AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.560

Sportavgassystem till 540 E34

Sida 1 av 2
Hej... tänkte byta ut mitt avgasstystem til lett sportsystem... Då undrar jag va man ska göra ??
Blir bara halvsats först.
Jag är sugen och bygga ett rakt 3" men bara en slutdämpare per vardera avgasrör " japsdämpare"
Men samtidigt.. så undrar jag... nån som vet om det blir najs o grymt ljud med remus, supersprint,dina, slutdämapre... dem kostar en hel del, men värt om det låter fett najs..
Så undrar va ni har för åsikter, synpunkter och tips,..

/Robin
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Har ingen egen erfatenhet, men alla rekomenderar Ferrita. Tänker man efter är det inte allt för dyrt och dessutom livstids garanti.

Prata med Dandelude här på forumet, han kan tala sig varm för Ferrita.
Annars finns Eisenmann, men där kostar en slutburk nästan lika mkt som en halvsats från ferrita

Prova att söka, finns massa trådar i ämnet
// Johan
Okej... jja Eisenmann låter intressant... men hört dem kostar mellan 4 000 - 6 000 :- men är ju lätt värt om dem låter grymt så.. om man sen bygger resten själv så blire ju biligare.. ... tänkte inte ha nån mera dämpare utan bara en slutdämpare....
Jag tänkte börja med halvssats, efter katterna o backåt... sen i sommar blir det ända fram ifrån med racekatter...men nån som vet va dimensionen på avgasstymet är org. på 540 E34 är det 2,5 ??

/Tack
/Robin
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Ferrita kostar 7500:- från kat o bakåt o då får du välja sj hur du vill ha det. Tycker jag det är värt iaf, helt klart.
Jo, de e sant det du säger,,, min polare hade ferrita3" på sin 850R men tog typ ett år innan den lät bra?? vet ej varför hehe, men som sagt en Eisenmann kostar 6500. sen om du köper 3" o svetsar själv blire typ 7500 - 8000 från katterna med ...så är väl samma då, fastman bespara en massa tid o krångel om man väljer ferrita då.. Jag är ute efter det grymaste ljudet, hört att ferritas inte låter so himla mycket... lr ljust liksom...aja.. får se,,det blir aktuellt till sommaren... skulel vilja höra om nån har Eisenmann lr ferrita så man får höra va dem tycker ??
/Robin
Mi
48
Micke86
540 IA E34 -93
Jag har ett ferrita på min från kattarna och bak, låter jäkligt skönt....

Gasar Tills Det Rasar
Jo
109
Joni_535
e39 525i touring -02 "Stockholm open edition"
Tjena... Jag har dubbelt Ferrita 2,5" med dubbla 3,5" slutrör + Race kattar... Kan bara säga att det låter för bra för att vara sant.... Vid låga varv är det ett dovt V8 muller och ju högre varven blir desto vassare blir ljudet.... Kan rekomendera ferrita till dig, du kommer inte att bli besviken....

Mvh/Joni

Ps: Var har du hört att Ferrita rör inte låter så mycket? Dom bygger ju systemet efter dina önskningar... Och som Neues sa: Du får livstidsgaranti...

M-Power...
Gemini__
Lyssna på Dandelude´s kärra så vill du ínte ha något annat annat sen =) Låter maffigt.

Mvh:
Thomas

Den enda sanna E34 M5-sidan - www.e34m5.se
Okej... var kan ja höra påa hans "härliga ljuda" då ?? hehe .. blir man sugen =)
Okej... var kan ja höra påa hans "härliga ljuda" då ?? hehe .. blir man sugen =)
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Hello boys!
Kul att fler än jag gillar det där ljudet... Jag är i alla fall helt sold. Ferrita monterade orginal 2,5" från kattarna, tog bort den mittre ljud dämparen och fortsatte in i en stor slutdämpare. När jag sa till killen på Ferrita att jag ej ville ha någon mittre resonanslåda trodde han inte att jag var klok. Han tyckte att det skulle låta för mycket, men han hade fel... PERFEKT! Det tyckte han även själv efter han provkört bilen. Som Joni skriver så är det ett lågt v8 muller på tomgång och ett rått manligt vrål när man gasar iväg för fullt.
Det är ett gäng 540 polare i Stockholms trakten som efter de hört min, har bokat tid på Ferrita tillsammans och därmed fått ner priset en aning. Om du är intresserad så kan du höra av dig till "Stephan735i" här på forumet.
Lycka till,

DANNE
Min bil:
Länk
Okej... tack för all info......ska ta mig en funderare på hur ja ska göra men Eisenmann lr Ferrita blir det iaf....
TACK
/ROBIN
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Micke 86

finns det möjlighet att komma och lyssna hur din bil låter?
Är i gällivare i helgen, så passar det vore det skoj!

Mvh Johan
Joni_535.. va ksotade ditt sysem då med race- kattar ??
/Robin
Jo
109
Joni_535
e39 525i touring -02 "Stockholm open edition"
Mitt system satt på bilen när jag köpte den.... Han som jag köpte bilen av är verkstads chef på ferrita stockholm, och han hade monterat det på bilen... När jag frågade vad det skulle kosta i vanliga fall, så sa han att det skulle närma sig tjugo tusen för allt...

Mvh//Joni

M-Power...
Okej, men då ör det ju billigare att köpa en Eisenmann slutburk för 6500 o sedan bygga 3" själv hela vägen utan kattar o mellan dämpare.??

/Robin
Låter väldigt intressant .. men vill ju inte att den skall låta för mycket men lite muller vore trevligt

Bimmer
Det ska höras när man kommer... haha,,, hade en Audi förut 100 2,8E med rakt rör med rally dämpare... fyfan va den lät vasst o mullrade på låga varv.... =) men kan säga att grannana inte var så överdrivet glada och förtjusta i det haha
finns väl nåt företag som heter nåt liknande med "raka rör" dom tror jag inte är direkt dyr heller.

Det är inte direkt svårt/dyrt att bygga själv, bara man har tillgång till en svets samt får tag i matrialet billigt.

får du bara tag på rör(rostfria) till ett rimligt pris så är det ju bara att mäta ut från gamla avgassystemet vart upphängningar ska sitta, och därefter svetsa dit på det nya.
Jo..får se hur jag gör.... Ferrita låter ju lockande oxå.. slipper altl skit i krångel.. hehe
Mi
48
Micke86
540 IA E34 -93
Neues

Kom å lyssa å provkör och köp den vettja, funderar på att sälja den och köpa en 3 serie.....

Gasar Tills Det Rasar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.