|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har haft bilen i Norska fjällen och kört på riktigt dåliga, skakiga vägar.. Efter detta äventyr har jag fått tråkiga vibrationer. De uppstår om jag gasar på vilken växel som helst och även vilket varvtal som helst. Känns som att hela bilen skakar. Svårt att avgöra var vibrationerna kommer från. Kan inte direkt säga fram eller bak. Släpper jag på gasen så upphör problemet helt. Motorbroms tycks inte heller ge något skakningar utan det verkar som att endast gaspådrag är problematiskt. Jag har varit inne på att det kanske är något med motorn typ att den bara går på 6-7 cyl eller lambda. Fast ingen bensinlukt bakom bilen och tomgången är perfekt, kan inte höra någon skillnad mot tidigare. Dessutom inga som helst vibrationer om jag gasar upp den i friläge. Har även funderat på motorfäste, men jag har försökt rubba motorn själv och den verkar sitta bra. Uppgasningar ger inte heller några speciella effekter på motorns vinkel. Ska nog in under bilen och titta i helgen så jag vore tacksam på tips! Svekke | |
|
Det låter konstigt att det bara vibrerar när du gasar, har aldrig läst om det tidigare. Känns vibrationerna i ratten eller mer i ryggen? Har du kollat däcken så de sitter bra? Något annat som är konstigt med bilen, t ex. köregenskaperna, håller den sig rak på vägen, drar den åt något håll när du bromsar eller gasar osv? Är ingen expert men svar på några av frågorna kanske kan få någon annan att tänka till och komma med ett bra svar. /Hammar |
|
|
Har liknande problem med min v8, tycker iofs inte att det stör så värst mycket. Jag skulle tro att det är motorkuddarna. //Roger BmwCS #5251 |
|
|
Hade upp bilen och tittade efter. Gick runt och efterdrog massa bultar, men ingen direkt lös. Sen så såg jag att höger avgas-upphängning var borta. Denna sitter framför bakersta ljuddämparen (ska va två st på en tvärgående skena). Jag kände efter om avgassystemet satt löst men det verkar sitta rätt bra ändå. Trots att jag rotade runt rätt bra därunder så finns vibbarna kvar. hammar: Nej inga vibrationer alls i ratten. Känns mera som du säger i ryggen eller hela bilen. Jag behöver inte gasa hårt för att de ska uppstå. Minsta lilla gas så känner man att det börjar så smått. Ökar man på gasen så ökar vibbarna tills det börjar slå lite metalliskt under höger sida av bilen. Hjulen är kollade o sitter bra. Likaså däcken. Har aldrig varit något problem med dessa. Inga konstigheter med vägegenskaper, drar ej då man gasar eller bromsar. rodge: Tittade på motorupphängningen men såg inget svart klet från "kuddarna". Försökte rubba motorn med handkraft men den satt fast ordentligt. Tycker det verkar långsökt med att avgassystemet skulle kunna orsaka vibrationerna. Mycket tyder på det men men.. Vad tror ni? Svekke |
|
|
Svekke: Tror inte du ska avfärda det så lätt, kan mycket väl vara avgasröret. På vår gamla 740 var avgasröret lite löst och den "slog" ganska mycket under bilen och orsakade lite vibrationer, främst vid start och stop. Pröva i alla fall att få fast det ordentligt, så kan du i alla fall utesluta det. Kan väl inte kosta mycket att få på upphägningen? /Hammar |
|
|
En sak till, be någon känna efter ordentligt om det är så att vibrationerna verkar komma från golvet, det borde också ge en fingervisning vad det kommer ifrån, om det känns/hörs att det kommer från golvet så kan det mycket väl vara avgassystemet. /Hammar |
|
|
Jag har varit med om precis samma senario med en 525 e34. Mitt tips är att kolla stötdämparna bak, de behöver inte vara helt slut för att vibrationer skall uppstå. Det sitter tydligen nån bussning i själva dämparen som kan bli utsliten (har jag fått förklarat för mig). Lycka till! |
|
|
Börjar tro att höger motorkudde gått och sen pga av detta så har höger avgas-upphängning också gett med sig. Har svårt att tro att avgassystemet ger vibrationerna. Det verkade sitta riktigt hårt ändå tyckte jag. Sen ska man väl inte dämpa vibbarna med avgassystemet om det i själva verket är motorkudden som är trasig.. Detta är min bästa teori just nu. Om det nu är motorkudden så måste jag säga att jag är förvånad. Har ju rikligt med dokumentation på bilen. Den har endast gått 12800 mil! Svekke |
|
|
