AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.199

E39 530d med startsvårigheter

Sida 1 av 2
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Hej allihop!

Jag har haft lite startproblem med min 530d och har det fortfarande:
Ibland så vägrar den att starta, finns inget samband med lutning, värme osv.
Jag har låtit en på forumet känd dieselverkstad gå igenom den och de hittade en slang som läckte lite, skönt tänkte jag felet hittat. Icke då, nu har den börjat igen.
Misstänker att det kan vara en ärgad kontakt till någon ventil/sensor e.dyl då den startar om man bogserar den eller kopplar på annat batteri/laddare, batteri nyligen bytt och laddning fungerar. Någon som vet om det finns någon elektriskt styrd ventil som stryper bränsletillförseln?

/Fredrik
Th
10
ThomasMagnusson
745i-04 E65
525 -02 E39
520 -01 E39
528 -97 E39
Hej Fredrik
Jag har en 530 d 99 som jag har haft samma problem med
Bytte kamaxelgivaren som sitter längst fram på motorn
kosta typ en femhundring på BMW, monterade den själv

/// Thomas
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Tack för svaret, tyvärr så har jag bytt kamaxelgivaren men problemet finns kvar.

Lutar åt att det skulle vara någonting med "diesel cutoff valve" om det nu finns någon sådan på dessa, men det måste det väl finnas hur stänger man annars av dieslarna?

/Fredrik
Nån avstängningsventil på pumpen som på gamla dieslar är det nog inte på en 530d. Den slutar nog helt enkelt öppna spridarna när du slår av nyckeln.
Finns inga felkoder?
Låter ju märkligt att den startar om du kopplar på ett annat batteri? Det borde den ju inte göra om bränslet är strypt?
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
titan8:

Vet du vad det är som sitter i bak på dieselpumpen?, nr20 på denna bilden:
Länk

Inga felkoder finns, så det borde vara ett "mekaniskt" fel, som jag skrev ovan så är jag inne på att det skulle kunna vara en ärgad kontakt någonstans.

/Fredrik
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Inte för att jag vet om det kan vara till nån hjälp men har du kontaktat Guru Perre på Bil&Motorteknik? Han har en likadan långmilare själv och åker i just nu. 087110687 Han ger sig inte förräns han hittat felet...
Asken
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Asken,

Perre har redan kollat på den, problemet är att det inte går att provocera fram felet och utan felkoder + sätt att framkalla felet så är det svårt för honom att hitta något(han hade bilen i en vecka och testade).

/Fredrik
Th
10
ThomasMagnusson
745i-04 E65
525 -02 E39
520 -01 E39
528 -97 E39
Har även varit med om liknande fel på mercedesar med CDI motorer som liksom BMW har bosch system. Ett vanligt återkommande fel var railtrycksgivaren, och det gav ingen direkt felkod, men med hjälp av MB dator kunde man utläsa några olika värden på andra saker. Bytte man då railtrycksgivaren försvann oftast problemen. Vet inte om det hjälper dej nått men iaf....
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
ThomasMagnusson:

Intressant tips, kostar ju inte alltför mycket att testbyta den, efter att jag kollat dess kontakt.

/Fredrik
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Efter lite rotande i div. dokumentation så kan jag svara på min egna fråga om vad enheten bak på dieselpumpen är: Högtryckspumpens tryckregulator

Så nu står det mellan railtrycksgivaren och tryckregulatorn, hinner titta på det först i helgen så jag återkommer förhoppningsvis på måndag med info.

/Fredrik
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Uppdatering:

Jag fick ikväll tillgång till ett bra garage. Läste ut felkoder och hittade först ingenting, sedan kollade jag felkoder för EWS och bingo! fel 12 låg spänning.
Hmmm... Hassos kloka ord ringer i bakhuvudet, elsystemet på E-39an kan ha väldigt konstiga kopplingar och elkontakten för dragkroken är ju lite skakig (ger ej positionsljus vänster på vagnen).

