AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
692

Bakruta e28...

518i slow mobil
Hur lyfter man ur de bakre sidorutorna på en e28? Skall plocka ur dem för toning..... Tacksam för rktigt snabba svar...

Full gas, jag i extas =)
BMW e28 registret #154
Länk för bilder
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
plocka av dörrsidornaoch sen lossar du styrskenorna till rutorna och lyfter ut dem sen ska det gå och plocka ut dem små rutorna också. Jag kan kolla upp det närmare om det behövs men det blir tidigast imorgon

kim
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
en mer nogran beskrivning med andra ord

kim
518i slow mobil
Ok, har redan löst det, men tack för hjälpen... Vet du hur man plockar bakrutan och om det e svårt att få den tät igen..... Tänkte tona den med.....

Full gas, jag i extas =)
BMW e28 registret #154
Länk för bilder
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
Det är samma som med vindrutan tror jag och den sitter bara klämd med gummilisten och i gummilisten så sitter kromlisten och spänner ut gummit så det håller tätt men man får kämpa en del med att få dit kromlisten igen
den är iof i plast och det gör inget om den knäcks det
den har ju ingen tätande funktion. Man börjar med kromlisten sen får nån helst sitta i bilen och pressa ut rutan medan du lirkar lite på gummilisten
Du ser hur hur det ser ut när du plockar av det. Du får använda typ matolja eller liknande för att mjuka upp gummilistern när kromlisten ska dit igen så går det lite lättare.
Det är lite pilligt och bråkigt men det blir ju snyggare om man tonar när rutan är utplockad.

kim
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
det blev lite luddigt det där svaret men det är definitivt tätt och inte speciellt svårt.
DEt jag menar är att du börjar med att lirka loss kromlisten sen går nån in i bilen och pressar på rutan.
För att underlätta så kan man lirka lite i gummit på utsidan undertiden. sen e rutan ute. Efter det så kommer jobbet med att få dit det igen men då vet du hur det ser ut så du kanske hittar en bättre lösning än mig hoppas det blev lite tydligare nu.

kim
518i slow mobil
Kanon, Tack för hjälpen. Den e alltså inga större problem att få loss?

Full gas, jag i extas =)
BMW e28 registret #154
Länk för bilder
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
Nej där ska inte vara något lim eller så. Men du kan få lirka lite

kim
518i slow mobil
Ok, har varit nere och kollat idag, hur får man bort kromet?

Full gas, jag i extas =)
BMW e28 registret #154
Länk för bilder
ma
272
marbjo
325cab-91
när du ska ha dit bakrutan igen så lägger du ett snöre i gummilisten sätter rutan där den ska vara och båda ändarna av snöret i bilen alltså insidan sen ber du polaren trycka på rutan samtidigt som du drar i snöret så att gummilisten lägger sig över plåtkanten
väldigt luddigt det där (hoppas det hjälper nånting??)
lättare praktiskt än att förklara!! när du tar bort rutan är det lättare att få gummit över plåtkanten inifrån lite pilligt men det går
lycka till!!
kromet borde gå att lätta på med en liten mejsel
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
Hörnen är av metall plocka bort dem först om det går (kommer inte ihåg riktigt) använd en trubbig skruvmejsel och bänd det går iof göra var som helst på listen jag använde en isskrapa och lite andra skumma saker Jag tror att biltema har ett verktyg som är till för just att ta av och sätta i kromlisetn

kim
518i slow mobil
Ok, får se hur det blir på fredag, om någon har bilder på hur man gör så e det bara att maila! p.c@home.se

Full gas, jag i extas =)
BMW e28 registret #154
Länk för bilder
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.