|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har nyligen införskaffat mig en BMW M3 E46. Den har gått ca 8000 mil och är i väldigt fint skick. det är 2000 tusen mil till nästa service 10 tusenmila servicen alltså. Jag har läst lite i Instruktionsboken och läst mig till att Kylarvätskan och bromsoljan ska bytas under ex antal år. Jag är osäker på om detta har gjorts eftersom det delvis fifflas med sådan och så kan jag inte förstå mig på service häftet som är på tyska. Frågor: vad bör jag göra? ska jag byta vätskorna eller ska jag köra in bilen på en inspektion 2 där allt åtgärdas, det känns lite onödigt eftersom den nyss har blivit sörvad. är det något mer som jag bör titta upp något jag glömt? Fråga 2: Vet ni någon bra verksta i södermalnds/sthlms området som är bra och billig? autoriserad såklart. En till sak oxå jag fick bara me 2 nycklar till bilen och jag upptäckte att det skulle vara 4. ägaren sa att han bara hade två och alltid haft två och inga fler. vad kostar en omprogramering av nycklarna? | |
| En omkodning brukar ligga på 1000-1500:-. Gör detta omgående då du riskerar att få nada i ersättning från de flesta försäkringsbolagen om inte detta är gjort. Många bolag kräver också att du märker rutorna med bilens registreringsnummer. | |
|
angående nycklar så får man två huvudnycklar med E46 M3 samt en sån där plånboksnyckel i plast.. i alla fall så var det det jag fick till min,och han jag köpte av påstod att det var det han fick när han köpte den ny i Stockholm.. |
|
| 4 nycklar ska det vara. 2 huvudnycklar,1 grå mellan och 1 liten nyckel. | |
|
Från 03 så får man 3 nycklar, två huvudnycklar med fjärrkontroll samt en liten svart plastnyckel.. Innan 03 fick man 4 st, två med fjärr, en med grått "grepp" utan fjärr samt den svarta plånboksnyckeln.. Mvh Evers ///M |
|
| Till -01 fick jag som sagt 4 nycklar. jag ringde å kollade upp hur man gör när man fixar till nycklarna. man gör så att man raderar det nycklarna som finns så dessa inte fungerar. man programerar alltså inte om de man har. | |
| till M3 04, er det 3 nysker der gäller, 2 "varnliga" samt 1 plast, enligst BMW Malmö | |
|
Jag brukar rekommendera kylarvätska 4 år, termostat 6-8 år. Bromsvätska enligt intervall som bilen anger. Bra verkstad är Bil&Motorteknik Huddinge 087110687. De kan även koda nycklar och är i många fall vassare än BMW aukt själva. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.