|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Begriper inte att stora verkstäder är mer serviceminded. Det är ju det viktigaste av allt! Lika toklätt som det är att förstöra sitt rykte, lika toksvårt är det att bygga upp det igen. Nu såg jag inte programmet igår, men jag vet hur det brukar låta. Verkstaden försvarar sig med näbbar och klor och är allmänt otrevliga. Det är klart att det kan hända att de inte upptäcker fel eller bedömer saker olika. Men om det kommer en kund som är missnöjd så hade ju jag (om jag varit mekaniker) bett om ursäkt och omedelbums ta in bilen igen, kostnadsfritt. De har de igen senare genom att ryktet förbättras. Måste bara slå ett slag för min favvoverkstad Kylarservice i Vänersborg. Lokalen ser ut som hej-kom-och-hjälp, men man får alltid ett trevligt bemötande och jobbet väl utfört. Och ja, det är också en enmansfirma. |
|
| Det var inget roligt att se reportaget speciellt när jag själv har en amerikansk bil som jag servar på GM-verkstad, alltså Saab. Men jag kan inte säga att jag upplevde det som att de skulle fuska med nåt där iaf. De kollade hela bilen och berättade att främre bromsarna behövde bytas. Det var det som jag trodde de skulle reagera på. Det kan iofs vara svårt att kontrollera att de har gjort allt men denna verkstaden känns seriös. Jag kan bara tala för mig själv när jag säger att det verkar som om det är i de större städerna man råkar ut för sån skit de visade i programmet. Är det nån som har några erfarenheter från andra verkstäder i de lite större byarna i Sverige? | |
|
Baader Meinhof Wagen:Det kan vara lite blåögt att tänka att det bara händer i större städer! Men visst i framtiden så borde alla be att få se det dem bytt ,efter servicen och kan man mindre om något så är det bara att visa upp "delen" för någon kunnig. Torkar bladen gillade dem ochså att tafsa på. Mpower |
|
|
Fredrik M hade väl exempel på att det inte var ett storstadsfenomen. Läs genom tråden igen så ser ni vad han skrev. Vad ska man behöva göra egentligen? Ska det verkligen vara nödvändigt att stå med bredvid och säga: "stopp, torkarbladen behöver inte bytas, de bytte jag i förmiddags" och "stopp, spolarvätska har jag hemma - det fixar jag själv" och "vad är det som är så fel med mina nya bromsar att de måste bytas igen"? Har ett exempel till på hur sservice kan gå till: Det var pappa som servade sin Volvo 940 när den var ett par år gammal (alltså på 90-talet). När han hämtar ut bilen finns det specat både spolarvätska och kylarvätska som kostnadsposter. I baksätet hade de kastat in halvfulla dunkar med resp. vätska. De fick skamset backa när pappa påpekade att han precis hade fyllt på dessa kärlen innan service. De hade alltså helt sonika lagt in halvfulla dunkar i baksätet och taget pröjs för det förbrukade materialet. Men det var inte förbrukat till den bilen iaf. |
|
|
Typiskt, missade det. Kommer det i repris? Autopower.se - Som en enda stor familj :-) |
|
|
Kommer en repris sent på söndag kväll, kl 01.05-02.00 (natten mellan sön-mån) / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
| Jag kan spela in den på min DB och sedan lägga upp den på nån Bittorent sida om det finns intresse för det. | |
|
Jag hoppas att ni inte blev allt för överraskade för gårdagens insider proggram! Dem verkstäderna hade ROBERT ASCHBERG satt på plats för 3 år sen oxå men det verkar som om dem e lika smutsiga fortfarande!!!! Men det e bara synd om dem som inte kan serva sina bilar utan måste lämna in dem på aukt. serviceverkstäder "enbart för den lilla stämpelns skull" Stämpel för min del = bli blåst har aldrig lämnat in bilen för sevice hos ngn verkstad o kommer aldrig att göra det heller så länge jag har kvar min pärla men däremot så har jag kvitto på allt jag har köpt på bilen (enbart bmw original delar) o jag vet vad som verkligen blir gjort på bilen när jag servar den själv!!! Skulle rekomenderas !!!!! O ni som hänger er på stämpel gör inte det!!! Hellre en bil som e fräsch utan ngr stämplar än en bil som risig med många många dyra stämplar i service häftet! BMW M-POWER |
|
| Ingen som fått sin bil sabbad av verkstan med dörruppslag eller sånt? Jag köpe en ny volvo för några år sedan (som jag som tur är av med nu) och när jag fick tillbaka den från ett garantijobb efter ca 300 mil var huven bucklad av någon som tappat ett verktyg...inte så glad var man | |
Njuren |
därför servar hos Länk fast jag måste säga att Länk var mycket hjälpsamma när jag fick majorösa problem med bilen mitt i stan. Men kanske de här kan vara ngt oxo Länk ? BMW - i nöd och lust? |
|
