noga än killen på östkusten? Tänkt på det nån gång? ;) Mvh Jojje |
|
kilroy |
Högre salthalt på västkusten, mer pålandsvind innebär högre salthalt i luften. Lite fuktigare klimat höst, vinter och vår. Det kan säkert finnas andra bidragande orsaker... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Mer salt i luften, helt enkelt - va å kolla på några tilltänkta vinterbilar i Lysekil-Hunnebostrand-Smögen och så mycket kan jag säga, att grymt rostiga var de allihop... Köpte en av rosthögarna i alla fall - den var bra mekaniskt:-) /Magnus Min pärla: Länk |
|
| Temperaturerna pendlar ofta runt noll (därav det ständiga diset) vilket är högst ogynnsamt för både människor och bilar. Bilarna rostar och människorna knaprar antidepressiva medel. Bägge fenomen är statistiskt belagda... Samt att det blåser mera här... Är dock ingen korrosions expert. ;) | |
| Han på västkusten kanske köpte den på morgonen och han på östkusten köpte den på kvällen? | |
| I Göteborg använder de väl mest salt per kilometer väg i hela landet har jag för mig. Mer nederbörd ger mer saltning. Fast att det blåser borde väl ändå inte påverka rosten? | |
| blåsten tar med sig salt in från havet, saltet påverkar rosten, alltså indirekt så att vinden påverkar rosten | |
|
LÄS HÄR! Jag vet att det är saltet som gör något, men vad exakt gör saltet? De som köpte billarna köpte dem samtidigt och tvättar bilarna lika ofta osv. De gör allting likadant. Jag vill bara veta saltets påverkan. Tack för de svar jag fått. De som är kemiproffesorer (eller kan en del) får gärna förklara mer. Tex vilka joner som är inblandade m.m. Fortsätt skriva. |
|
kilroy |
När saltet löser sig i vattnet bildar de olika jonerna en s k elektriskt ledande elektrolyt. Ju mer salt desto mer joner och desto starkare elektrolyt. Processen när järn rostar är inget annat än en kemisk process som kräver en elektriskt ledande elekrolyt + syre. De joner som förekommer i elektrolyter från havsbaserat salt är (positiva)natrium-, kalium- samt kalciumjoner och (negativa) klorid-, nitrat-, sulfat- och fosfatjoner. Under den elektrokemiska processen (som bildar rost dvs järnoxid) bidrar elektrolyten som bärare av elektrisk ström. Det överlägset bästa sättet att minimera rostangrepp på bilen är att TVÄTTA den så ofta som möjligt. Hoppas det räcker så länge... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Halleluja! Man kan sätta offeranoder av zink under skärmarna, precis som man gör på båtar. Obs, inget skämt, förekom faktiskt för några år sen, innan man galvade så mycket. Jepp, galvanisering = zink.. FP |
|
|
Vägarna allt som oftast blöta här på västkusten på grund av det ogynnsamma temperaturspektrat (runt noll grader). Kanske är just detta faktum som är det avgörande, alltså den ständiga saltvätan som bilarna badar i som inte förekommer i samma utsträckning på östkusten. Jag gissar på det... ;) kilroy: Är du säker på att det är bäst att tvätta bilen ofta för att undvika rost? Som jag ser det så blöter man bara ner bilen för att sedan omedelbart bada den i ett nytt saltbad. Torrt salt på lacken borde väl ha mindre påverkan än blöt? Det finns tom folk som hävdar att man skall vaxa/försegla bilen innan vintern, för att sedan tvätta så lite som möjligt, samt absolut inte bruka några avfettningsmedel. På våren så avfettar/avsaltar man bilen ordentligt och vaxar/förseglar igen??? Vill dock inte hävda att så är fallet men man undrar "ju" vilket det skall vara... |
|
|
Kolla på bilarna som finns på småöarna i medelhavet, tex grekland, De som bor nära havet har totalt upprostade bilar trats att det varken finns vinter eller saltning. Bor du en bit upp i bergen så finns inte en rostprick trots att bilarna är 20år. |
|
|
PowerMac. " Är du säker på att det är bäst att tvätta bilen ofta för att undvika rost" Det beror på hur du tvättar. Jag tvättar hemma på parkeringen så bilen är helt saltfri, då rostar det inte. Sen får den stå och jag kör med en skrotbil när det är salt på vägen. Att tvätta på macken och sedan köra hem, eller köra till jobbet nästa dag är ju 300% meningslöst. |
|
|
kilroy -> Jättebra! Tack. Berätta gärna mer. BMW_MAN -> Medelhavet innehåller saltet som gör att de rostar snabbare. Ju längre bort från hav, desto saktare sker rostningen av bilen. |
|
|
Har märkt detta också! Bodde tidigare i västliga Danmark, därefter Stockholm och nu köpenhamn. Här i DK är luften mycket fuktigare än i Stockholm, vilket helt klart inte är bra för bilarna :-S Vägarna är ofta blöta på vintern av allt salt. En bra sak med Köpenhamn / Danmark jämfört med Stockholm vintertid är dock att ingen grus/sand sprids på vägarna, så stenskott ser vi inte så mycket av, men salt finns det gott om. Har inte tvättat E60'n på tre veckor och vi har just varit i Österike i den !! Har visserligen spolat av allt salt och skit, men ändå... Jag hatar vinter! BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
kilroy |
PowerMac* Jag är fullkomligt övertygad om att tvättning av bilen är det bästa receptet mot rostangrepp, oavsett om bilen har ett väl fungerande antirostskydd eller inte. "Smuts" är ju en blandning av rester från underlaget du kör på, gummiavskrap från däck, oljerester, nedfall av sotpartiklar och föroreningar från luften...samt salt från saltning av vägarna samt salt från luften. Saltet blandas in i smutsen och blir tillsammans med fukt en utmärkt grogrund för rostangrepp. Att tvätta bilen gör den visserligen fuktig...men den kortsiktiga nedfuktningen kompenseras säkert 10-falt genom att saltet avlägsnas. Salt på en oskadad lackyta är ju inte det stora problemet...det stora problemet är ju saltet som ligger direkt på nakna metallytor...där du inte ser det dessutom. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
| Ett fall för mythbusters | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.