|
|
|
|---|---|
|
Hur kollar man om man har rätt box i bilen Den i handskfacket alltså. Finns det någon lista över de Boschnummren Kan man ta box ifrån någon annan bil och på så sätt få bättre prestanda på bilen. Det är en 323-86 DYRT NÖJE = ROLIGT NÖJE | |
|
Antingen ringer du BMW och frågar vilket BOSCH-nummer boxen har (kan vara annat fabrikat också). Detta nummer står på utsidan av boxen. På min 635 heter den 0 261 200 060. Dito 3,0Si (och 528i) 0 280 001 104 osv. Alla BOSCH-nummer är uppbyggda på likadant sätt! Ett annat sätt är att gå in på www.bildelsbasen.se och leta upp din bil och elektronikboxen. Bilskrotarna brukar ange BOSCH-numren på delarna dom har. Att byta box utan att veta vad man gör skulle inte jag göra! Exempelvis skulle jag byta box på min 635-motor (tysk motronicmotor från -84) till en från en svensk -86:a. Jag bytte box och kabelhärva men behöll resten "som ju måste vara lika". Det visade sig att jag fick byta "det mesta" innan jag fick den att gå. Tex luftmängdmätaren och insprutningsventilerna. Efter att jag själv fått motorn att gå lämnade jag in den på en BOSCH-verkstad "för säkerhets skull". Dom upptäckte att till -84:an satt det insprutningsmunstycken med 4 ohms motstånd medan det i -86:an skulle sitta munstycken med 8 ohms motstånd. Trots att jag köpte alla grejor begagnade på annons eller på bilskrot så kostade bytet av "elektronikbox" med verkstadsbesöket 11.000 kr totalt innan det var klart! Visserligen ingick då rengöring (ultraljud) av dom begagnade insprutningsventilerna för 1500-2000 kr i detta belopp! Per L |
|
|
hmm, undrar om jag borde vara orolig för det här.. ska sätta in en 323:as motor från en 85:a i min 320 från -84. Hoppas det inte blir nåt sånt strul.. ferlin |
|
|
Ferlin; om du skulle blanda ihop boxarna så är 0 280 001 301 (82-84) och 0 280 001 309 (84-87) till m20 2.0liter 0 280 001 301 (82-84)och 0 280 001 308(84-86) till m-20 2,3liter. Per; jag tror inte att det går, utan du får optimera den boxen du har.Där finns lite olika boxar som du kan sätta, som ger möjlighet att justera tändkurvan. Både det som ts i åstorp skruvar dit, men även superchips ICON (motornord) PerL; han du bränna den första styrboxenboxen? Det brukar fungera ett litet tag när man mixar dom olika boxarna. Vad hade den tyskboxen för nr? 0 261 200 011 eller 0 261 200 018 |
|
|
Pelle! Boxen från tyskmotorn hette 0 261 200 011. Nu har jag -060 i bilen tillsammans med alla andra grejor som hör ihop med den boxen. Nej, jag brände inte boxen men den blev väldigt varm. Det var då jag bestämde mig för att låta en BOSCH-verkstad titta igenom motorelektroniken för jag förstod att något var fel. Jag förstår inte vad du menar med "jag tror inte att det går, utan du får optimera den boxen du har"! Till TS i Åstorp åker jag med min M5 -95 i mitten av april! Blir spännande att se vad det ger! Nu tycker jag att motorn är oacceptabelt seg på mellanvarv! Det hoppas jag få åtminstone något litet ändring på! Per L |
|
|
Harman rules; heter oxå per...och det var till han jag menade "jag tror inte........" MVH Pelle cs4605 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.