AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
30.654

Nya sommardäck. Rekommendationer?

Sida 4 av 7
Jag kör med Potenza RE050A idag och har tidigare kört med Conti Sportcontact 2 och p-zero nero.
Jag måste säga att jag inte kan urskilja vilket däck som är bättre än det andra. Jag har varit nöjd med alla däck och det jag värderar är tystgående och bra grepp på torr asfalt. Det känns som att däck är mycket känsla, jag har inte testat bromssträckor, mätt ljudnivåer, klockat varvtider, mätt slitage osv. så jag har svårt att peka på ett däck som varit bättre än det andra.

Jag läser helt enkelt olika tester och viktar de saker som jag prioriterar, sedan köper jag däcket. En sak är iaf säker, jag kommer aldrig att köpa ett skitdäck!

Flåklypa
Men om du inte känner skillnaden så kan du lika gärna köpa ett "skitdäck"? ;) He, he... Potenza RE050A är föresten testvinnare hos AMS vad jag förstår på länken jag postade innan. Antar att du är nöjd med dom. Fast dom skulle bullra en del enligt AMS...
Ett däck som upplevs bullrigt i en bilmodell kan upplevas som tyst i en annan bilmodell. Det finns massor med faktorer som spelar in, där inte bara däckens mönster mot asfalt bestämmer hur många dB som kan mätas i coupen. Resonansljud/hjulshusets utformning osv.

Det finns iaf vissa bilmodeller som är märkbart känsligare för däcksbuller än andra, där det kan variera mycket från däck till däck helt obeoende av hur de placerat sig i däckstest där däcksbuller har uppmätts.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
My bad Pirelli P-Zero nero är testvinnare i fjolårets AMS test. Följt av Conti SP2 och Potenza RE050A. Men som sagt en nypa salt...

Vad gäller ljud så har jag lagt märke till att dom mäter upp värden både inne och ute. Och nu förstår jag varför...
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Länk

Testbil: BMW 325i

(Ser ut som dom sitter och åker med 245-sulor på M68 fälgar på en av bilderna dock)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag funderar på Falken ZE-512, Falken FK-452 eller så blir det Nokian - NRZi
Dimensionerna 235/40/17 fram, eventuelt 145/40/17 bak.

Är det någon som vet vilken av dessa som är det bättre eller om dem är alla i samma klass? Jag har inte råd att köpa dem dyraste (michelin SP2 etc), men vill inte köpa dem billigste heller.
Gemini__
Kör själv med Bridgestone Potenza RE050A, är mycket nöjd med dem. Upplever inte att de bullrar mycket.

//Thomas
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Gemini: RE050A är dem slitstarka?JAg satt och kollade på Dackonline nyss och fastnade för dem kan du rekomendera?Har dem bra grepp?

Mpower
Potenza RE 050A verkar få bra omdömmen av ägare ---> Länk Det ligger hyffsat i pris också. Tusenlappen lägre än Michelin PS2 på mina dimensioner. Vore bra att veta slitage styrkan.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag funderar på sportmaxx. Är det något att ha? Prioriterar komfort och ljudnivå. Bra våtegenskaper samt slitstarkt. Går denna ekvation ihop
225-45-17 och 245-40-17 ska jag ha.
Tu
58
Turboleffe
535d GT-12
Beror på vad man vill betala men rekomenderar Hankook V104 varmt. beror vilken körstil med agresiv körning är det nog Potenzan som gäller. Vid snäll till från jobb körning så duger Nankang men smaken är som baken.
Player: Svar ja, kolla länkarna ovan.

Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Hmm... PS 2'orna verkar inte få toppbetyg här!

Länk

"Superb in every respect - but lasted only 6, 000 miles. "

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
De verkar inte vara något däck som får toppbetyg där :)

Länk
Det är "vanliga" användare som ger sina högst subjektiva åsikter hos dacktest.com. Så man får ta det för vad det är.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
PowerMac: ok,då lutar det lite åt dem! Jag vill ha ett riktigt däck test i Ams eller liknande tidning nu fram över helst idag men Bilsport hade nästa nr skrevs det här,priset för mina 17" var 1400 kr och det känns överkomligt.

Mpower
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Nu är iaf 4st Nokian NRZi 235/40/17 beställda!
Hoppas dem iaf är något att ha. Läste på någon testsida att dem iaf fått bätte betyg än Falken FK-451. Är det någon som har en annan uppfattning om dessa däck?
Visa användare
16
honki
BMW 328 Ci -99
den här sajten tror jag har konkurranskraftiga priser ! Länk
Jag köpte 2däck kumho 712 dimension (235/40/18) där förra våren för ca 2500 kr

Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
jag letade på den länken (däckonline.se) och bythjul. Just dem däck jag köpte var billigare på bythjul, men däckonline hade Falken på samma prisnivå, därför jag velade mellan dessa fabrikat. Men läste att att nokian hade fler positiva kommentarer, så då blev det dem.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Någon som har några erfarenheter av Hankook K107 Ventus S1 Evo?

// M.v.h. Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.