|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
En liten fråga: Jag har varit med om att man lämnar in bilen på verkstad och sen säger något i stil med "Då ringer ni mig när ni vet vad felet är och vad det kommer att kosta ungefär? Svar, mm, javisst. Sen ringer det plötsligt och bilen är klar, något kostnadsförslag fick jag aldrig. Vad har man då för rättigheter som kund? Nu var det inget problem den gången eftersom kostnaden var ganska väntat men har man otur blir det rejällt dyrt och då kanske man hade valt att göra på något annat sätt. För mig är detta lite som om t.ex. ICA skulle ta ner alla prisskyltar i butikerna och sen blev priserna en glad överraskning när kunden kommer till kassan. Tror inte kunderna skulle gå med på det... /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Utkonkurrerandet av märkesverkstaden var ironi som inte gick fram här. Nog om det. En ifylld servicebok har för mig ett symbolvärde i det att ägaren då inte varit rädd att ta kostnaderna. Servar man hemma gör man det för att spara pengar inget annat - eller anser ni hemmamekar på allvar att ni är mer kompetenta än en märkesverkstad? Tanken att har man sparat pengar på servicen så är man nog inte rädd att spara pengar någon annanstans på bilens underhåll dyker ganska snabbt upp för mig i alla fall. För mig har en märkesverkstad ett betydligt högre värde än både dig själv eller en allbilsverkstad då man är säker på att verkstaden har rätt grejer, rätt utbildning på mekarna och alla updates som behövs. FD-Ormen: Om jag själv byter olja var 500:e mil? Nä, varför i all världen skulle jag göra det? Köper riktig olja i stället. Bilen går runt 3000 mil/år så ett oljebyte per år brukar bli lagom. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Enligt praxis får kostnaden skilja som högst 15% från det som är avtalat utan att kunden kontaktas och godkänner kostnaden. Om inget pris har avtalats måste reparationen ske till "skäligt pris" som det heter. Skäligt pris är ofta fråga för tvistemål i domstol så det går inte att ge något exakt svar på vad skäligt pris är. Domstol brukar gå på vad som är praxis i branschen för en liknande reparation hos samma typ av verkstad osv. Om det inte är sagt att en reparation ska göras överhuvudtaget och du inte gillar priset om den görs i alla fall, då kan du beordra verkstaden att plocka av grejerna igen. De har ingen rätt att börja reparera något de ser är trasigt utan att fråga dig först. Bilverkstäder beter sig imellanåt ganska konstigt. Om du anlitar en rörmokare till badrummet och han byter ditt golv i vardagsrummet för att det "var slitet och behövde bytas" skulle ni betala då? Nej, naturligtvis inte. Men detta verkar förekomma ganska ofta på verkstäder intressant nog. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Jo, visst är det så, man gör det hemma för att spara pengar -det betyder inte att man snålar! Tvärtom, av rent nöje byter jag delar lååångt före de går sönder, förebyggande underhåll kallas det. Jag ser mig själv som kompetent, tillräckligt kunnig för att serva hemma, ja. Har med egna ögon sett "rookies" på BMW verkstad som inte hittade luftnippeln till bromsoket. Vill jag ha hjälp, så frågar jag antingen expert som jag känner på f.d. bmw verkstad med mek. diplom, alt. racebilsbyggare som jag jobbat med (de kan 100x mer än "vanliga" verkstadskillar). Men i övrigt så anser jag, Ja, jag är minst lika bra som medelmekaniker på bmw-verkstad. Mitt mål är ju att bli expert! Olja ja, vem säger att jag häller i skitolja? API-klass som API-klass, tror du andreas att det du får på bmw-service är världsklass? Kola lite på oljor inom racing lite då... 3000mil, skulle aldrig få för mig! Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Det är just det du missar som jag försöker komma till andreas: Nämnligen genom att man "spar in" 1000lappar på i princip ett oljebyte, kan lägga desto mer på andra slitdelar. Skulle jag jämföra t.ex. E34:n vad jag lagt på reserdelar/service + timkostnad (samma som min lön t.ex.) mot om jag hade servat den som vanligt på bmw så hamnar garanterat mitt privata underhåll högre. Skit samma, tur att vi gillar olika, SKÅL! Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Har inga problem med att du servar själv FD-ormen, det behöver du absolut inte tro. Skulle nog inte heller göra det med bilar som kostar lite mindre (no offense). Eventuell höjning av andrahandsvärdet med servicebok skulle helt enkelt inte uppväga kostnaderna med märkesservice. Däremot så verkade tonen i denna tråd gå mot att "alla som servar bilen på auktoriserad verkstad är idioter" vilket var vad jag vände mig mot. Jag tror inte heller att jag får "världsklass olja" hos aukt verkstaden men jag får den olja som ingenjörerna har konstruerat motorn för. Det är det viktigaste för mig. Att jämföra min olja mot racingolja låter sig inte heller göras, det vore slöseri att hälla sådant i bilen. 3000 mil är det normala serviceintervallet på bilen och då den går det årligen så anser jag (och tillverkaren uppenbarligen) att det här helt i sin ordning. //Andreas Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Ingenjör ja, de lär inte konstruera motorn FÖR en olja, de väljer en olja. Det är mycket prov mm. bakom oljevalen, sen kan man undra hur mycket Castrol sponsrar bmw vid sidan om för att de skall välja just det. Jobbar själv inom fordonsindustrin med konstruktion o provning, det är en "rolig" branch. I dagsläget har jag gamla bilar, av boendeskäl. Men jag har haft 3-4 år gammal E34 mm. min far har haft ännu nyare. Inga problem att sälja de heller. Men det är tur att det finns de som tänker så, det är ni som genererar våra jobb egentligen. Finns det en kund, finns det efterfrågan och därmed en produktbehov. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Förresten så använder jag BMW-longlife olja, Länk HC, men ser ingen anledning i att betala x-tra för Mobil/Castrol märket. Då har man mer pengar över och kan byta olja 6ggr/3000mil. Kemins och fysikens lagar talar om att olja "slås sönder", oavsett märke. En olja som gått 500mil är definitvt mindre sliten än en olja som gått 2000mil. Hur väl än en motor må vara konstruerad, lär den slitas ut snabbare med längre oljebytesintervaller. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Jag har lagt upp Insider-avsnittet här: ftp://spekkfar.no-ip.org (Klistra in i adressfältet i din browser) OBS! Det handlar om 373 MB så ni med modem ska nog inte försöka ladda ned.. Jag låter servern vara uppe idag. Sen är den uppe vanligtsvis på kvällstid. Svekke |
|
|
Svekke: Fint! Tackar! Oerhört tråkigt att man inte kan lämna sin ägodel till verkstäder som på pappret skall erbjuda fackmannamässig kvalité. Jag är alltid skitskraj de få gånger (peppar, peppar) jag blivit tvungen. Hellre lämnar jag in bilen till en (av vänner rekommenderad) mindre verkstad, eftersom man brukar kunna tala direkt med mekanikern och förklara vikten av puts och studs. På en "fin" verkstad känner man sig idiotförklarad ifall man skulle göra en sådan utläggning plus att killen i kassan kommer ju knappast att snacka med mekarn! Finns det någon liknande kille som han i Gbg (Bavaria) fast i Stockholmstrakterna? Mvh Stephan |
|
|
Såg reprisen. Usch man vågar ju inte köpa nån nyare bil, iaf inte nåt annat märke än det jag har nu. Den jag har nu (Mitsubishi) servar jag på auk. Mitsu-verkstad där jag är mycket bekant med (och litar på) de som jobbar där. Tydligen är man lyckligt lottat om man ska tro reportaget. Autopower.se - Som en enda stor familj :-) |
|
Tigerr |
Lånar tråden lite. Det är dags för oljeservice på vår e34 (525 med automatlåda från 1995). Senaste servicen var Inspection 2. Vad ska bytas nu? Är det verkligen bara olja + filter? Vart ska man lämna bilen här i Malmö för att den ska bli väl omhändertagen? |
|
Enklast är väl att byta olja och filter själv? För den slant du sparar kan du ju köpa nytt luftfilter och stift? Spara kvitto osv och lägg det i mappen för din bil, notera miltalet på kvittot. Tar 20 min på en gds station, så har du bilen nytvättad också :) Däremot vet jag inte hur det är i malmö med verkstäder men har hört gott om need for speed bland annat. |
|
