AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.870

hur får man isär v-låda

Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
Backen har FASNAT tänkte kolla hur man får isär växellådan. växellådan heter 260******* har tagit bort alla bulltar på bakre delen på lådan men ändå får jag bara ut den en halv cm knappt

snälla någon som kan ge ett snabbt svar som har haft isär en växellåda bilen är en 524diesel men min låda är samma som 325/525

Den Som Ingen Turbo Har Den Får Åka Utan Bar
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
NÅGON

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
nu är det länge sen jag delade en låda, men jag tror du får värma lagerhuset i sprängkåpan, så släpper hela övre huset från det undre om jag inte minns fel! men ibland så är det ingående lagrets ring av plast, så då blir det kass av värmen, ett skitjobb man skall undvika om man kan!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Är det en Getrag eller en ZF-låda?

Direkt ur minnet, med viss reservation altså, så har jag för mig att det var på detta vis.

Du måste antagligen kika på nedre vänstra sidan på lådan och där lossa på de utvändiga skruvarna som håller axeln för backdrevet i lådhusets sida direkt. Sen måste du lossa hylsan över ingående axeln, den som urtrampningslagret löper på. Under denna så finns en låsring som håller ingående axeln i lagret. Du bör även kika så att inget stretar emot på lådans övre högra sida rätt långt fram (ZF) där det sitter en "lägeshylsa" för växellänkaget under en grön plastplutt eller om det kanske var en skruvad plugg.

Det ska inte behövas något värmande för att få isär husen, men man bör tillverka en egen avdragare för att dra av det främre huset från den ingående axeln.

Det kanske är säkrast att ta hjälp ifrån någon som jobat med dessa lådor tidigare, än att mickla själv utan att veta vad du gör. Det finns risk att du skadar mer grejor i lådan.

Dr Tinnitus
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
okej tack för ett bra svar om det var till getrag lådan??? jag har getrag 260låda... ??

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Lådorna är relativt lika uppbyggda oavsett ZF eller Getrag. Så det hänger upp sig på ungefär liknande sätt på båda.

Backdrevet sitter t ex. på en lös axel innanför nedre vänstra sidan, axeln är fastkruvad rätt över delningen i huset med en skruv från utsidan genom varje hushalva. Sen var det alltså axellåsningen innanför U-lagerhylsan i kopplingshuset, samt en av växelföraraxlarna som krokar tag i en lägeshylsa bakom ett litet lock uppe på högra ovansidan av huset mot kopplingskåpan till, det sista gäller ZF.

Dr Tinnitus
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
var rädd om lagren bara!finns inte "pirat" jag fick modifiera vanliga lager för att dom skulle passa!
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
okok tackar

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.