|
|
|
|---|---|
|
Min första tråd... Jag har läst på detta trevliga forum en längre tid och alltid hittat det jag undrat över vilket gjort att jag hittills inte registrerat mig. Det är så att jag blivit ruggigt sugen på att köpa en z3 coupé. Jag har försökt leta ifall denna diskussion upkommit tidigare men inte lyckats hitta något. Länka gärna ifall jag missat.... Tanken är en kul bil att kunna åka på banträffar och söndagsturer med. Planerna är att kanske uppgradera väghållning, lite lättare inredning/stolar samt r-däck. Mitt dilemma är dock ifall jag ska satsa på en 2,8 eller en M? Är det värt de extra kostnaderna en M innebär? Min far har en 2,8 roadster som jag visserligen tycker är kul men som i mina ögon är lite för mycket av av en "cruiser". Är 2,8 coupén styvare, roligare? M coupé har jag haft glädjen att få åka i vid ett par tillfällen, minnen som etsat sig fast.... Skillnaden inköpspris för en 99:a 2,8 jämfört med en M är så pass liten att det är frestande att satsa på en M. Så utifrån mina önskemål, vad ska jag satsa på? Mvh | |
|
M, helt klart. Som du säger så är prissklinaden för liten för att motivera den mindra maskinen (mkt annat som skiljer också...) Med en M-bil får du ju riktiga sportbilsprestanda, de mindre 2.8 och 3.0 maskinerna konkurrerar mer med "vanliga" bilar... |
|
| ///M | |
| Jag hade också satsat på en M bil om försäkrings premierna inte hade varit så förbaskat dyra för dessa bilar... | |
|
Sollenberg, klart att du ska ha en M. Försäkringen svider första månaderna samt när bilen står still, men det glömmer du helt när du kör den underbara M bilen, M Coupe e ett måste för dig om du ska ha det där "lilla" extra, dock är delarna och sånt dyrare men fy fan vad kul bil. Jag skulle välja mellan Porsche 993/996 , Honda NSX , Evo 6 eller en Subba STI samt M Coupe, valet vart helt självklart en M Coupe. Köp Köp Köp Och det där snacket om att VANOS strular hit och dit är bara bullshit. Det dör fler människor per år som får CocosNötter på huvudet än att VANOS enh strular. |
|
| M-roadstern är inte alls så dyr i försäkring. Skiljer 50% jämför med en 2.8 för mig. Jag ger 10.000 / år på salus ansvar | |
|
Oj...Det var entydiga svar! Det är väl ungefär samma tankegångar som jag har haft. Visserligen tror jag att jag skulle kunna ha roligt på bana med en lite förbättrad 2,8 men risken är att man lägger ner pengar på väghållning m.m för att sen inse att det var nog ändå en M man ville ha.... Tack för era kommentarer! Får börja snoka efter en bil. Mvh |
|
|
Försäkringen var en sak jag hängde upp mig på innan jag slog till (visserligen 2001, men ändå...) då kostade en 2.8 roadster 6600:-/året för mig (född 1977) och M roadster drygt 7000:-.... Ingen större skillnad alltså! Jag har haft min bil isnart 5 år, och fortfarande ej tröttnat, det finns helt enkelt inte dess like i körglädje och prestanda för rimliga pengar! |
|
|
Beppo: Hade inte varit dumt att ha de premierna för en M bil. Jag ger idag 11 000 för min 2,8 på länsförs. Trygg H skulle ha 17 000 för den... vill inte ens tänka på vad en M skulle kosta. Skulle gissa på en 20 000 iallafall. Får ta o flytta ut på landet el nåt...=) Iallafall, skiljer det inte mer på premierna än Beppo säger så hade valet varit lätt. Reservdelar och servicar tror jag man kan vänja sig vid att betala på ett helt annat sätt än en försäkringspremie som man helst aldrig ska behöva utnyttja. |
|
| ....men samtidigt måste jag ändå säga att 2,8 Coupe är en underbar bil som jag inte ångrar ett dugg att jag köpte. Det finns kraft så det räcker till i denna bil med =). | |
| Nu kostar den ohyggliga 10700:-/år.... :) | |
|
Kan bara säga att man kan obevekligen inte undvika ett leende när man drar på med M roadstern. Har provat även 2,8'an och den går bra också men det skiljer massor i drag mellan dessa motorer. Har du deg och kan ta dom lite större underhållskostnaderna så är valet klart anser jag. Mvh PG |
|
modano |
betalar 8068/år hos IF.. dom verkar ha vetiga premier på M-maskiner.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.