|
|
|
|---|---|
|
Jag var och handlade idag och när jag skulle åka därifrån så smällde det till i bakvagnen och vänster bakhjul står stilla. Lägger då in backen,går hur fint som helst.Provar framåt igen, PANG...hjulet låser sig.Backar då in i en p-ficka och går ut för att krypa under bilen och titta om jag ser något som ser onormalt ut, Ser inga "fel",hoppar in i bilen och provar igen. Nu händer ingenting så jag åker iväg hemåt. Vid första trafikljuset stannar jag(rött ljus),provar då att backa...PANG...hjulet låser sig.Provar då framåt,det går hur fint som helst ända hem. Då jag kommit hem så provar jag framåt och bakåt flera gånger, ingenting händer,allt fungerar som det ska. Är det någon som har varit med om det här eller har någon idé om vad som hände så är jag tacksam för svar. Bilen är en 540iA-93 -Ingenting är omöjligt- | |
|
Trasig bromsskiva? /Jesper |
|
| Trasiga handbromsbackar på ena sidan kanske? Prova om handbromsen funkar som den skall , om bromsskivan vore paj borde detta synas lätt genom fälgen. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Instämmer med Hewi, kan vara en av fjädrarna till handbromsbackarna som spökar! MVH Patrik |
|
Precis som ni säger så sitter ju backarna med fjäderbelastade spärrskruvar, om en sådan lossar så kan mycket haverera om man kör vidare... men om det istället tar tvärstopp och man tar isär skiten för att åtgärda på en gång, så kan man ha tur och klara sig. 6a - för det är du värd |
|
|
Tack så mycket för alla svaren.Bromsskivan ser hel ut så det är nog förmodlingen någonting med parkeringsbromsen som bråkar. Det kan inte vara något i diffklumpen som jävlas då??(hemska tanke)... -Ingenting är omöjligt- |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Mycket tveksamt. Men du kan ha ett skuret hjullager,låter det illa från bakvagnen? MVH Patrik |
|
Nej,det låter inte illa från bakvagnen.Lyssnade på det när jag var på väg hem. -Ingenting är omöjligt- |
|
|
Jag har haft samma fel fast på en Tyota Celica. Då var det ena handbromsvajern som kärvade & behövde bytas! Eftersom konstruktionen av handbromsen är densamma på BMW så kan det ju mycket väl va så även för dig. Så om bromsbackarna är Ok. så kolla vajern. |
|
|
Sätter en peng på lossnat belägg från ena handbromsbacken, det åker in och kilar fast sig i ena körriktningen och lossar i den andra osv. FP |
|
|
Instämmer med folke, samma sak har hänt på min E34. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Folke och Erik hade rätt. Det var belägget som hade lossnat på ena handbromsbacken...två delar. Bara att handla nytt och montera. Tackar så mycket för alla tips. MVH/Jocke -Ingenting är omöjligt- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.