Gör jobbet själv också på våra bilar, då jag är så otroligt trött på verkstäder!! När jag har pappas E60 på service, brukar jag nästan stå bredvid bilen, så de inte repar, eller utför jobbet slarvigt... Jag hatar det verkligen. När fri service och garantin är slut, blir det att jobba själv, och sedan hitta någon duktig mekaniker att ha som backup. Trisst att det har blivit så! Här i DK ligger timlönen hos BMW/Audi på 760 DKK per timme ! Gör hellre det själv med orginaldelar, och får samtidigt en susning om hur bilen mår. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Ännu en klockren motivering på varför jag ALDRIG lämnar in bilen! Bullshit bara att andrahandsvärdet är sämre med ej komplett ifylld bok. (Som MRF nissen påstod) TYCKER JAG. Både jag o min far har sålt en del bilar vi ägt, ingen av de hade sett verkstan under vår tid. De var servade dubbelt så ofta, minst, än serviceintervallet. Med entusiastkärlek och noggrann dokumentering. Rätt köpare tyckte alltid det var bättre än s-bok eller minst lika bra. Det finns alltid undantag, men är du säker på att olja eller filter mm. VERKLIGEN har bytts ut vid service, och rätt sort? Man kan inte lita på NÅN. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Fram för mera liknande program i alla brancher, vitvaror, hus och fastigheter, hemelektronik, bil och MC-service osv. På dom bara, dolda kameror, mikrofoner osv, det behövs nån som håller folk i örat så kanske servicenivån kan höjas och priserna sänkas till nivå med andra länder osv. Minns själv när det var inne med liknande "koll" på FTV-service i mitten av 70-talet och har varit utsatt för koll med t.ex små märkningar på undersidan av rören i TV:n som lämndes till service...) Har själv en personlig service på verkstad med endast en person och riktigt hög nivå på jobbet, han gör alltid lite extra koll på bilen osv utöver det som beordrats. Inga skyltar, ingen annonsering, det goda ryktet räcker för fullt upp i verkstaden. Tyvärr funkar väl inte detta i storstaden eller hos aukt. firmor osv med många anställda osv. FP |
|
|
Sim: WOW! Jag skall flytta till Danmark och börja jobba som bilmekaniker, man tjänar ju runt 140000 DKK / månad... MVH Christofer |
|
|
Det är ju ganska trångsynt att ALDRIG lämna in bilen på verkstad bara för att vissa missköter sig. De flesta verkstäder är säkert seriösa, men rötägg finns i alla branscher. OK om man kan göra allt själv .. då finns det ju ingen anledning att slösa pengar på verkstadsbesök .. men det är det väldigt få som verkligen kan. Jag lämnar gärna in min bil på verkstad så länge det är en verkstad jag har förtroende för. Går på rekommendationer från vänner och det här forumet, och det har inte slagit slint hittills. Wilhelm Svenselius |
|
|
Problemet med att serva själv är att du som köpare inte har en jäkla aning om säljaren är kompetent att utföra service och reparationer själv. För min egen del är en stämpel i en servicebok värd mer än om säljaren kommer med en pärm med kvitton och säger att han "minsann är lika kompetent som märkesverkstaden och bilen mår finfint av att jag servar den själv" Jag har ingen ANING om hur duktig du som säljare är på att serva/reparera bilen, om du nu är så duktig varför har du då inte konkurrerat ut den auktoriserade verkstaden redan? Har aldrig haft några problem med auktoriserade verkstäder, de har utfört sitt jobb klockrent på alla bilar jag haft. Många blir säkert förbannade nu då de säkert är lika duktiga på att serva som en BMW mek men det kan du aldrig bevisa för mig. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Man tycker ju att dom här dåliga verkstäderna borde självsaneras då folk borde undvika dom. Men det gör dom tydligen inte tråkigt nog. Keep Your Distance! |
|
|
Trångsynt? kanske, litar mer på mig själv helt enkelt. Jag lägger ner det lilla extra (ni som inte kan hålla en mejsel, fattar förmodligen inte vad det innebär). Visst finns det småverkstad med bra rykte o personlig service, expertkunnande. Tyvärr är de ofta inte aukt. så den stämpeln är väl rätt ogiltig ändå. När jag menar att jag gör det själv, då litar jag på min erfarenhet som jag lyckats bygga upp undre 15 års mekande. Det kan hända att jag tom. stå i toppmodern verkstad o mekar = verktyg, utrustning ingår. Varför lämna in när man kan göra det själv? Byter verkstan olja var 500/mil i din bil? Putsar de vartenda detalj de tar loss? knappast...jag kan göra listan lång Hur fan ska man som privatperson konkurera ut en stor koncern andreas? Vilket kasst argument, hur vet DU att killen på verkstan ÄR kompetent att utföra jobbet då? Nä, en del har blå ögon, jag har bruna. Tur det. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
| Att upptäcka ett fel är det svåraste sen kan man fixa det på "några"min.Det är där dem har slarvat mest med.De går inte genom hela bilen de bara fixar det som till och med en okunnig kan se.Jag har tänkt på det här 10000000ggr vad händer när jag lämnar bilen på servis??Går de genom allt eller bara fixar det "synliga" man får en lång lista i allafal. | |
|
Crille82: Skrev fel ! :-) Debitering per för en kund, är 7xx DKK.... Timlönen är lite högre än i Sverige, men vi betalar mer i skatt i DK, och har vår härliga bilavgift + 180%... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.