Börjar riva ner halva inredningen i bak och hittar till slut en kabelstam som går mellan höger och vänster sida av bilen, ett flertal kablar har gått av!!!!
Inte så konstigt att spänningen blir lite låg om de ligger och jordar mot karossen... En mek i garaget berättade då att de senaste EWS-systemen är omgjorda och strömsätts med 5V istället för 12V som de tidigare, var visst känsliga för minsta störning typ startmotorn som går med dåligt batteri....

Så nu får vi se om detta löser problemet, men det verkar ju lovande.

/Fredrik
00
28
007
bmw 530d-03
har du fixat felet
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Nu kommer väl bilen att börja konstra igen men....

Det verkar som jag tillslut har hittat felet, jag köpte mig ett Carsoft-interface och diagnostiserade bilen under flera dagars tid, det ständigt återkommande felet var 1E25 RPM Control. Efter lite klurande kom jag fram till att det borde vara vevaxelgivaren som borde vara dålig. Bytte den och nu har bilen startat snällt i en veckas tid trots att jag verkligen har försökt att provocera fram felet. 1E25 RPM Control har ej heller dykt upp sedan bytet så jag antar att det var vevaxelgivaren som var på upphällningen.

/Fredrik
Det var konstigt, jag har liknande problem med min men jag fick samma felkod när jag provade att starta utan att kamaxelgivaren Länk. 17) var ansluten. Min ger inga felkoder så jag är inne på att det är bränslekylningen som inte fungerar. När den inte startar så häller jag några hinkar kallvatten på motorn. När motortempen är nere under första sträcket så startar den alltid.

/Anders
Fel av mig, tydligen så genererade vevaxelgivaren den felkoden så du har helt rätt Dmi. Kamaxelgivaren ger ingen felkod när man försöker starta med den bortkopplad.

/Anders
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Som lite feedback kan jag meddela att min bil har startat klockrent nda sedan jag bytte vevaxelgivaren, tror bestämt att jag hittade mitt fel till slut :-)

/Fredrik
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Hej!

Jag också fått startproblem på min 530d... Bilen är en sen 02:a (byggd 18/10) som precis passerat 9600 mil- Jag tog hem den från Tyskland för 1½ månad sedan och började köra med den förra helgen, den har varit startad regelbundet medan den stod stilla.

Den har gått kanon och allt kändes bra, men häromdan tyckte jag att startmotorn gick lite väl många varv ibland; typ 5 sekunder eller så. Jag har drygt fem mil till jobbet och när jag kom hem idag stannade jag till hos en granne, efter tio minuter där så startade den inte alls!

Pumpen under förplatsen går, och högtryckspumpen verkar också starta. Jag lyckas inte höra om pumpen i tanken går.

Jag har sökt här och fått så många uppslag på vad det kan vara så att jag håller på att bli gråhårig! Vad tycker ni att jag ska börja med att kolla?

Jag har inte varken tid eller lust att greja med det här, men det är 8 mil till Autowåx i Karlstad. :-( Man kanske ska kosta på en bärgning....

Jag har hunnit köra ungefär 60 mil sedan jag tog den i trafik.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Ja, det kom inte några svar i den här tråden, men jag kan ju återrapportera hur det gick iaf...

Fick start på bilen en dag och tog den till en mindre verkstad i närheten av där jag jobbade då. De hade diagnosutrustning och en Bosch-utbildad mekaniker så det lovade gott. Tyvärr lyckades han inte hitta något fel, han fick igång bilen vid något tillfälle men sedan ville den inte alls. Det blev till att ta den på kärra till Autowåx i Karlstad. Jag skulle precis åka till USA på semester så vi dumpade vraket där en söndag och sedan ringde jag och sa att de hade tre veckor på sig att fixa den! *s*

De konstaterade att spridaren till tvåans cylinder läckte, då blir det inte tryck i systemet och då startar inte bilen! Dessutom var lägesgivaren för kamaxeln kass, vilket iofs inte påverkar startförmågan. Spridaren kostade c:a 3500 kr, totalt gick det på drygt 8300 kr; varav drygt 5000 kr var delar. Till det kom drygt 2000 kr på för transporten och felsökning på första verkstaden. De första 100 milen som BMW-ägare var inte billiga! (har bara haft bilar med stjärna förut, men de har ju sånna problem med rost och elektronik....)

