AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.135

318i -89 dog under färd, startar inte igen.

Ki
16
Kid318i
318i -88
Hej, jag var ute o körde en lång runda i riksvägsfart (70-90), stannade vid en rondell, motorn hostade till och slocknade.
Gick inte att få igång den igen , körde slut på batteriet.

Bärgades hem till verkstan.
Bytte:
Tändspole (begagnad)
Fördelarlock (nytt)
Rotor (nytt)
Tändstift

Givetvis var bilen fulltankad, batteriet laddades fullt vid bytet av tänddetaljerna.

Jag kunde konstantera att jag har gnista direkt från tändspolen, men inte från fördelaren, har anslutit rätt kabel till rätt uttag.

Provbytte mellan gamla/nya delar utan något som helst resultat, konsulterat Haynes och kompisar.

Mitt problem ligger i att från fördelaren får jag ingen gnista, kablarna är hela, kollat med multimeter.

Soppa finns och det är ett senare stag att kolla.

Gnistan, var tog den vägen?Finns det någon möjlighet att tändspolen är klen (båda två?) och inte orkar hoppa mellan från rotorn till fördelaren?

Vi förutsätter att jag inte köpt fel delar.
Uppslag?

ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
hallgivaren(eller vad de sitter på den), kollat upp den?
Ki
16
Kid318i
318i -88
Om hallgivaren är paj, skulle det då komma gnista ur tändspolen?

Hade samma fel på min brors 318i det va styrboxen som va paj..Kunde inte heller fatta vad som va fel först det kom ju gnista ditt men inte längre.. Prova med ett beg det gjorde jag sen startade den direkt.. Hade väl fått fukt i sig eller nått..
Ki
16
Kid318i
318i -88
Skulle inte förvåna mig, jag får väl leta efter styrboxar, dom är inte direkt billiga.

mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Det vanligaste felet när symptomen är på det beskrivna sättet är bränslepumpen eller startrelät. Jag har bytt bägge på min... Är det boxen kan Du höra av Dig, jag har en liggandes...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.