|
|
|
|---|---|
|
Hej och välkommen till mig själv som är helt nyfödd både på forumet här och vad gäller märket BMW. Är era erfarenheter vad gäller chiptrim till en sugmotor (gäller i det här fallet en 330ci -00) att man får ut 10-12 hk för ett par tusen kronor, eller märker ni som chippat ingen större skillnad? Någon som bänkat och kan verifiera kanske? När det gäller facelift osv......vad kostar det till min bil (om den nu inte är faceliftad år 2000)? Vad kostar en multifunktionsratt till den? Ge mig nu inte kommentaren "använd sökfunktionen" för det har jag gjort och fått så många träffar att jag inte hinner sortera ut det jag vill ha svar på. Jag har tidigare åkt A4T och 9-3 Aero så jag är helt färsk på BMW. | |
|
Välkommen till Autopower och grattis till BMW ägandet! Ang. Faceliften så i stort är det kofångaren inkl lister, dimljus. Nya strålkastare/blinkers. Nya framskärmar inkl. blinkers. Ny motorhuv med nya njurar/grill. Bak är det nya bakljus med LED-ljus. Men pris? Säg att M-aerodynamikpaket fram/bak/kjolar kostar ca 8-10.000 plus lack. Lägg då till lampor, huv och skärmar så blir det nog mycket pengar. Multifunktion beror nog lite på om den är tillverkad före eller efter 06/2000. |
|
|
Den är tillverkad 07/00, som svar ang. multifunktionsratten. Så facelifta min bil blir riktigt dyrt, vad jag kan förstå. Är det en facelift till senaste designen, eller vad är närmsta "modellförändring" från -00 och framåt? |
|
|
Grattis till ett utomordentligt bilval! Själv saknar jag min 330, framför allt nu på vintern när Jaguaren står i ide. Jag tycker att coupén var snyggare före facelift så min rekommendation är att behålla den original. Dessutom blir det ju ganska mycket pengar som du själv konstaterar. När det gäller chiptrimning har jag inte provat själv, men misstänker att det inte ger så mycket pang för pengarna. Skulle satsa på ett sportluftfilter samt ett sportavgassystem (det finns folk på forumet som kan rekommendera märke) främst för ljudets skull. Kanske ger någon hästkraft till. Beträffande miltifunktionsratt skulle jag tro att den kostar runt 5 000 kr, det gör i alla fall ratten som ingår i M-sportpaketet som är mycket mycket skönare att hålla i. Andra uppgraderingar som du kommer att vilja göra är snyggare fälgar (jag valde original M splitfälgar 18" som blev mycket lyckade) och bättre högtalare till ljudanläggningen. De som följer med från fabrik (gäller ej Harman Kardon) är skräp. Lycka till med 330n! Det är en härlig bil Don't dream it, drive it |
|
| Ang. Multifunktionen så kan du köpa till enbart multidelen. Vet att jag sett på nätet hur du går till väga med kopplingen. Kolla med BMW för pris men en tysk sida säljer för €99 Länk . Det är onödigt att köpa allt nytt, det är ju airbagen som är det dyraste. | |
|
Tack för svaren! Du "Tretretti", vad kan du säga för negativt om din f.d. -01:a? ; ) De positiva sidorna tror jag att jag känner till, men det skulle naturligtvis vara mer intressant att höra vad som är viktigt att veta på minussidan. Vad skiljer förresten -00:an från -01:an? |
|
|
Hej! Det som var negativt med min bil var att den fick genomgå två garantireparationer, en för främre länkarmar, en för att kylfläkten pajade. Det senare skedde på Skanstullsbron ut från stan klockan 17 en fredag, så jag var garanterat på Radio Stockholms trafikrapportering! Dessa fel åtgärdades snabbt av BMW utan kostnad för mig. Jag hade möjligen önskat mig sportstolar. Man skulle kunna gnälla på att dörrarna är lite för breda för att öpnpna i ett parkeringsgarare. Högtalarna är som sagt crap. Svenska fartgränser är för låga! Annars var det som sagt affärsklass hela vägen. Hade jag inte startat företag och sedan blivit smittad av Jaguarfeber hade jag säkert haft kvar den i dag. Don't dream it, drive it |
|
| Generellt sätt så är det nog inte så mycket fel, det mesta kan du lista ut efter lite forskning på forumet. Men det fiffiga är att BMW stoppat in alla fel i en och samma 330, läs Länk ;) | |
|
330-Mike: ...du äger alltså redan bilen? Eller är du spekulant på den? Vad är övrig utrustning på den? Och sist, men inte minst, lägg gärna upp bild(er) så snart du kan... :) / Mvh Joakim |
|
|
Hej igen Nej, jag ska förmodligen hämta den nästa vecka : ) Kan någon tala om vad som skiljer mellan årsmodell -00 och -01 egentligen? |
|
|
Jag tror inte det skiljer mellan 00 0ch 01...faceliften kom väl våren-03...tror jag. Din bil är alltså tillverkad 07/00 och räknas då som en 00... ...jag har för mig att min bil är tillverkad 10/00 och räknas då som en 01...eftersom "brytpunkten" är efter 09/00... Ska du till Tyskland o hämta? Vad är det för färg och utrustning? / Mvh Joakim |
|
|
Japp, funderar på att åka dit om någon vecka eller så. Det är det mesta i utrustningsväg på den. Ingen här som ändå ska till Tyskland och shoppa? : ) |
|
|
OK. Har du en länk till den? / Mvh Joakim Min: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.