| Som jag ser det så är det bara att ta bort ackord lönen så har man i princip löst minst halva problemet. För att få branschen att lägga av med detta så se till att ALDRIG lämna in bilen hos en verkstad som har ackord lön. Fråga INNAN och påtala att du välje en annan verkstad av den anledningen! Konsumentmakt bör aldrig underskattas... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
De skickligaste och mest ambitiösa mekanikerna jobbar väldigt sällan på en märkesverkstad,(undantag finns självklart) dom jobbar på en mindre verkstad eller har egen, där dom kan använda sina talanger på det sätt dom själva vill, de vill inte vara en i mängden av "medelmåttor" på en stor verkstad. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack Svekke! 10.000 mil och Forden är helt slut... Inte helt oväntat =) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Ni som byter olja var 500:e mil. Kör ni gatrace med era bilar eller nåt? Totalt bortkastade pengar annars påstår jag. Vill man vara noggrann, byt 1 gång mellan intervallet då men inte 4-5 gånger!! Olja + filter x 4 = väger inte upp andrahandsvärdet eller det ytterst lilla slitaget som en normal intervall ger. Aldrig. | |
Paap Reeder |
På tal om TV- programmet! Nu är jag inte annat än en vedbodsmekaniker på M70 men tankarna kan gå i följande banor: Om jag hade drivit "Ärlige Leffas bil&allt-mek" och hade pillrat isär en V12:a som gått ca 1 år med då nya toppackningar á 1152:- /st ... så kunde man ju mycket väl återanvända dom och debitera kunden 2300:-. Mina packningar såg då till 93% oanvända ut. Sammanpressningen var högst 0,05 på resp sida. Man smackar dit dom gamla packningarna ... på med topparna ... och drar 140 grader istf 120 i omgång 2 och dom kommer helt säkert hålla i minst 3000-5000 mil ... och att sedan komma efter kanske 2-4 år och påstå att man misslyckats med topparna håller sananolikt inte i ngn rättsinstans. Undras om sådant hänt förr? Själv köpte jag en omgång nya packningar till MVH /// Paap R |
|
Nej Anders S. det är inte bara det med 500mil, det var bara en av mina exempel. Jag ville motivera varför jag inte lämnar in (skulle inte göra det på en -05:a heller). Jag menade överhuvudtaget, jobbet som jag lägger ner vid sidan om... T.ex. att tar bort innerskärmar 1 gång om året, putsar o tvättar allt skit bakom och rostskyddar, eller tar bort kofångare mm runt om, tvättar o rostskyddar eller, smörjer dörrar mm varannan månad eller smörjer de festa gummi o bromsslangar slangar med silikonolja varannan månad eller putsar o lackar de flesta detaljer (t.ex. plåtar som tillhör bakvagn, silentblock) listan kan göras lång, och jag ÄLSKAR att pyssla om bilarna, olja ca. var 500mil är bara bonus jag bjuder på. Öl, kvinnor o bilar är värt att slösa pengar på! Det pysslet fås ALDRIG på en stor märkesverkstad, men det kan hända på en liten "expertverkstad", precis som Hasso säger, experter jobbar i småföretag (har levande exempel på mitt jobb, klimatexpert som slutade på Volvo PV och började där, just pga. variation, tankefrihet mm) Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Jag förstår vad du menar FD, men.. "tar bort kofångare mm runt om, tvättar o rostskyddar eller, smörjer dörrar mm varannan månad eller smörjer de festa gummi o bromsslangar slangar med silikonolja varannan månad eller putsar o lackar de flesta detaljer (t.ex. plåtar som tillhör bakvagn, silentblock) Det pysslet fås ALDRIG på en stor märkesverkstad, men det kan hända på en liten "expertverkstad", " Vilken expertverkstad/liten verkstad gör det undrar jag ??? Jag hoppas ingen gör det eftersom jag personligen inte skulle vilja att någon annan än jag själv gjorde detta. Jag menar, även om man inte gör "pysslet" själv så förstår man väl att ingen verkstad gör detta utan att ta betalt för det? Men frågan här handlar väl egentligen om slarv med den sk standardservicen eller slarv vid reparation. Där kan jag tänka mig att att de större verkstäderna har högre procent rötägg som inte lägger ner samma energi på att göra ett 100-procentigt arbete. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.