AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.508

Oljebyte automatlådan E38

Scheckheft
Hej
På 7er.com kan man just nu läsa ett längre reportage av en 750 ägare som åkte till ZF i Dortmund för byte av olja i automatlådan. Bilen är av årsmodell 99 med 9500 mil på mätaren. Samtidigt med oljebytet byttes även plastkulan. 8 liter olja fylldes på. Kostnad: 235 Euro. Skillnaden i växlingarna upplevdes av ägaren som enorma.
ZF verkmästaren rekommenderar byte av olja efter 15 000 mil!
Intressant läsning, många bilder och priset tyckte jag var kanon.
Länk

Mvh
Scheckheft
je
38
jedherne
740iA Individual -96
Hei
Det har vært ein heftifg diskusjon på BMWCCN sine heimesider angående bytte eller ikkje bytte av olje på automatkasser. Det stod ein grei artikkel om dette i Stavanger Aftemblad Länk om dette. Her blir det anbefalt å bytte mykje oftere.
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Hej,

Min bil börjar närma sig 10000 mil och 6 år och jag kommer se till att få oljan i växellådan bytt vid nästa service. Det jag funderar på är om man kan mäta "skillnaden i växlingar" före och efter oljebyte på något sätt. Upplevd skillnad känns inte speciellt vetenskaplig. (Man kan ju alltid spara lite gammal olja och lämna på analys)

Mvh Nisse

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Delarna måste ha blivit ultraljudstvättade - och det för 235 Euro!

Jag har en bestämd känsla av att samma operation i Stockholm går på minst det dubbla...

Mvh
Scheckheft
Hej
Jo, visst var det ett bra pris och dessutom hos ZF! Om jag importerade en E38 skulle jag boka tid där innan hemfärd.

Mvh
Scheckheft
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.