AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.953

magnetfält i bilen, farligt? hur mycket i BMW?

Sida 1 av 2
samke
hej.
kanske verkar lite dum när jag frågar om magnetfält i bilen är farligt.
surfade runt på nätet och upptäckte att VW Phaetons magnetfält är väldigt starkt, hela 4 ggr starkare än i en s80.
nu blev man ju lite rädd då ja snart ska köpa en sån.
men är detta magnetfält farligt för oss åkande i bilen?

hur starka magnetfält har bmw's bilar?

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Länk

Svarar inte på hela din fråga, men där kan du läsa det som är känt om hälsoriskerna med magnetfält. Generellt sett så behöver du inte oroa dig, såvida du inte tillhör den extrema minoritet som mår illa (eller tror sig må illa) av magnetfält. Men det vet du redan om själv isf.

Wilhelm Svenselius
Finns en eller ett par livliga trådar om detta på forumet men det är länge sen så de ligger kanske i nåt arkiv eller så. Ämnet var ju uppe då Volvo plötsligt fick modifiera kabeldragning osv pga en debatt om magnetfält vid den tiden.
Helt ogrundad oro om man sätter sig in i "problematiken" lite, och som med så mycket annat så är det mycket psykologi inblandad.
Elsystemet i bilar bygger som bekant på likström, det finns inga växelfält. Alltså statiska fält liksom jordens magnetfält osv, och om man tycker sig kunna "känna av" sådana fält så finns det betydligt större sådana runt t.ex högtalare och allehanda andra permanentmagneter överallt runt omkring oss än runt t.ex kablar i en bil.
Om det är växelfält som oroar (det är dessa som i princip all forskning osv handlar om) så får man söka sig till platser som t.ex stora elektriska ställverk, kraftledningar osv. Ett sätt är att åka tåg, där finns ordentliga fält, både elektriska och magnetiska pga närheten till kontaktledning osv, smatidigt som det är stora effekter och strömmar. Inte någon jag känner till har sagt sig känna av detta, men ibland bloosar debatter om olika fält och "strålning" upp och konstigt nog brukat en del människor då känna både det ena och det andra. Man skall givetvis inte förringa folks osäkerhet osv men det är som sagt mycket psykologiskt betingat och pga okunskap osv kan man lätt piska upp debatten, gäller detta ämne såväl som mycket annat.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag mätte upp 528an mest på skoj eftersom Vi bilägare kölhalade Volvos S80 med lika batterikonstruktion och förklarade för den kvinnliga journalisten där att var hon rädd om sin man skulle hon i första han dra ur säkringen till stolsvärmen så inte några vesänrliga delar skadades. Det blev rätt tyst då :)
Jag har/vi jobbar i en miljö där 2200A ger magnetält så vi kan hänga upp stora halvmeter långa skiftnycklar på de motorskåp med reaktorer till en RC loks motorer (40.0000 microtestla) , kontoret jag hade vände sig bilden på dataskärmen 90grader när ett lok körde ur provhallen.
Lokförarena utsätts för ca 200-300 microtesla i lokhytten på de äldre loken.
magnetkort förstörs, har du verktyg i fickorna ställer sig fickorna rakt ut i arbetsvästen. Ingen av min 20-30 kollegor som jobbat i 20-30år i den miljön har drabbats av några relaterade sjukdomar, dock sägs det att en del lokförare fått cancer av dessa magnetfält. En del forskare passar självklart på att utnyttja media försöka få till mera forskningsmedel.

De låga värden som finns i din bil behöver du inte alls bry dig om, det är "farligare" att starta köksfläkten , spisen, använda solarier microvågsungnen. Jag har betydligt högre magnetfält vid mina knän av alla transingar till datorn som sitter under skrivbordet just nu än vad din bil kommer i närheten av.
Sedan finns det visst människor som är överkänsliga, vi har en i vår kabelTV samfällighet som mår dåligt av de nedgrävda antennkablarna i tomtgränsen:)

///MVH Hasso
Länk
Hasso: vad skyller du på då?? *LOL*

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
samke
tack för era mycket välformulerade svar.
så det finns alltså inte mycket att oroa sig över.
men hur är det med bussar då? är deras magnetfält lika starka som bilarna, eller skiljer det mycket?
jag frågar eftersom jag åker flera timmar med buss fram-och tillbaka till skolan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
samke: Inget att oroas sig över det är inte "starka" magnetfält i bilar eller bussar. Spårvagnar alt tunnelbanan och tåg är betydligt högre på vissa ställen iså fall.

GM :D

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Ska väl tillägga att ja just nu håller på att plocka fram ritningar på magnetfältsavskärming för lokhytter då stora ombyggnader är på gång på RC-lok.

///MVH Hasso
Länk
samke
OK, bra! skönt o höra! :-)
Paap Reeder
... klockrent skrivet Hasso!

