|
|
|
|---|---|
| Lånade nu i veckan chefens reservbil, en MB 500 sec -86 som ju har 5,0 liters V8:an som var väldigt trevlig att gasa omkring med och då är frågan hur en E38 740 känns motormessigt om man jämför den med 500:an, är dem likvärdiga eller är 740:n slöare med både 4,0 och 4,4 V8:an trots att den är 20 år mordernare? Någon som har någon 0-100 tid på 500:an eller liknande jämförelse? | |
|
BMW är ju ett några ljusår modernare och absolut överlägsen... MB:s gamla v8 med 2-ventils teknik är ju både törstig och slö i jämförelse.. effekten utan katt är 231 hk 0-100 km/h avklaras på 8.8 s i en 500 SEL W126 den nya MB v8an med 4-ventilsteknik och 326 hk är ju en betydligt trevligare bekantskap... BMW CS #5139 |
|
|
Mercedesen är det mer "botten" i än 740i 4.0, o jag upplever personligen Mercedesen som "råare" o mer jänkemässig på samma gång som den kan vara otroligt sofistikerad. BMW:n är däremot smidigare i alla avseenden, o kanske litet mer "explosiv" i temperamentet. Mercedesen upplever jag mer som ett tungt o urstarkt Trans Europa Express-tåg ;-) Kvalitetskänslan anser jag vara milsvitt högre i en välskött -86:ans MB 500sec, än i en 97:ans BMW 740! Men det är min åsikt. På den tiden var Mercedes BÄST, däremot. Så är det bara. Skall Du åka ifrån en BMW 740iA så får Du välja den 326Hk starka 560sec:en. Vill Du åka ifrån det mesta, så köp en W108 300SE 6.3, eller en W116 450SE 6.9.... BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Okej vad skönt att höra, det skulle vara för tungt att bli ifrån åkt av chefens gamm-merca när jag kommer att köpa mej en E38:) Blir antingen en 740 eller 750, står i valet och kvalet där, vet inte vilken jag vill ha riktigt. Vill ha en ROLIG motor, känns kanske som att V8:an är lite mera busmotor (även om en 7:a inte är den optimala busmaskinen:) än V12:an!? Har haft en E32 750 och minns den som ganska anonym motormässigt även den är stor och fin, man hör knappt något motorljud, det mer bara suger till så står nålen oväntat högt. Sen känns det som att V8:an kan vara lite mer human i soppaförbrukningen i stadstrafik om man jämför med 12:an även om ingen är någon sparbössa, men det är dem ju inte byggda för heller så... Vilken har råaste ljudet av 12:an och 8:an om man sätter dit rostfritt dubbelt 2,5" med 4 utblås? Känns även där som att 8:an får lite grövre ljud, rätt eller fel? |
|
Gemini__ |
Varför inte satsa på knugens gamla pärla =) ------> Länk Mvh: Thomas Den enda sanna E34 M5-sidan - www.e34m5.se |
| Haha nja inte riktigt min smak kanske:) Säkert orimligt högt pris åxå:) | |
|
Tänker Du tok-gasa eller.... ;-) hehe... BMW:s V8 har ju inte alls samma tändföljd som tex. en Cheva 350, så det blir ALDRIG jänkemuller, om det är det Du vill ha... Den låter som en Ferrari V8..."glululululululu" o sedan "vrålar" det mest...12:an låter ju mer "grrrrrrrr" på tomgång...vrålar dock likaså, men mer metalliskt o väsande...if You know what I mean ;-) Blir oavsett, alltid trevligt med rostfritt sportsystem ;-) BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
KRAFTWERK: Håller med dig. Men ang S/C126 500/560 SE(C) så ligger det till så här: Båda har den gamla 2ventils åttan M117 500: Har allt mellan 265 och 223 Hk beroende på årsmodell inte kat osv. 560: Har allt mellan 300 och 242 Hk beroende på samma orsaker som ovan. Däremot har den nyare W140 S-klass den "nya" M119 V8an med fyrventilsteknik. Den har 326Hk/480Nm i 5 liters versionen och 286Hk/400Nm i 4,2 liters version. Helt annan motor, och en mycket angenäm upplevelse! Sen finns ju alltid den smått brutala (iaf för att vara från -91) V12an i 600an på 6 liter och 408Hk/580Nm!! |
|
|
