AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
7.056

Bästa vaxet från USA?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Jag har provat på nästan alla vax och lacksydds produkter som finns på den Svenska marknaden med varierande resultat.

Tänkte att det är dax och slå ett öga över Atlanten och se vad det finns där. Någon som har provat på något, hört något eller vet någon som använder sig av en bra produkt därifrån?
Jag är ute efter ett vax eller lackskydd som lämnar den klart bästa glansen och som håller mer än en halv säsong?

Alla tips och länkar till inköps slälle är välkomna.

Mvh
Björn

Länk

bi
22
biotec
325i T -00
Meguiars 21 är ett hett tipps
Jag använder för tillfället uteslutande Meguiars produkter (80/83/20/26/Tech Wax m.m)..

Däremot hör jag mycket positivt om Zaino? Helt klart värt att kolla upp!

Jag hoppas att Porta joinar denna tråden, han har mycket bra koll på de övriga amerikanska vaxerna....

Jag skulle gärna vilja prova lite andra, just för lite "glattare" ytor än det som Meguiars ger mig.. Jag tycker Meguiars funkar riktigt, riktigt bra, ändå tycker jag att det där lilla extra saknas!

/Marcus
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Jag har också provat Meguiars vaxer med gott resultat men finns säker något som är lite halare med lite mer glans i =)

Ska kolla upp Zaino.......

Mvh
Björn

Länk

Björn: Här hittar du Zainos produkter: Länk
Jag har inte hunnit prova dom själv, men jag har i princip bara läst lovord kring deras produkter. Man får 10% rabbat på deras produkter om man blir medlem i ett uberladdat forum(gratis).
Jag kommer absolut beställa hem och prova deras produkter framåt vårkanten.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Wendtan: Tack för länken, jag har läst ganska mycket om Zaino under förmiddagen och konstaterat att det verkar mycket bra!!
Ska bara reda ut villken av deras produkter som passar mig bäst.
Har hittat en som bara glänser mer och mer desto fler lager vax man lägger på =)=).....

Mvh
Björn

Länk

Nu vet jag iof att varken din eller min bil behöver denna produkten, men den skall tydligen vara de absolut bästa en rekondare jag pratade med provat: Z-PC Fusion Dual Action Paint Cleaner Swirl Remover
Får ge mig på flickvännens bil med denna produkten tror jag :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
porta
Bra vaxer/sealants från Usa? Ja du, det finns en hel del.

Meguiars 21, Zaino Z2, Chemicals Guys M-seal och Factory Seal, Cyclo sealant, Menzerna FMJ, Poorboys Natty´s blue mfl.

Personligen så känns Zaino en aning jobbigt att lägga en massa olika lager på lager, men smaken är som baken.

Men om jag vore dig så skulle jag vänta ett tag och se vad som kommer på den svenska marknaden nu i april...

Menzerna FMJ(Full Molecular jacket) är kanske den enklaste
"sealant" som jag har jobbat med. Hur enkel som helst att applicera och den är ännu enklare att torka bort.

Nattys´s Blue är ett carnaubavax som ger ett riktigt bra djup, särskilt på mörka lacker och solida lacker, t.ex. röd och svart.

Meguiars 21 har jag på min hylla oanvänd men har bara hört bra saker om den produkten.

Chemical guys sealants verkar vara lika lättarbetade som FMJ, M-seal ger en mer carnaubaliknande look, med bra djup. Factory seal ger en mer reflektiv look. Dessa två får jag nog inom två veckor.

Cyclo sealant skall visst ha en grym hållbarhet, även den är otestad.

Vilka "svenska" produkter har du använt och vilken var du mest nöjd/onöjd med och varför?

Vill du ha det bästa enligt mig vad gäller hållbarhet så är PPS det enda valet.

Länk

Hoppas jag kunde bidra med lite i frågan.

ps. Jag kan sälja lite prover åt dig om ngt låter intressant, PPS har jag osprättat här hemma.
porta
wendtan, om du vill ha en grym polish så satsa på Menzerna PO85RD. De har gjort polermedel i över 100år.

