|
|
|
|---|---|
|
hej. jag e spekulant på en 530 i 1993 touring med man låda. Är det nått att ha? håller motorn? håller lådan? Vad ska man titta på när man kollar på bilen? Är väldigt tacksam för svar. mvh/volvo ägaren.... | |
|
jo jag glömde en sak..om det är nån som äger eller ägt en sån här bmw hur mycket soppa tar den?. /volvo ägaren |
|
|
Visserligen aut, men mycket läsning Länk |
|
|
I menyn till vänster hittar du något som heter Begagnat-guiden. Karosskoden för den modell du eftersöker heter E34. Där kan du hitta svar på de flesta av dina frågor. ___ Vagnparken: Länk |
|
|
Kolla att du inte har kedje-ljud i framkant av motorn. Slits tydligen fort vid dåligt servad motor och om oljepumpen delat på sig /lossnat (originalfel). Bensin är den väldigt förtjust i. Min förbrukning 1,2-1,6L, mycket stadskörning och tung högerfot (automat sedan). /Peter |
|
rsarits |
Jag har en -95 530 med aut. Jag pendlar till arbetet 16mil/dag, mest motorväg, bilen har under de två år jag haft den dragit mellan 1,0 - 1,1L/mil. Över 1,2 har jag bara varit vid ren stadskörning (hård) På semester i Tyskland/Österrike med fullpackad bil + fyra personer och mycket körning i 180 till 220 km/h på autobahn, så drog bilen i snitt på 625 mil bara 1,1L/mil. Möjligen så drar den manuella mer soppa, särskillt på landsväg, då den är betydligt lägre växlad än automaten. Automatmodellen varvar bara 4300rpm vid 230km/h Det som verkar vara slitet på de flesta är framvagnsdelar, bilen är ju tung. Därefter insugsmembranet bakom insuget. I övrigt har jag inte haft några problem med min bil, den har nu gått 28300mil. Jag har haft den i två år precis, och jag har kört 11000 av milen. |
|
Kan inte hålla med om att framvagnen slits mkt min förra 530-93 köpte jag med 10800mil på mätaren och sålde vid 23000mil till en kompis nu har den gått 26000mil och på den sträckan så är det enda som bytts i framvagnen stabiliseringsstag 2ggr , mittre styrstag 1ggr(nu vid 26000mil!) samt stötdämpare 1ggr.I bakvagn är inget förutom dämpare bytt.Varken kamkedja eller kedjan till oljepumpen är dåliga , jag har dock blivit tvungen att dra fast olje pumpen där 1st bult hade lossnat. Avgassystemet är original föruton mittenljuddämparen som fick bytas nu vid 26000mil. Den drar ca 1.1L mil blandad körning , insugsmembran har ej behövt bytas.Jag håller med om att den manuella har låg(eller blir det hög?)utväxling , med chiptrim utan hastighets spärr varvade den ur på 5:an och mätaren stod då på 265Km/h. Kolla att ac:n funkar och att kylaren till den är fin(fick byta på min).Bromsarna fram slits dock en del , på 15000mil är skivorna bytta 2ggr pga nedslitning , kanske är original beläggen litet för hårda? |
|
rsarits |
Hewi: Jag menade inte att framvagnen är dålig, bara att 530/540 med V8 sliter hårdare på framvagnen än de med sexor, sedan har det ju betydelse vilken typ av vägar man åker på och hur fort man kör. Jag har som sagt kört min 11000 mil sedan inköp, och jag har bytt alla framvagnsdelar utom parallellstaget och hjälpstyrarmen på min. Däremot har jag inte märkt att bromsarna slits hårt. Jag har bytt belägg helt nyligen och de var inte helt slut, de var inte heller spritt nya när jag köpte bilen. |
|
Jag vet inte om det stämmer men en besiktnings man jag pratade med sa att dom BMW:na med stora motorer har generellt mindre anmärkningar på glapp i framvagn än dom med mindre motorer. rsarits:Har du mätt tjockleken på bromsskivorna? Dom skall vara minst 20mm tjocka. |
|
| Jag vet iaf att ett tag efter att e34 lanserats så var det en del prat om dåliga framvagnar, delar fick bytas relativt ofta, men det bör väl ha åtgärdats med nyare modeller? Och även äldre när delarna bytts? | |
|
Har kört min ca 2000 mil,och inte haft ett ända problem än...dags för besiktning om några veckor,då kommer väl domen? :) Vet inte exakt vad ja snittar förbrukningen på,men tycker nästan de är en för dyr pendlarbil (7 mil/dag) rsarits: Du borde inte ha allt för trevliga soppakostnader i månaden? fast strax över litern låter inte allt för farligt...men hur bär du dig åt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.