AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.355

Insider på Tv3 ikväll om fusket på bilverkstäder

Sida 1 av 4
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Länk

kan vara väldigt intressant att kolla på ikväll.

// M.v.h. Spajjjs
Mycket!

HAHAHAHA! Klockrent!

En ung tjej lämnar in en bil som saknar bromsförmåga mer eller mindra och får bla som svar:

"--Ehhh vi måste byta två fälgsidor på din bil, det är bäst att du köper en hel sats de kostar endast 700:-"

Och sedan försvaret från VD för verkstaden när Ashberg frågar varför de bytte fälgsidor på en bil som saknade bromsförmåga.

"--Vi bytte för att kunden skulle få lättare att lossa hjulbultarna, fälgsidorna hjälper till så att de inte rostar fast."

Ofan jag som alltid har trott att fälgsidorna bara va till för att dölja de fula stålfälgarna. De är alltså helt lufttätta och släpper inte in nått vatten. =)

Ett Stockholms syndrom eller? Såg tyvärr inte reportaget, det är skridskor här och jag har inte fjärren förstår ni. ;)
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Sorgligt detta alltså! Man lämnar in sin bil och vet om att bromsarna fram är dåliga och de byter bromsar bak! Något måste vara fel. Ska lämna in min bil imon och är faktiskt lite orolig. Om jag hinner ska jag försöka vara med när de gör servicen. Tror ni att bmw verkstäderna är lika dåliga som dessa i reportaget man blir ju mörkrädd.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
undrar hur dessa tänker? (jag såg inte programet, men hört om liknande saker). Att dem inte funderar på vad deras kunder gör nästa gång? Kunden lär ju iaf träffa någon som talar om att dem blivit lurade, och kommer där efter aldrig komma tillbaks igen, och kommer antagligen tala om för väldigt många hur dem blivit bemötta och behandlade av dessa.

nä,,korkade är dem nog helt enkelt!

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Det är ju sådana här reportage som verkligen behövs.

När man hör om folk från jobbet som lämnar in sina bilar så blir det ju aldrig billigt direkt.

Vore intressant att testa en auktoriserad BMW verkstad i sthlm området, det är väl här som timpenningen är allra högst antar jag. Ger ju bättre tv-underhållning för TV3.

//Stenback
He
97
HerrRennen
BMW M Coupe
Den som försöker blåsa mig kommer att ångra det.
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
skandal inte konstigt att många skiter i att serva på auk. verkstäder.

Därför servar jag på: Länk
Snubben där var den största pedanten och den nogrannaste människa jag nånsin träffat.... Eftersom han är själv på sin lilla firma så är han ju beroende av ett extremt bra rykte. Med dåligt rykte så kan han stänga igen omgående... Felet med många aukt. verkstäder är att de är alldeles för stora och för långa kedjor mellan kunden och mekanikern. Dessutom är alla mer giriga, tänk själv om man va mekaniker, då skulle man ju själv också va sugen på fett ackord (= mer kulor). Detta gör ju att det slarvas och verkstans ägare njuter ju sålänge han slipper va med i Tv... Han drar ju in storkovan ju....

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
vem var det med navkapslarna? jag missade reportaget tyvärr...

___
Vagnparken: Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Sen på slutet så nämner VD för Ford en utav Mekanikernas namn ochså :-) P#r stackare...
Resten var skrämmande!

Mpower
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Varför är jag inte förvånad ??:) det finns två anledningar till att jag aldrig lämnat en bil på verkstad .1 kan själv, 2. Har själv och har haft för många polare som jobbar på auktoriserade verkstäder genom åren. Och ackord/prestationslön har förekommit i 30 år.
Vad är den fria nybilsservicen värd ?? bilen rullar in och får ny olja sedan ut igen slentrianmässigt.
De flesta servicepunkter är sånt som bilägaren ska hålla koll på själv och de andra finns det varningssystem för om nått är fel.

Den lilla verkstaden med personligt kontakt och ömsesidigt förtroende är guld värd för den som inte kan själv. Dom är mera rädd om sina kunder.

Jag orkade inte ens se hela programmet, tröttnade när dom kört i en skrotfärdig Volvo till Bilia, en bil som aldrig normalt kommit innanför dörren på auktoriserad verkstad de senaste 10 åren. ;)

///MVH Hasso
Länk
Jag är inte heller förvånad tyvärr. Detta är inget storstadsfenomen, var själv ute för en liknande händelse men min Audi för några år sedan. Jag bor på en ganska liten ort.

Vid en service byttes de bakre bromsskivorna på bilen, en klassiker på denna modell, speciellt om man kör nätt som förra ägaren hade gjort. Så skivorna bytetes alltså efter 3 år, nu är det bara det att vid nästa service, alltså 1200 - 1300 mil senare ringer verkstaden mig, en VW/Audi verkstad, och säger.

Du dina bakre bromsskivor är kassa, de vill vi byta. Jag svarar, Det tror jag inte alls på, dessa byttes vid förra servicen, och om de behöver bytas igen får det gå på garanti. Verkmästaren blir alldeles tyst en stund och svarar sen. De var kanske inte så farliga... Just denna incident var droppen för mig, jag köpte Z3'an ganska omgående och den servas hos en liten verkstad som är beroende av sitt rykte. Precis som Hasso skriver.

Har sedan dess sluppit, svarta fingrar på inredningen, betala 150 kr per hjul för att de skruvar bort dem när bromsarna skall kollas plus massa andra onödiga kostnader för att de skall fylla på spolarvätska, smörja gångjärn m.m.

/Fredrik
Enda gången jag har använt mig av märkesverkstad är vid garantiåtgärd eller plåtskada. Sen så är modellen FLERA små märkesspecifika verkstäder då dom är duktiga på olika saker och upptäcker olika fel. Som konsument så har man dessutom alltid ett ansvar att engagera sig och ställa rätt frågor innan och efter reparation. Att enbart förlita sig på en individ för att denne verkade vara socialt kompetent och utstålade noggranhet är tyvärr inte fullt tillräckligt.
Skulle aldrig få för mig att lämna bilen till någon som jag inte vet att jag kan lita på!

Vetskapen om att jobbet blir korrekt utfört och att bilen mår bra är värd MYCKET mer än en stämpel från en Auktoriserad verkstad, anser jag!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Jag servar aldrig auktioriserat när tiden för fri service gått ut, litar helt enkelt mer på andra, noga utvalda verkstäder.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Jag får tillägga att jag gör som dem flesta i tråden med. L
iten Bmw kompetent verkstad lämnas bilen in på, och då kommer dem ihåg vad som är gjort och vad som ska göras i framtiden på bilen!Bra/kul och veta att man gjort rätt och valt bort Rs bil i mitt fall.

Mpower
Inslaget kommer att läggas ut på Länk så fort någon lägger upp den, nästan alla de andra ligger uppladdade.
Någon som reagerade på att Golfen var nyimporterad.....en bil som många inte skulle ta i med tång. Den var i ovanligt bra skick, speciellt i jämförelse med den samtida Forden som hade passerat stadiet skrotfärdig.

Flåklypa
"Flåklypa" Instämmer lägg sedan till att Forden bara hade gått ca 10.000mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.