MVH /// Paap R
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
I marsnumret av Scientific American i en artikel om kosmisk strålning som det största hälsohindret för längre rymdfärder som t.ex. till Mars står det om en kille, John Marshall, som provade att sticka in huvudet i gapet på en magnet till en gammal partikelaccelerator som hade ett fält på 0.5 Tesla (1.000.000 microesla=1 Tesla) och han rapporterade att även små huvudrörelser gav upphov till ljusblixtar i ögonen och en syrlig smak i munnen, förmodad orsak till det senare fenomenet var elektrolys av saliven(!). Sid 46.

Så kranar man på tillräckligt mycket så blir det mycket riktigt biologiska effekter. Fast det där med grannen som mår dåligt av den nergrävda kabeltvn var nog bland det larvigare jag hört. Är det månne en sådan där som ville förbjuda privatägda paraboler på 70-talet?

Med tanke på att bilars metallkaross bör ha en viss avskärmande verkan samt att det som påpekats inte är växelströmsfält i en bil till att börja med så finns det bokstavligt massor med värre orosmoment att fundera på. Själv är övertygad om att den kosmiska strålningen som trots atmosfären når jordytan rationellt sett bör vara ett mycket större orosmoment ur hälsosynpunkt. För att inte tala om riskerna med att bli inblandad i en krock...

Mvh Björn
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Hasso: Jo, den kablen som ligger i marken vid tomtgränsen måste ju vara mycket farligare än samma strålning som finns i luften, som vad jag vet fortfarande är oskärmad till skillnad från en markkabel :)

/Jesper

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Extra skrattretande är det ju när det är folk som röker och säger att dom är rädda för strålning från mobiltelefoner, master, kraftledningar mm.

/Jesper

På tal om kraftiga fält: Varje dag körs ett antal manniskor in och ut i magnetröntgenscanners och motsvarande. Kanske inte 0,5 Tesla men skyhögt över allt vi kan utsätta oss för i dagliga livet. Förmodar att sjukhus osv har lite koll på ev. risker, de "utsatta" rapporterar inte om bieffekter pga magnetfältet.

Hoho, det var mycke som framför allt det statliga Verket mycket bestämt hävdade att vi absolut inte fick köpa och hantera hur som helst. Modem, telefax, marina VHF-stationer m.fl teleutrustningar var exempel på sånt som man envist höll fast i innan monopolet föll. Vi betalade också tre olika radio och TV-licenser ett tag... Fortfarande har vi kvar en del efterslängar som åtminstone jag personligen vill se försvinna, t.ex Apoteksmonopol, utskänkningsmonopol för t.ex vin och öl, TV-avgift.
Se där, kraftig avvikelse från magnetämnet...)

FP
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Den där debatten om magnetfält i bilar var ju rätt komisk. Diverse journalister yllade om de hemska riskerna med magnetfälten men ingen reflekterade över att risken att skadas i en bilolycka är ofantligt mycket större.

Personligen tror jag att det ligger mycket vidskepelse bakom larm av det slaget.

Don't dream it, drive it
Paap Reeder
... man kan få ersättning från förskassan till Taxi om man har en diagnos som anger att man inte tål att åka T-bana pga magnetfälten men man får ingen ersättning för man mår illa av alla som veckovis använder samma skjorta och kallingar och inte vet vad en Mum är för nått. Dom kliver på ... ändå.

Microtesla har en stor fördel ... den luktar inte.

MVH /// Paap R
Undras vad den diagnosen säger eller hänvisar till? Alltså typ av fält osv, t-bana och spårvagnar kör på likström...

FP
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Diagnosen består nog i att en läkare får en 1000lapp under bordet.

/Jesper

ch
99
chellquist
i3s -20
318xd Touring f31 -14
2002 tic -73
Vi kontrollmätte E91an och den höll sej inte inom gränsvärdet för kontorsmiljöer på passagerarsidan golvet resp sitsen. Där vill man ju ändå inte sitta :)

El-fält och likströmmar är lite speciellt och forskningen tvetydig. Problemet med en plus-kabel och karossen som jord är att man sitter mitt i fältet så att säga.
Magnetfält är nått annat.
Undras vad är det för fält runt likströmskablar om det inte är magnetfält?
Runt kablar bildas ett E-fält av spänningen och ett H-fält (magnetfält) om det går ström igenom kabeln. Så gott som alla magnetfältsmätare bygger på ELF till VLF (extremt låga till medelhöga frekvenser), t.ex vanlig 50-periodig nätspänning, likström har ingen frekvens alls (0 Hz) och detekteras enklast med en vanlig liten kompass. Man kan detektera fält när man kommer helt nära (nån cm) en likströmskabel med kompassen om det går lite ström i kabeln men jämför gärna med en högtalares magnet..
E-fälten runt kablar med 12V i en bil t.ex är extremt låga.

FP
kilroy
Tur att vi har folke som reder ut det elekriska åt oss (mig).

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.