AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.508

E39 - ett utdöende släkte i Tyskland...?!

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Körde i onsdags ca. 20 mil på Autobahn och såg totalt 4 st E39. Under samma period såg jag säkert 12-15 st E65 och lika många X5. En tillfällighet? Vet inte, körde dagen därpå 35 mil Autobahn och såg kanske 6-7 st E39.

Har alla E39 exporterats till Sverige? ;)

___
//Ulf
Dom har passerat den magiska 20 000 mila gränsen och självdestruerats i bästa Mission imposible stil. Enda sättet att upphäva mekanismen är genom att manipulera med ljusmodulen och skicka dom på exil tillsammans med några ölbackar till dom fattiga kusinerna från landet. ;)

Annars ur ett mera nyktert perspektiv så kan man märka att lite äldre bilar återfinns i storstadsregioner i tyskland. På autobahn så är det ofta lite nyare dienstwagen, i alla fall på vardagar. E39 är en dyr bil att hålla sig med för tysken som har ett helt annat försäkringssystem än här i sverige. Och dom som har råd kör nytt...

Ps: Snygg E46 ni har skaffat. Höll på att trilla dit på en exakt likadan blå innan jag föll framstupa över min imolaröda E39. :)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ja det är typ likadant i Sverige. Åk 20 mil på motorvägen och räkna Volvo 850 och gamla V70. Finns inte många. Beror väl på att barnfamiljerna tagit över dem. De åker inte så mycket på motorvägarna.... Utan håller sig mellan hemmet, dagiset och affären.

Min teori...

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det är stor skillnad på i vilken del av landet du kör med tanke på bilarna! Eftersom du bara körde 30 mil autobahn kan du inte ha vairt så långt söderut där pengarna och de roliga bilarna håller hus.

Precis som Powermac skriver är det mycket tjänstebilar ute på dagen, och detta är främst av nyare modell.

Jag körde hem från Österike (lite söder om Salzburg) i fredags och i södra Tyskland finns de fina bilarna, då det är där företagen upplever mest växt just nu. Vi körde via A9 och hade ett stopp i Berlin på vägen hem.

Runt München - Nürnberg såg jag massor E39, E60 och X5. Låg och körde 180 km/t i innerfilen när en E60 M5 samt en ny RS4 blåser förbi i hög hastighet.. Runt Berlin var det mest äldre bilar, då ekonomin i den delen av landet inte är så värst bra just nu, hög arbetslöshet bland annat.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Sim: Jag såg gott om fina och dyra bilar, Porsche, MB S-klasse, AMG, E65, E60, mfl däremot så var det väldigt få E39 vilket var min poäng.

E39 är så klart inte den senaste modellen men sedanen såldes ju ändå så sent som 2003 och touringen t o m in på 2004 (?). I och för sig säkert så att merparten av de E39 som rullat som tjänstebilar är utbytta mot nyare modeller.

Jag var bara 6-7 mil sydväst om Hannover och körde sedan via Hamburg till Puttgarden.

___
//Ulf
Detta fenomen har jag upplevt med i stort sätt alla utgångna BMW modeller. Jag har tänkt på detta ända sen dom lade ner E28 och vi snurrade runt med en 87:a någon gång i början av 90-talet. Åk in i samhällena så hittar du dom där, alla pensionerade frauen shopping wagen. Samt på A1 riktning nord fullsmockade med fulöl. ;)

Föresten när ni nu ändå skall till och handla drickbart köp då kvalitets öl typ weissbier. Smakskillnaden är väsentlig, men tyvärr så säljs weissbier oftast enbart på halvlitersflaskor. Hefe med jästavfällning är godast. :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

PM: Håller helt klar med dig om weissbier modell hefe. I stort sett det enda jag köper när jag är där nere.

___
//Ulf
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
I Tyskland blir du totalt utmobbad av grannarna om det inte står en ny bil på uppfarten minst vartannat år, typ socialt missanpassad. Bilarna går hårt och mycket på Autobahn därför byts dom också ut inom ett par år. Inte för inte som många Bilmärkens Vaterland är just Tyskland. Sen blir det ju inte bättre av att landet har 6 miljoner för många tekn. dipl. ing. i förhållande till folkmängden. Vad skulle dom göra av alla tekniker annars?
Som den gode "Tretretti" säger "Warum es einfach machen wann mann es schön kompliziert machen kannst":)
Asken
Hantverkarnas värsta mardröm
Njäää... Tycker nog att familjens andrabil är sällan av nyare slag numera. Ofta en lite äldre vagn som används som shopping express. Tyskland är inte vad det brukade vara. Folk i allmänhet har det märkbart sämre nuförtiden. Och det pratas om en depression bland befolkningen som helhet. Återföreningen har kostat på ordentligt minst sagt. Och landet har blivit mer segregerat än tidigare.

Vad gäller E39 så är min slutsats att den håller på att göra en sedvanlig BMW 5-serie saltomortal i prislistan. Begbilsköparen är av hävd mera priskänslig vad gäller driftskostnader samt att ungdommar och kvinnor oftast föredrar mindre bilar. Se detta som ren spekulation, men jag anser att femmorna går på export till ryssar och liknande fokslag med rymligt samvete. Kallt, kallt, är det i sibiren har jag hört. Lika kallt som en lastgammal femma ur föregående modellserie. ;) Host, host...
I Sibirien föredrar många Japanimporterade bilar, se bilder från staden Tomsk i södra delen... Länk

Mvh Stephan
Kul bilder, Toyota Opa??? Länk Och då kvarstår frågan vart tog E39:orna vägen? *spelar dramatisk musik* ;)
735
Anser inte att e39 är en speciellt ovanlig syn härnere (Baden_Wuertemberg), ser ett antal varje dag när jag åker till jobbet. Men det är klart åker man till Muenchen, Frankfurt eller Hamburg är vagnparken en annan, men dessa städer har ju oxå folk med fetare plånböcker...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Tänkte på en annan sak... Är det inte så att 3-serien säljs i typ 5 ggr fler objekt än 5-serien i Tyskland?

Jo...jag tror mig har förstått att många bilar går som årsvagnar där ( jahreswagen) rätta mig.
Min tyske diplomat granne har bytt bil 3 ggr sedan de flytta hit och det var för 1.5 år sen.... så visst gamla bilar hamnar fort i garaget...eller nåt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.