AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.918

Eml lampan ?

sh
7
shrek
750 -93
EML lampan lyser inte längre vid påslagen tändning på min 750 jag undrar vad den Eml data boxen sitter å va den iså fall styr .. bilen har stått nu i ett par månader å nu när jag skulle starta bilen lös inte den lampan o bilen e stendöd tänder inte ens..batteriet har varit helt urladdat i den i minst 2 månader ...

ring och tyck till om min körning 020-ät skit..
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Ingen lampa lyser utan ström..
Boxen sitter i lådan i motorrumet på bilens högra sida nära torpedväggen. Det är andra lådan bakifrån. Lyser inte lampan med ström i batterit så skulle jag tippa på bränd säkring eller glappkontakt någonstans.. Du har väl inte kört laddare på starthälp? Då dödar du lätt elektronik med för hög spänning!
Rör sig spjällen när du trampar på gasen med tändning till? Gör dom det så är inte EML helt död.
sh
7
shrek
750 -93
ok jo nåt i den stilen hade jag väl oxo en tankegång om ...men skall då spjällen röra sig med tändning på om man rör gasen då?
följande har jag kollat ida : bytt den boxen du pratar om 2:a ifrån torped vägg..
har fortfarande inte :
gnista ,soppa tryck , död eml lampa ,döda spjäll ,men motorn går runt fast helt livlöst .. detta tycker ja e j...ligt märkligt då jag inte har rört bilf...n på ett par månader men dock startat den med startkablar ett par gånger för den va totalt tvärdöd...

ring och tyck till om min körning 020-ät skit..
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Ska den lysa?

På min 750 -95 så lyser ingen EML. Var finns den i så fall? Kanske sönder på min? Bilen funkar förövrigt.

/ Tony

Jag tar alltid den långa vägen hem.......
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Startkablar ska inte vara några problem så länge man kopplar dom rätt :-)
Spjällen borde röra sig med tändning till, och EML och check engine borde lysa när man slår till tändning. Har du ingen soppa eller gnista på någon bank, så skulle jag misstänka något med matning till motronic-boxarna (dom styr soppa och tändning). Lyser check-engine med tändning till?
Är det nåt över huvudtaget som vaknar till liv när du slår på tänding?
Kan det vara larm/startspärr som flippat ur, tex att fjärren måste 'läras in' igen?
Har du testat nolla systemet (lyfta batteripol och sätta på igen efter någon minut) med laddat batteri?
sh
7
shrek
750 -93
eml lampan skall tända sig och efter nån sekund släckas igen då har den gjort nån kontroll på systemet typ kollar om allt e ok lyeser den konstant finns det juu en störning i systemet av nåt slag...
allt verkar ju lysa på min vid påslagen tändning just förutom eml : en

Paap Reeder
... har batteriet varit urladdat i 2 mån och du nu laddat det så är det enligt min uppfattning ändå helt värdelöst ... TY under startfasen är M70 "jävligt kräsen på strömmen" och det batteriet kan inte lämna tillräcklig "kräm".

Ansluter du annat/-ra batterier "över" det liket du har under baksätet nu så kommer dom att se till att strömförsörjingen till boxarna inte kommer att fungera fullt ut.
(Det är inte en volvo-amazontraktor du skall ha igång utan det handlar om återstart av Barsebäck II:an)

- anslut frisk ström under > 20 min
- låt boxarna därefter vara utan ström i ca 20 min
- anslut så på nytt frisk ström
- ställ nyckeln i läge II
- då skall EML tändas och sedan slockna ... sedan kan du starta

Tänds inte EML i läge II skall V12:an ändå kunna starta men den lägger sig i limp-home-mode direkt.

När du vrider till lägge II på nyckeln skall spjällen "rattla" under ngn halv sekund.

Tänds inte EML är det med största sannolikhet fel i instrumentets processorer.

Kommer du inte längre kan jag maila bild på hur du kan "tjuvkoppla" på baksidan av kombiinstrumentet för att "gå förbi" EML- funktionen.

OBS att om EML-lampan är trasig - består egentligen av 2 st lysdioder för dubbel säkerhet - styrs boxarna över nödprogrammet.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
glömde: ... sedan skall boxarna bootas om en gång till samt spjällsynk-programmet köras.

MVH /// Paap R
sh
7
shrek
750 -93
men herre gud va gott då en som sitter inne me dyngmycke info om min lilla favvobil låter som om jag har en del att lära av dig haha..
fast hade ju varit klart grymt om man kunde ringa dig istället ... det e lättare att prata än att skriva tycker ja ialla fall ..för jha hängde inte helt me i ditt resonemang ...motorn går runt ju med duktig snurr så jag undrar om batteriet inte funkar ändå de e ju inte samma som satt i under vintern nu

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Min gamla 735 -87 var också lite kräsen på strömmen, starten kunde snurra på bra men var inte spänningen tillräcklig hög var den trög att få igång smärtfritt, V8:an däremot verkar inte alls så kritisk, den startar på mitt lilla 60 Ah biltema batteri när det är -15C.