På avgassystemet sitter inte bara upphängningen, åtminstone på 528'n, satt det en eller ett par burkar som ser ut nästan som oljefilter. Jag fick förklaringen att de sitter där för att dämpa ut vibrationer. Om du saknar nån av dem och dessutom ett fäste till avgassystemet så kan du nog få ganska stygga vibrationer. _Men_ det borde du ha även vid stillastående gasning. Vibrationer från fjädringen borde du ha även vid frirullning, så jag tror ändå du är på rätt spår med drivlinan. Jag har kört av en motorkudde en gång och även om jag inte märkte det på vibbarna, så märktes det när motorn vred sig och puttade växelspaken ur handen på mig så det var rätt tydligt:-) Med en v8 är det inte alls säkert att vridningen blir så stor men den kan nog vrida sig tillräckligt för att ge upphov till vibrationer. Kolla motorkuddarna och därefter eventuella stödlager hardyskiva eller liknande på kardan får bli mitt råd. God jakt! |
|
|
Ja då har bilen fått nya motorfästen. Ingen skillnad! Så nu får jag jaga vidare. Tuff norsk landsväg bestående av 5 cm packad snö som blir hård som is vid -10. Skakade hemskt trots att jag körde lugnt i 60-70. Vad kan ha hänt då jag körde på så pass dålig väg? Inte går väl t.ex. kardanens stödlager sönder för en sådan sak? Ej heller hardyskivan? Jag försöker få till lite logik i detta.. Svekke |
|
|
Hej!! Tycker jag känner igen det där. Hade samma fenomen på min M535 e28. Visade sig vara obalans i kardanen. Kolla så du inte har tappat någon balansvikt på kardanen. Mvh/ Viktor |
|
|
Svekke >> Läs hassos bilblogg från den 6/1. Han hade problem med obalans i bilen på ungefär samma sätt som du. Länk // Erik |
|
|
dgx033: Tack, men det vibrerar endast vid gaspådrag. Om någon vikt lossnat så borde det väl vibrera även vid jämn hastighet? Minsta lilla gas så kommer vibbarna annnars inga vibbar överhuvudtaget. Man kan även höra något lite svagt "klonk"-ljud vid inbromsning. Svekke |
|
| precis sådana egenskaper får man när ett knutkors är kass, om en vikt har trillat av skulle inte vibbarna försvunnit vid motorbroms, men det låter långsökt på en bil som rullat så lite! knutkorsen är bland det sista som lämnar in på bmw! | |
|
Heinz_Keller: Tack för tipset om bakersta knuten. Ska kolla det till vecka. Får hoppas att Hasso dundrar in här och råkar läsa om mina problem.. dd: Korrekt uppfattat att jag inte märker några vibbar vid motorbroms (de kanske finns men är obetydliga). Dessutom så märker jag inga vibbar vid jämn gas (konstant hastighet). De uppstår endast då jag ökar gasen.. Svekke |
|
| Tänkte också direkt på knuten eller nån sorts obalans i kardanaxel... Eftersom det kommer vid gaspådrag. | |
|
Sitter och funderar på växellådskuddarna eller kanske lösa bultar till hållaren för kardanens stödlager.. Kan det vara något? Bultar på hardyskivan (hardyn såg bra ut) och bakersta knuten är efterdragna. Knutkorset i mitten har jag inte kontrollerat ännu. Svekke |
|
|
låter som om knutkorset har get up. rättare sagt at bmw ynkliga silicon packning har spruckit, kolla om du har en del svart/grå aktig gegga på värme skölden ovanför knutkorset på kardan, prova även at dra/putta på kardan och om du kan höra nåt ljud liknande at du skakar på en tom alugryta på spisen. låter precis som jag har haft, plocka dän göra rent o kolla så det inte finns rost därinne om det är rost lika bra at bytta ut knutten. kostar ca. 1400skr på bmw för knuten och se till at beställa en ny packning aswell eftersom de skickar inte med någon till knuten. (gjorde iofs en ny i packings papper) och var klar över att BMW insisterar på at kardan ÄR balanserad med knuten på och vill at du köper en HEL drivlina för en 7500pix! |
|
|
Har du gått vidare med din misstanke att motorn går på 7 burkar? En trasig tändspole kan göra att bilen går dålig vid gaspådrag men jämt och fint på alla varvtal så länge du inte försöker öka farten! Mvh, Steaman |
|
|
Skulle kollat noga på Hardyskiva o knutkors... bänd o slit rejält i hardyskivan för att se om de finns några sprickor! Annars stödlager, helt slut bussningar i bak... eller nåt typ av motorfel (död spole, glappande spridare! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
steaman: Kollade precis med handbromsen åtdragen och sen slirade med kopplingen på 1:an för att belasta v8:an. Inga vibbrationer från motorn alls! Svekke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.