|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
| Synd att TV3 inta lämnade in en BMW för reparation! Jag undrar hur Bilcentralen i sthlm hade klarat sig i testet? | |
|
Tigerr: Need For Speed är en mycket bra verkstad med ett mycket gott rykte. Tobbe som driver stället är själv BMW entusiast. deras sida: Länk ___ Vagnparken: Länk |
|
|
Jag skulle nog tro att bmw skulle klara sig bättre än dem övriga svinerna iaf.... men det betyder inte att jag skulle lämna in bilen för service hos dem :-) BMW M-POWER |
|
|
Händer att det fuskas med gamla bilar också. Skulle byta avgassysem på min gama saab för ett par år sedan. Började själv, men det visade sig att det var så fasrostat att jag behövde gassvets, så jag lämade in det på en liten verkstad. När jag hämtade bilen pöst det överallt, körde in o garaget. ALLT satt löst, ingen tätningspasta äns !. Rev i ren ilska ner alltihop och gjorde om det. /Peder |
|
|
Kan tillägga att jag annars gör allt jobb själv i vanliga fall, så även med den BMW e:39 jag hade för ett tad sedan. /Peder |
|
|
Klart onyanserad tråd. Har man en äldre kärra typ E34 med 20000+ mil så kan jag hålla med om att "märkesservice" för stämpelns skull inte är ekonomiskt försvarbart. Hoppar vi upp till E39, 46, 60, 61 så ärr det väl inget att snacka om i min mening. Skulle själv ALDRIG köpa en sån bil om den inte var servad av en erkänt duktig BMW mek alternativt BMW verkstad. Hemmafixare går bort på dessa bilar. Även om jag vet att säljaren har varit kompetent nog till att sköta serrvicen, bättre möjligen, så skulle jag inte köpa bilen. Det beror inte på att jag själv ser något problem, problemet dyker upp senare när jag vill sälja bilen. Om då "Stures personliga mek" gjort servicen så ställer det till det för mig kraftigt när jag sen skall sälja. För nyare bilar kan jag rekommendera följande (kanske inte alla verkstäder som köper detta): Vid senaste servicen av min E39 Touring hos Borgs Bil i Vällingby (aukt BMW) så hade de inga invändningar mot att släppa in mig i verkstaden. Egentligen var det bara en oljeservice, men jag bad dem kolla underredet samtidigt avssende bromsar och övriga sk "standardfel". Fick vara med och se när han hittade ett begynnande glapp på en led till en krängningshämmare. Meken var ärlig såtillvida att det nog håller ihop till nästa service. Äh, jag bytte ändå då det sa vara bra! Vidare så hade bromsskivorna endast 15mm tjöcklek, 18mm minimum enligt BMW, står tom på skivorna. Han blev lite förvånad då jag sa att jag inte märkt några vibrationer e dyl då det annars tydligen är klassiskt då de är såpass slitna. Nåväl, lika bra att byta där också. Vad jag vill komma fram till är att många verkstäder är skit (haft duster med Nissan) men att dra alla märkesverkstäder över en kam är galet. Tycker Borgs bil har skött sig utmärkt, man får gå in i verkstaden, servicen i övrigt är bra osv.Det är ju ett mycket seriöst förfarande från Bprgs bil att gå igenom bilen medans man är där. När de hittar något så visar de och förklarar felet och reparerar inte innan man godkänt det hela. Visst blir det dyrare än "kalle runt hörnet som säkert är bra" men BMW stämpeln i serviceboken ska nog inte underskattas vid försäljning av BMW i prisnivå över ca 80-100Kkr. Bilar värda uppåt 200Kkr eller mer, där är det inte så mycket att diskutera om man tänker på andrahandsvärde. BMW stämpel gäller. Är en nyare kärra fullservad hos BMW så finns ju också chansen till goodwill vid många problem. Möjluigheterba för detta försvinner i princip om man servar privat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.