Läs lite om det på autopia.org och på menzerna.com

Literpriset på Zaino Z-PC Fusion Dual Action Paint Cleaner Swirl Remover är löjligt.915,4kr.

Menzerna kostar ~300kr för en liter.
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Jag har provat alla? produkter som finns att köpa ute i konsument handeln tex Sonax, Turtles, Meguiars mmm. Dom funkar ju bra men det finns kanske lite mer att önska i glans och hållbahet.

Har provat Mr Cap med bra glans men med usel hållbahet. Provade därefter Tefcar och det är nog det jag är mest nöjd med både i glans och hållbarhet. Hur nu Lahegas Tough Guard som känns ok i relation till Tefcar. Men jag tycker ändå att det borde gå att få bättre glans och djup i lacken??

Jag kan tänka mig att tulla lite på hållbarheten till förmån för bättre glans då jag bara kör ca 4-500 mil om året och ej på vintern, regn mm

Mvh
Björn

Länk

porta
Törs nästan påstå att glansen och djupet i lacken kommer till 90% i förarbetet. Putsar du mkt själv, alltså behärskar du en roterande maskin? Annars skulle jag köpa mig en oscillerande maskin, eller du kanske redan har en? Samt en mkt bra polish, ett par olika vaxer/sealants samt några fina microfiberdukar. Och göra allt jobb själv, då du har en fräsch bil som du verkar bry dig mkt om.

Är du intresserad så kan jag sälja dig ett grymt kit med vax/lackförsegling, polish och dukar. Bland annat så har jag Tefcar mfl på hyllan.

Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Det är absolut förarbetet som är avgörande för slutresultatet.
Jag polerar inte min bil själv då jag har en kompis som har egen rekondfirma i Helsingborg. Jag både har och kan behärska en polermaskin men anser att han får ett bättre resultat än mig. Problemet är i detta fallet inte förarbete då han för bort alla tvättrepor mm så lacken in grunden är repfri. Så långt är det ok men det är the final touch som jag letar efter.

Ditt erbjudande med Tefcar är intressant! Du kan väl maila mig om vad du har och lite priser. Jag har för övrigt det mesta i rekondväg, polerdukar mm då jag kan handla direkt av Lahega Kemi i Helsingborg =).

Mvh
Björn

Länk

porta
Är inte direkt imponerad av Lahegas dukar, är mailen i din användare korrekt?
porta
PPS är som sagt en väldigt bra sealant.
wowwe
Tjenna Björne :) Ta dig en titt på detta forum och du får lära dig allt om vad bör veta.
Detta forum är helt oberoende och inte sponsrat som den andra. Har sett din bil ett par ggr hade du inte en silver coupe innan?
wowwe
Sorry här kommer länken Länk?
porta
Bara för att en sida är sponsrad av ett visst märke så betyder det inte att folket som skriver på forumet per automatik också är sponsrade.

www.autopia.org är enligt mig det bästa forumet

1BJöRN:

Vad är din emailadress?
porta
Tusan att man inte kan editera inlägg,

wowwe: detailersclub är visst sponsrat av Mothers, Zaino, Viking och Lake country mfl. Så vet inte vart du har fått att det är oberoende och osponsrat?
wowwe
Porta man skall inte dömma hunden efter håret. Har du varit inne där, tror inte det faktiskt. Där har du allt folk som jobbar dagligen med olika produkter och som kan alla produkter mycket väl.
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Porta: Usäkta att jag inte svarat tidigare men mailen i min användarprofil är korrekt.

mvh
Björn
porta
wowwe, reagerade på det här "Detta forum är helt oberoende och inte sponsrat som den andra"

Som den andra vaddå? Sedan när man hoppa in på detailserclub så står det stora banners vilka som sponsrar forumet. Så jag har ingen aning om vart du fick att det är ett forum som är osponsrat? Och ja, jag har varit på den sidan förr.

www.autopia.org har enligt mig ett mycket bättre forum och mer medlemmar.
Just nu surfar det runt 172 st på autopia, detailersclub har som mest haft 53 besökare, bara en liten hint om vilken som är större. Finns mkt kompetenta medlemmar som kan och har sett det mesta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.