//Magnus

Paap Reeder
... lita för guds skull inte på allt jag påstår utan det är bara ETT av hundra spår jag själv måst åka ... på väg mot Barsebäck II!!

Det finns massor av andra "M70-fnulare" här på AP som vet mer och har måst åka andra spår och kan dom.

Arbeta metodiskt, logiskt och rita flödesschema över arbetet.

Typ:
A) Spänning på batteriet -> Ja -> Nej
B) Om Ja ... är det över 12 V (minst) vid start -> Ja -> Nej
C) Om Nej ... är stora säkringen hel/ooxiderad under baksätet

o s v

När du så är uppe på det tredje xls-arket ... går den igång ... på nödprogrammet! ... men alltid en bit på väg.

Non fatigare totum est! ... gäller för V12- åkare = Att aldrig förtröttas det är allt!

... men så en dag ligger det en turbo-japan i väfilen i Vida Vätternbacken på E4 och vill inte släppa förbi dig.
Härligt då att kunna blinka höger och passera på fel sida men so what?... och när man är på krönet går 250-spärren i ...och man ser långt bort i backspegeln två små trötta lampor typ kronans ficklampa som stått på och lyst hela natten på eldposten. Det är äkta njutning!

MVH /// Paap R
sh
7
shrek
750 -93
skulle vilja veta om min bil har nåt original larrm för de misstänker jag att den har har ingen dosa till det men när jag låser bilen så börjar det blinka i luftgallret mitt uppe på i-brädan och slocknar då när jag låser upp bilen ...när jag kopplade på batteriet igen efter den va urladdad så blinkade blinkerserna hur funkar detta larm och hur får man kopplat ur eventuell startspärr i det som jag misstänker har kopplats i nu iom , att jag inte har gnista soppa eller så kan de vara så här
Fr
118
FreakPutte
Alpina B10 Bi-Turbo #077
Min B10:a är precis likadan. EML-lampan lyser till en gång när man tänker starta och startmotorn snurrar på bra som f*n men bränslepumpen startar inte och jag har ingen spänning efter tändspolen.
Har mätt spänningen fram till spolen men jag har ingen gnista på stiften.

Bilen har stått utan ström i 2 månader,, sen när jag skulle försöka starta den så tog jag ett hjälp-batteri och kopplade till standard batteriet under baksätet men den vägrar starta.

Kan det vara startspärren?? Men i mitt fall står där i manualen för spärren att den blockerar startmotor, bränslepump och tändning så då borde väl inte startmotorn gå runt??

Behöver hjälp nu!! Har hållt på i en hel vecka dygnet runt med att mäta olika givare och insprutare med mer och läsa rundor på internet men hittar inget förutom denna tråden som verkar vara inne på samma spår.

Speed limits are for pussies
Paap Reeder
... mitt larm med startspärr "kör jag" via nyckeln.
Låser jag upp ... slocknar lampan på instr.brädan och vice versa vid låsning.

Inbillar mig att om lampan är slock så är startspärren också av.

MVH /// Paap R
Fr
118
FreakPutte
Alpina B10 Bi-Turbo #077
Nej mitt larm känner av en transponder inuti bilen,, och det verkar funka för en grön diod ska lysa när den känt om det är rätt transponder och dioden lyser grönt och startmotorn går runt bra men jag har inte fått någon spänning när jag mätt bränslepumpen och inte heller fått någon spänning efter tändspolen. Kan det ändå vara startspärren eller det är lite som ni säger att den stått för långe utan spänning och ström ??

Speed limits are for pussies
sh
7
shrek
750 -93
jag har bara en sak att tillägga i denna tråd om mitt lilla problem nu går bilhelvetet som en dröm igen ha ha ...min polare hittade felet efter mycke om och men ... det var matarkabeln till reläboxen som sitter på höger sida brevid datorboxarna det satt en grov kabel där röd till färgen .. som kom direkt ifrån batteriet så det kom ingen ström den vägen således blev det blev ju lappgubbens tvärnit i det mesta det va ju inget som funkade som det skulle fick massa skitskumma fel ...
så du killen med b 10:an kolla dina matningar till reläboxar data boxar mm där e jag rätt säker på att du hittar ditt problem ,,då vi hade samma fel på våra fordon .....hittade förövrigt en grym sida på nätet som innehöll allt man behövde veta om allt som rör bmw bilars elsystem , då menar jag allt ....
Länk från denna sida hittade ja de ja behövde ...
sh
7
shrek
750 -93
å en sak till vill bara tacka alla som hade den stora vänligheten att komma med så många råd o tips .....
Paap Reeder
... vart tog strömmen vägen då?
Var det stora säkringen vid batt?

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.