|
|
|
|---|---|
|
Hej Någon som har en bra instruktion på fjäderbenbyte höger fram på en 523 -98? Helst med bilder. | |
| Varför skall du byta ben?Nyfiken | |
| Kan fråga jag med då,ska byta stötdämpare på grabbens bil | |
|
Anmärkning på läckage höger dämpare fram på besiktningen. |
|
|
Verkligen ingen som har? |
|
|
Hej, Det är inte så svårt. Ta bort hjulet. Sätt en domkraft "under" bromsskivan eller spindeln, för att stödja den när du släpper på krängningshämmarens stag till benet(Annars kommer hela paketet med spindel, skiva, ok att "falla" ner... Sen lossar du som sagt på krängingshämmarstaget som sitter fast i fjäderbenet. Du får säkert höja/sänka lite med domkraften så att du får ur kr-hämmarstagets bult/led smidigt ur det lilla fästörat på fj-benet. Ha kvar domkraften under hela paketet. Sedan kan du släppa lite på de 3 muttrar uppe i fjäderbenstornet som håller fast själva fjäderbenet upptill, detta gör du alltså ifrån motorrummet. Släpp 2 st helt och ha en mutter kvar som håller benet på plats tills du har släppt loss det nertill. Vrid sedan hela benet åt det håll du anser bäst, så du kommer åt bultarna(Bulten) på baksidan av Spindeln nertill, det sitter med en slags klämpassning där(Fjäderbensröret sitter fastspänt). Lossa de bultarna, sätt in en vanlig kraftig mejsel och bänd lite försiktigt så du känner att hela benet är löst. Sen kan du släppa den sista muttern upptill så benet är löst där, vrid "ut" hela paketet, och lirka loss benet ifrån det nedre fästet. Kan kärva lite, men använd gärna nå WD40 eller liknande. Sedan byter du det du ska, gör rent inne i klämspalten på spindelns baksida innan du sätter tillbaka det nya benet. Kolla så att du "trycker" ner benet i klämspalten ända tills den svarvade lite grövre kanten ligger emot, så att benet är "ända nere", dra åt lite och sätt fast det provisoriskt upptill i tornet. Sedan drar du tillbaka allting hårt, glöm ej att dra de 3 muttrarna upptill i tornet till sist(Dessa skall egentligen bytas ut till nya, då det är s k stukade muttrar, självlåsande) Samt att dra fast kr-hämmarstaget i det nya benet. Typ så här ska du/ni göra, det är inte alls svårt... Hoppas du/ni uppfattade detta någorlunda, skriver nyvaken här... ;) Mvh Kimmen. |
|
|
Hej. Kolla på länken jag lagt idag där kan du hitta precis vad du vill efter registrering. Och normal läs beskrivning innan (estorilmongo)då får du allt. Om du vill jag kan skicka bilder men innan skicka mig mer info om bilen. MVH Jere JMC |
|
|
Är det bakre eller främre staget jag ska lossa , det enda som sitter fast i fjäderbenet är ju det lilla stabilisatorstaget? Sen är det ju länkarm och styrstag? |
|
|
Du ska inte losså några länkarmar eller styrarmen, endast det lilla krängningshämmarstaget(Stabilisatorstaget som du säger) som sitter fäst till fjäderbenet. Då får du "ner" hela benat så du kan ta loss det ifrån bilen, du behöver alltså inte ta loss hela spindeln med skiva och ok, det låter du sitta kvar(hänga på Domkraften) Kimmen. |
|
|
Ok Tackar så mycket för hjälpen nu ska det nog funka , är ju onödigt att lossa en massa man inte behöver. |
|
|
Nu är det bytt , lite bökigt att få ut det men det gick bra. Tack för alla tips. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.