haha aa jag förstår nog på ett ungefär vad du menar "kraftwerk":) Vilket upplever ni som det mustigaste ljudet av 12:an och 8:an (bmw)? Ljudet just när man startar 12:an var då iaf oslagbart kommer jag ihåg från 750´n, men sen hörde man den knappt tyckte jag:) hmm känns som MB var ganska överlägsna BMW prestandamässigt och är det kanske än idag, men körglädjen vet jag inte om jag tycker att MB ligger före med. Hade farsans MB E320 -05 för ett par veckor sen medans han var med firman utomlands och då hårdtestades den riktigt, den var ju skön å köra och så där och helt ok klipp i motorn men blev nästan sjösjuk när det började svänga lite och gasen användes flitigt. kvalitetskänslan var det dock inge fel på... |
|
|
Gamla SEC-Mercor är ju en trevlig bil om man vill uppleva en kvalitet som inte finns i dagens Mercedes! Dock är en 740 E38 100 ggr roligare att köra. Min farfar har en 500SEC -84 som han har ägt sen ny, 16000 mil, med airbag(!). Antagligen till salu. |
|
|
Om E38 är Cindy Crawford så är 560SEC Joan Collins. MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
E38B12: ...inte Kicki Danielsson då? :) Wilhelm Svenselius |
|
|
I mitt tycke har det alltid kännts som om man KÖR BMW och ÅKER Mercedes. Då har jag jämfört BMW 735,740 och 750 med MB 300,420 och 500 S-klass. Det är de MB jag själv kört, förmodligen mer medryckande körkänsla i tex MB E500 AMG tex. Tyvärr har jag aldrigt provat... Och kraftwerk, W108 300SE 6.3 aaah dregel.. Svart med rött skinn, luftstyrda elhissar osv vill ha!!! |
|
|
Iwarsson... Aaarrgghhhh...nu sade Du något som genast fick mig att vilja sälja BMW:n o köpa en Blanksvart 300SE 6.3 med rött skinn, soltak, fullpneumatik, original röda sammetsgardiner till bakre sidorutorna samt elektrisk o justerbar bakrutepersienn, ställbar luftfjädring, diffspärr o kromade flagg-hållare med Mercedesstjärna i toppen, på framflyglarna....emblemlös, förutom just "6.3" på bakluckan...ojojoj... Jag får inte glömma de två små extra Marchal-fjärrljusen, skyddade med de pepitarutiga överdragen...o Hirschmann elantennen, som styrs av den fina elektromekaniskt självsökande Becker mono8-radion, med klangförskjutning (tidig rumseffekt...) På den vill jag spela Shirley Bassey o Burt Bacharach..o så vill jag gasa ibland...(litet lätt, sådär, kanske vid nåt rödljus, så att bakomvarande inte ser aktern längre på Mercedesen...Dels för att hon försvinner i horisonten, o dels för gummiröken... ;-) /Dagdrömmaren Anders..hoho!!! BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Jag glömde ju förståts att hon måste ha "vit ratt", med Mercedesstjärna i guld, på svart botten...mums... vad säger Du Iwarsson? Kanske Du också vill ha en dylik bil, eller...hehe! Jag beställer två då... BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Fan, nu loggar jag av Autopower för en stund, o kollar Mercedesannonser... /Hörs snart.. ;-) BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
KRAFTWERK; Hahaha, efter din minst sagt utförliga beskrivning är jag glad att jag återfinns bakom tangentbordet med 436902 pappersnäsdukar! Ja, jag HAR influensa... Om du spelar Burt Bacharach kan jag tänka mig att åka med bak i den ställbara soffan med en lagom påflugen Twiggy med kortast tänkbara minikjol! Endast då för att harmonisera bilens överdådiga flärd (skit samma två Twiggys!)... Och så kan vi ju turas om med att köra ;) Mmmm... |
|
|
Iwarsson: Hahaha :oDDD, Jag turas mer än gärna om att köra...TVÅ lagom salongsberusade "Twiggys"!!! Jag kan tänka mig hur vi rullar fram längs gatorna i Londons Holland Park District, 1968, o kanske stannar till vid nåt trevligt urspårat "cocktailparty..." ;-) Kl. halv 1 på natten... Bollinger-spill i det röda lädret, o ett o annat strumpeband... o skrynkliga £50-sedlar på golvet ;-) Nej, nu måste jag sluta...annars går det kanske åt en hel KATRIN-rulle ;-) Nåväl, tillbaks till verklighetens tråd... BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
underhållande att läsa era utsvängningar var det iaf:) La idag märke till hur det smattrade underbart skönt ur utblåsen på 500:an vid hjulspinn och 4000 rpm på en parkering, låter BMW 8:an smattrigt eller är den mer dämpad i tonen? gaaaah snart måste jag kasta mej iväg till en bilfirma och provköra....:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.