AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
875

Varför är min 325 (E30) så motvillig att gasa iväg?

Visa användare
20
Pysen
520i -92
Jag har bytt fördelarlock, tändstift, luftfilter, minimerat tjyvhål för luft och nu är bilen slöare än någonsin. Känns som om någon håller emot när man gasar. Det går att gasa ur varje växel men ack så slött det är nu emot tidigare.

Är det luftmängdsmätaren som inte är i harmoni med fräscht filter och utan alla små otäta slangar där han tjyvat luft?

Om bilen är snålt ställd borde den vara svårare att starta utan extra gas, eller har jag fel?

Bränsleslangens skarv har idag förbättrats, kan det ha kommit in luft även där? Det sipprade en aning bensin tidigare men nu helt tätt.

Tacksam för alla tips jag kan få. Vill ha min lilla tiger tillbaka!
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
är du brud? tufft :)

Kollat så inte spridarna läcker? vet faktist inte vad jag ska rekomendera annars...:P Hur ser rotorn ut?
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
hur uppstod problemet? kom det direkt eller smygande? det första man brukar börja med vid sånahär problem efter man har servat bilen är att kolla bränsletrycket! det är liksom grundläggande.
Visa användare
20
Pysen
520i -92
Tack för era tips. Ska kolla över detta.
Problemet har kommit "snabbt". Bilen har inte gått så mycket de senaste två månaderna och för varje gång den blivit körd är det en ny hemsk upplevelse. Detta motvilliga beteende kom efter allt var fixat.
Glömde nämna det, rotorn är också bytt.
Om någon har fler tips så skriv!

Vill desperat ha min tiger tillbaka.
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Går bilen att köra på fullgas ?

Som du själv antyder kan det vara problem med luftmängdsmätaren .
Länk
Locket på nr1 är limmat (se länk) ,när du har fått loss locket kan du göra rent kolbanan med elektronikrengöring.

Hoppas det hjälper

Mvh
Janne
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Låter ganska ligkt det felet jag har på min, att den inte går att varva ur och är allmänt seg. hackar fram.

Jan Ek:
Min bil går ofta inte att köra på ful gas, dvs känns som den kvävs, säger det dig någonting?
Är det typiskt för luftmängdsmätaren´?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Fredrik:
Skulle tro att de flesta luftmängdsmätare slits mest på mellanregister och att dom då fortfarande kan funka realativt bra vid fullgas.
Så var det med min 728-83 som jag hadde.
Mvh
Janne
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Låter lite som att katalysatorns insats lossnat och satt sig på tvären.

Svekke
Ser inte att du bytt bränslefilter, gör det samt kolla avgassystemet på något vis.
Har lite svårt att tro på LMM farsans 525 har snart gått 40000 med samma utan problem.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
det här med hållbarheten på lmm varierar lite beroende på om man har mängdmätare eller massemätare, den första kan hålla över 30000 mil medan den sistnämda kan hålla allt mellan 10 och uppåt, vissa bilar med massemätare har stora problem med lmm bla äldre bmw och volvo, vill man veta om det är original lmm på bilen brukar dom vara märkta med årtal.
NF
440
NFd
325im -87
Kanske bara något som hänt med gaswiren. Låt någon kolla under
motorhuven, (med avstängd motor), om gasspjället öppnar max. när
gaspedalen är nertryckt.

Nisse
komptesta motorn och kolla att du har bra kompression på alla cylindrar

topplockspackningen gick på min 320 och oj va den började gå trögt efter några veckor
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
det där med katalysatorn låter jävligt troligt de.. skulle definitivt ge det en chans!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.