|
|
|
|---|---|
|
Tänkte bygga ett eget 3" avgas från kattarna. Kommer använda mig av enkelt rör och kommer behöva följande: 1x rund mellandämpare max 400mm lång och 150mm diameter 1x oval slutdämpare max 400mm lång 2x 90 graders rörböjar 1x 1 meter rör Behöver inte vara rostfritt och ska helst vara billigt. Var rekommenderar ni att jag ska köpa dessa delar och vilka dämpare kan ni rekommendera? | |
|
Simons har ju billiga dämpare,finns ju bla på mekonomen..Men det beror ju på vilken livslängd du vill ha?? Annars finns ju fina rostfria prylar..Här tex. Länk hjorten |
|
|
Livslängden är av mindre betydelse så rostfritt är inte aktuellt. Kommer ändå hålla tillräckligt länge. Hur är ljudet i Simons? Kan de bli gott V8 ljud i dom utan att det för den delen blir för hög ljudnivå? |
|
|
Det kan säkert bli gott ljud i v8:an med simons..Nu har ju jag bara 6 cyl.Men tycker det är trevligt ljud både på tomgång och när man drar på lite.Låter inte alls mycket när man ligger på någolunda landsvägsfart..Och som sagt så är det ju billigt med simons universaldelar.. hjorten |
|
| Micro butikerna, iaf här i Stockholm, har hela Simons sortiment liggandes framme på hyllor så man kan klämma o mäta själv. | |
| Ok, får köra ut till en Microbutik för deras hemsida är skit. | |
| Jag blev väldigt besviken på Simonssystemet som jag hade på min E30, alltså ur ljudsynpunkt, blev ju tystare än orginal...=( | |
| Kan inte tänka mig att ett fullflödes 3" blir tystare än mitt 2,75" med två extra resonansdämpare. | |
|
Den enda dämpare du ska överväga är Appledämpare. /Per |
|
|
Vad är en Appledämpare? Info? |
|
|
jevlar > Varför då? De flesta fullflödesdämpare är konstruerade på likvärdigt vis. ravve > Appledämpare, ljuddämpare från Apple Racing. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Hej! Nu är mitt bygge färdigt och de blev rätt bra. Tyvärr får jag in lite otrevlig resonans i kupén vid låga varv runt 1300 så jag tror lite justering på upphängningen behövs. Det blev en lösning med 3 fasta stag upp i chassit istället för original gummiupphängning, tror det är detta som ställer till resonansen. Men annars blev de fint och hyffsat lätt att bygga. Fick hjälp med svetsning osv då jag inte har den kunskapen eller prylarna. Dessa verktyg behövdes: Tigersåg MIG-svets Vinkelslip Standardverktyg Dessa grejerna behövde jag köpa: U 01 76 00 Rör med muff 1000mm 1x 126:- U 30 76 00 Ljuddämpare "Turbotight" 140x220mm L = 250mm 1x 464:- U 45 76 00 Ljuddämpare "Turbonett" Rund 125mm L=250mm 1x 391:- Kallgalv från ÖB - 79:- Värmbeständig svart färg från Micro - 109:- Köpte även 90 graders böj och stegmuff som inte kom till användning. En egen stegmuff för att passa nya systemet på kollektorn efter kattarna svetsades själv. Sen behövdes bara en liten skarvbit med rör för att få till en liten sväng. Slutrör är också hemmabyggt med en liten stump rör som blev över och sista synliga biten av slutröret kläddes med rostfritt. Hela systemet målades med kallgalv (95% zink) och sen med svart värmebeständig färg. (650 grader) Gamla systemet vägde 29kg och de nya 9kg. Snikvariant av avgassystem men det blev hur schysst som helst och nu låter de gott med V8! :-) |
|
|
Vad kan det kosta tro att bygga ett system till en 328 Coupe E46? // M.v.h. Daniel |
|
|
Skulle inte tro att det skilljer sig mycket i bygget mot de jag gjorde. Kanske är det två rör hela vägen bak och då får du räkna med dubbla priset ju. Bilder och film kan mailas eller skickas via msn för den intresserade. |
|
| Bilder ligger på bilens bilblogg i min profil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.