AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.734

Byte av Dimljus E39 M-front.

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster:)

Fick ett pling i bilen idag "check front foglights"....Jaha gick ut och kollade...yepp höger dimljus mörkt. Knackade lite på glaset men icke. Tittade i min inköpta Bmw servicehäfte men fann bara beskrivning på hur man byter på den vanliga fronten ej M-fronten.

Sökte på forumet men hittade inte riktigt vad jag var ute efter.

Så....hur byter man lampan i M-frontens dimljus? Vilken sorts lampa skall det vara? Behöver man byta på båda sidor samtidigt för ljusbildens skull eller räcker det men den trasiga?

Tacksam för svar som alltid:)

Blir till att göra en liten rengöring av bilen imorgon samt lite listsmörj samt lampbyte:)

Vh/Kermit.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej hopp.

Jag fick en klockren beskrivning av hur man byter av Hasso, tackar och bockar:)
Men vilken sorts lampa skall det vara? Går den att införskaffa på närmaste mack eller är det hos Bmw som gäller?

Litar inte riktigt på min instruktionsbok eftersom M- dimstrålkastaren inte fanns beskriven.

Vh/ Kermit.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Svarar på min egen tråd:)

Bytte Dimljuset (lampan= HB4) på min bil idag. Lampan införskaffades på en Statoil mack till priset av 175 sek. Den finns också på Micro samt Mekonomen (finns säker på fler ställen) till ngt lägre pris.

Själva bytet var mycket enkelt.

1. Ta en liten spår mejsel med lite tejp på (tejpen är till för att man inte skall repa lacken). Stick in den mellan spoilern och plast ringen som sitter runt själva dimljuset.

2. Bänd försiktigt ut plast ringen. Den sitter med en självfjädrande plastklack. Sen är det bara att försiktigt dra ut den.

3. Lossa den lilla skruven som sitter till höger om dimljuset (beroende på vilken sida du byter på, skruven är på den sida om dimljuset som är mot T-ribban).

4. Nu får du försiktigt rucka loss dimljuset och sedan byta lampan.

5. Se till att luftnings slangen till dimljuset inte kläms när du försiktigt skjuter in det igen.

6: Det är viktigt att dimljuset förs in i en liten klack ( som sitter på den andra sidan som den lilla skruven satt ).

7. Sen är det bara att "snäppa" dit plastringen runt dimljuset.

Klart!

vh/ Kermit.
Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
Hej på tal om dimljus, vet du eller nån om det går att endast byta glaset? Har nämligen fått en spricka i just dimljusglaset!

Tacksam för svar.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Mr. C: Tyvärr så vet jag inte det. Har funderat på det själv då mina dimljus är kraftigt blästrade. Kanske ngn annan som kan svara på det:)

Vh/ Kermit.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det går nog inte att bara köpa glaset utan man måste köpa hela insatsen. Har ett nytt som ligger hemma och väntar på att installerar och det består förvisso av två delar, glaset och själva reflektorn, och dom kan man säkert pilla isär. Men när jag beställde min så fanns det inget val annat än att köpa hela insatsen.

SEK 1.185,- men då ingår en nya HB-4 lampa oxå

Men det kanske finns piratdelar på den stora webben? Hos BMW köper man komplett så att säga.

Niklas

Fransosen
Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Någon som vet om det finns något sätt att bara byta glaset. Har ett irriterande stenskott i det. Irriterande men jag känner samtidigt inte att irritationen är värd att lägga ner 1000 kr på.

Reflektorn är för övrigt inte ens året gammal så det argumentet gäller inte heller för mig.

Mikee
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
M-frontens dimljus vet jag inte men till min går det endast att köpa komplett. Billigaste stället jag hittade var faktiskt på BMW!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.