|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
Pelle du får gärna skicka bild till mig. // M.v.h. Daniel |
|
|
Bmw kör ju själva 255/35/18 på 8,5 bred fälg på E46. 225/40 kan Inte passa perfekt på en 8,5 bred fälg. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Illa? jag tycker det är bra, michelin har ju rätt mått på däcken till skillnad från andra tillverkare. | |
| med Michelin 255 på 8,5" så får man bulliga däcksprofiler, tycker man det är snyggt och kör in i trotoarkanter dagligen så är ju det perfekt. Som sagt smaksak... | |
|
Pelle: Kallar du detta bullig profil?: Länk Ställer du fälgen upp och den välter med denna dimmension så skadas fälgen. då kan du föreställa dig vad som händer om man kör in i trottoarkanter dagligen :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Läs vad jag skriver... MICHELIN är bredare än andra däcksmärken därför passar 225 bra, 225 michelin kan jämföras med falken 255 t.ex. Skrev också,,, "men om du inte väljer michelin kan du välja en större dimension." Mina fälgar ser f.ö ungefär ut som i din bild, fast jag har 225... Bredd: 8,5" fälg= 21,59cm 225 michelin = 22,7cm (om jag minns rätt) 255 falken = 23,8 cm |
|
| Jag funderar på Falkens 235/40/17,,, skulle dem alltså vara väldigt för små för mina 8½" fälgar? Hur kan det vara möjligt att Falken kan få skriva "fel" bredd på däcken? Bredden ska väl vara däckbredden i mm? | |
| Ja det ska vara det ja, men så är det inte. | |
| Smidigt att beställa däck isf då! Antar att däckhandlaren måste ha en bra översikt på alla fabrikat, antar jag. | |
|
Ok, då tar vi Michelin Pilot sport 2 på samma fälg Länk jag ser fortfarande inte denna bulliga profil du påtalar. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Däckskanten/fälgskyddet utanför fälgen gillar jag inte, även om det kanske ska vara så av praktiska anledningar. "Bullig profil" är väl fel uttryck på lågprofildäck men kom inte på något bättre, men din bild visar ett uteseende som inte jag vill ha på mina däck och fälgar. | |
|
pelle.... då blir det intressant att se hur snygga och icke bulliga däck och fälg kommer att se ut. har samma döck och fälg som wendtan, och de är supersnygga och bra!! :-) |
|
| Ja alla tycker vi olika... | |
|
Jag är också på gång att köpa däck till mina nyrenoverade M-fälgar som sitter på min E39 med M-sport paket. Hur är Contis nya Sport Contact 3, någon som har hört något? Och är inte Michelin PS2 ett "föråldrat" däck, borde nog komma ett nytt snart. Jag har alltid rullat på Michelin tidigare genom åren men mina bilar har inte haft så breda dimensioner innan. Numera så blir prisskillnaden påtaglig och jag hörde visst från en däcksgubbe att man enbart skulle räkna med 3000 mi på en omgång däck oavsett vad man valde vilket gör det hela sinnesjukt dyrt. Vilket raskt leder mig till Kumhos nya däck KU31 som enligt vad jag hört skall vara mycket bra för pengarna. Ett tyst och slitstarkt däck med fina egenskaper. Samt ett annat däck som jag har läst skulle vara bra i test är Toyo Proxies SP1. Men det har ett mycket högt rullmotstånd samt är väldigt slitage benäget. Så vad köper man då??? |
|
|
Toyo Proxies T1-R menade jag förståss... Så här ser prisbilden ut för min bil: Fram 235 / 45 / 17 Bak 255 / 40 / 17 Kumho KU 31 4730: Toyo Proxies T1-R 5324:- Michelin Pilot SPORT PS2 7212:- Det skilljer en del m.a.o... |
|
|
Nej, Ps2 är inte ett föråldrat däck, De har vad jag vet 2-3 år på nacken. Tittar man på PS1 som för övrigt fortfarande säljs så kommer ps2 att finnas 3-4 år till innan det kommer en "ersättare". Det finns INGET högprestanda däck som slår PS2 på fingrarna i tester punkt. Slitstyrkan i PS2 skall också vara helt överlägsen konkurenternas. Det finns 2 däck som jag väljer mellan till sommarfälgarna som oftast placerar sig väldigt tätt bakom ps2 i tester och det är Dunlop Sportmaxx och Bridgestone Potenza RE050. Sportmaxx lutar det mest åt för min del. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: vad är anledningen till att du inte väljer PS2? Får man för lite i relation till merkostnade jämfört med B-stone och Dunlop? ___ //Ulf |
|
|
Programmer: I mitt fall(dimension), är PS2 typ 100 kr dyrare per däck än ovanstående vilket känns väldigt försumbart. Det är snarare så att jag har lite personligt dåliga erfarenheter av Michelin som får mig att välja bort det. Framförallt med mina PS1 som satt på 330n vid köpet. Både potenza och sportmaxx placerar sig någon ynka procent bakom ps2 i tester vilket får mig att vilja prova något annat helt enkelt. Länk Länk Länk Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Läser man på länk 1 så har jag inte gjort bort mig direkt när jag köpte Dunlop SP Sport Maxx :-)) Nu längtar jag ännu mer till sommaren så jag får testa dem! En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
Tack för tips. Intressant i länken som wendtan postade så finns en stapel som heter "Would buy again" så återfinns Michelin PS2 strax följt av Sportmaxx. Däremot Conti Sport Contact 2 hamnar i en bottenplacering. Länk med ny sorteringsordning: Länk Det är bra med den här sortens undersökningar där man tillfrågar ägarna. För jag är av naturen lite skeptisk till tester i olika tidningar. Inte nog med att testarna måste besitta kunskap och utrustning för att genomföra testet, dom måste även förhålla sig neutrala vilket är svårt när reklampengar och "bonusar" finns med i bilden. Dessutom så verkar det förekomma preparerade däck från tillverkarna om man får tro Robert Collin. Host, harkel... ;) Länk Länk Länk Här är ett däckstest från AMS där Michelin PS2 ml figurerar. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.