|
|
|
|---|---|
|
Nu behöver jag hjälp att felsöka min 518iS -88 (E28). När jag körde till jobbet idag kände jag att den blev svagare och svagare. Till slut ville den inte gå över 2500 varv överhuvudtaget. Då bestämde jag mig för att det var säkrast att låta en kollega bogsera mig till jobbet. Nu startar bilen inte alls! Symptomen: Motorn gick fint när jag startade imorse Motorn gick bra på tomgång även när den inte gick att varva upp Stiften ser OK ut Motorn går inte att starta även om man tar bort luftfiltret Ja, det är gott om färsk bensin i tanken Det låter illa när man försöker starta. Den går upp kort på ca 500 varv och dör efter någon sekund. Jag behöver tips om vad man ska kolla på! | |
| bilen blev svagare och svagare.. lät ju som du skar motorn men den gick runt sedan sa du.. kollat kompet i cylindrarna? | |
|
Hej Många får konstiga problem pga bränslepumpsrelät. Testa med ett friskt, enkelt och billigast. Annars låter det som bränslepump/filter. Hör du pumpen? Hade liknande problem en gång och fick köra 40 knyck på motorvägen. Bytte sedan bränslepump, alla givare och relät. Nåt av dessa saker var det. MVH Matthias |
|
|
Jo, motorn gick ju fint på tomgång även när den inte kunde gå över 2500 rpm trots plattan i mattan. Var sitter bränslefiltret? Vid tanken eller i motorrummet? (Har en Haynes-handbok men inte tillgänglig just nu). Och var sitter bränslepumpsreläet, jag läste i en annan tråd att man kan kortsluta två av kontakterna och gå förbi ett krånglande relä. Någon som vet vad ett sådant relä kostar på BMW (tillbehörsfirmorna verkar inte sälja dem)? |
|
| kolla även så inte klaffen i lmm har hängt sig, händer i bland! annars brukar man börja med att kolla bränsletryck vid såna här problem. | |
| Bränslepumpen sitter längst bak under bilen vid höger sida nära tanken. Även bränslepumpen sitter där. Relät hittar du i motorrummet på vänster sida vid säkringslådan. Men detta låter inte som ett relä problem i mina ögorn. Tippar på bränsle pump, LMM, och kanske även tändspolen. | |
| Bränslefiltret och bränslepumpen skall det stå förståss! | |
| Det lutar åt att det är bränslefiltret eller i värsta fall pumpen. När jag gjorde ett startförsök (dör efter 2 sekunder) så såg jag att det droppade lite bensin under bilen. Kan vara så att det inte kommer förbi filtret, eller att pumpen är paj. Ska byta filtret och se vad som händer. | |
|
Bilar, bilar, vad göra med dem.... Jag köpte nytt luftfilter och bränslefilter och hissade upp bilen. När jag fått av höger bakhjul tänkte jag göra ett startförsök för att se om det läckte från pumpen. Då STARTAR bilj*veln! Varvar hur fint som helst! Bensindroppet kom från en T-koppling där en slangklämma rostat sönder. Men det är väl lika bra att byta filtret ändå, även om det verkar bli en del skruvande för att få ut det gamla. Och sen vore det ju kul att veta om det här kommer att hända igen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.