Passade även på att anmäla en rostblåsa som jag hittat i nedre hörnet när man öppnar bakrutan. Det var inga problem, jag ska få en ny lucka.

Allvarligaste problemet nu är att radiomottagningen är kass. De tittade lite på det okså på verkstan, men hade väl inte hunnit göra en ordentlig felsökning. Det lutar visst åt att byta antennförstärkaren. Jag har inte vart hemma så mycket i sommar men på denna vecka tänkte jag åka och diskutera detta problem med verkstan.

Jag har även bytt mikrofon till telefon, den gamla var så dålig att folk inte hörde vad jag sa. Jag köpte mikrofonen här: Länk
Beställde även en snap-in adapter för K750i som jag inte fått än! Det finns bara till äldre telefoner hos BMW här hemma.

Ett annat problem är att höger spegel inte viker ned sig när jag lägger i backen. (ja, jag har knappen i läge för vänster spegel). Funderar på om det kan ha nåt samband med att torkaren bak inte startar när jag lägger i backen när torkarna fram är på, eller den finessen kanske inte finns på BMW; jag har inte orkat läsa på i boken.....

Sedan stör det mig att ljusstyrkan i bildskärmen minskas när man sätter på ljuset. Jag förstår att det är för att inte blända, men i Sverige har vi ju ljuset på även på dagen.... Ska höra med verkstan om det går att programmera om.

Ja, det blev väl lite OT här, men det kanske kan vara av intresse för nån. P.g.a. både semester och arbete utomlands i sommar har jag inte hunnit köra mer än 200 mil med bilen. Men det är ju en kul bil att köra och jag tror jag ska trivas med den bara jag får den att fungera som den ska, å den är ju fin att se på! *ler*

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
no
144
nordicgym
Bmw 323 cab års 00
jag ser att ni pratar om e39 530d har en likadan, Min går som ett lass skit luftmassemätaren är ny och bilen är välservad, har mina funderingar på om det kan vara kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren, alla pumpar är bytta på bilen, även högtryckspumpen, jag åker inte på under litern så det är lite dyrt att både tanka och betala hög skatt. har även funderingar på om det kan vara givaren till turbon,någon som vet vart den sitter och vad den kostar?
Min turbo laddar lite när den vill! ibland fungerar den jätte bra och ibland så känns det som det sitter släpvagn på bak som är full lastad av betong, har även fått ett högt motorljud vet inte vart det kommer ifrån, har inte hittat något hål i mitt avgas system!

Vi 530d ägare får hjälpa varandra!

Bmw 530d touring-99
Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
Tror att du har fel i turbon,Vingarna för laddtrycksregleringen kärvar..
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Håller nog med föregående talare om att det troliga felet är turbon och då mer precist reglerfunktionen som man brukar kalla VNT. Ganska vanligt att denna kärvar ihop.

Vill man kan man testa demontera turbon och rengöra med ultraljud men troligen kan ett byte av turbo vara att föredra.

En annan ska jag funderar över är varför du bytt HP-pumpen? Pumparna på de tidigare 530d (fram till 2001, 193hk) är väldigt dåliga och brukar ofta lägga ner runt 20k mil. När dom gör det brukar dom dock ofta spåna ut i högtryucksdelen vilket sågott som helt säkert förstör alla spridarna.
Skulle pumpen ha skurit så skulle det även kunna vara spridarna som inte funkar som dom ska för att dom är fulla med spån.

Men som sagt turbon är nog mer troligt i detta fall, låter som klockrent kärvande VNT spjäll. Ligger man myckt på låga varv och kombinerar detta med mycket korta körnignar med kall motor så ökar risken för detta problem.
Lite "rörelse" på varvmätarenålen och högt flöde (= höga varv) genom turbon är bra motion för spjället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.