AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.758

Varför är 7-or så dyra i drift ?

Sida 1 av 2
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Tjena alla !
Jag tänkte ta klivet in i 7-världen och letar just nu objekt. Söker efter bra exemplar framför speciell modell. Som en mycket nöjd 525-ägare (går och går utan ett enda mankemang) slås jag av hur ofta folk varnar för hur dyrt det kan bli och därför måste jag ju ställa frågan:
Jag söker en överblick över exakt VAD det är som skiljer 7-or från andra modeller i felstatistiken ?
Kan någon ge exempel på saker som har pajat för er ? OBS, vanliga slitagedetaljer som lika väl behövs fixas på vilken Hisingetraktor som helst undantages.
Och bortse från det helt självklara att 12 cylindrar kräver 12 tändstift, att bromsskivorna kostar nån hundralapp mer än till en Saab o.s.v..
Är det all elektronik som inte håller måttet och hela tiden behöver repareras ?
Är motorerna känsligare när de växer i storlek (jmfr min 525) ?
Man kan ju förledas att tro att stora 7-or är mer feldrabbade än normalbilen och därför "FordrarOrdentligaReparationerDagligen". Är det så illa ? Ska jag inte få köra en 7-a snart ? Vart ska jag då skaffa en djupare mening med mitt liv ?
Hjälp...

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Tycker inte att E38/M62 är särskilt dyr i dryft för vad den är, inte alls faktiskt.

Mvh Björn
En gång lyxbil alltid lyxbil i service, försäkring, skatt, förbrukning och underhåll.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Jag letade i första hand efter en 5300/540 touring när det var dags att uppgradera. Jag gav upp efter att ha tittat på ett antal exemplar, som inte höll måttet. Det blev en svensksåld 740 med 8000 mil på mätaren istället eftersom de E38-exemplar jag tittade på var i bättre skick till ett lägre pris än 5:orna. Bilen var nyservad och jag har kört snart 2000 mil och bara bytt en lampa till skyltbelysningen. Skatt och försäkring kostar en slant, men jag tycker ändå att jag åker prisvärt.

mvh Nisse
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Ok,
Service=det uppenbara, 12 är 12, liter är liter, men det är inga stora pengar det handlar om. Service kostar på alla bilar ung.samma om man själv utför den.
Försäkring= En 740 kostar mig en dryg tusenlapp mer i helförsäkring/år jmfr min 525.
Skatt= Efter vikt, så det rör sig om ngn hundralapp.
Förbrukning= Har ni nån gång slängt in hela familjen i en lika stor bil oavsett märke och dragit iväg ca tio mil på landsväg så vet ni att det är försumbara skillnader i förbrukning. Jag utesluter självklart buskörning då detta hamnar under ett annat konto som heter nöjen och då inte innefattas av bilkalkylen.
Min 525 är extremt snål och nöjer sig med 0,7 landsväg och 0,9 blandad stad/kallstarter så det ger mig "råd" att lägga på 2-3 dl på en 7-a:s förbrukning. Kör nästan uteslutande landsväg.

I mitt huvud finns det isåfall inte något i ovanstående som utesluter en 7-a. Återstår Underhåll och det är kanske här det skiter sig för många f.d. 7 ägare ? Med underhåll menas ju också alla nödvändiga reparationer som inte är rena förslitningar och det är egentligen här min enda noja ligger. Om det nu är så att en 7-a helt enkelt går sönder oftare än medelbilen så är det här som kalkylen kommer att sprängas. Saker som pajar och inte går att handla på Biltema utan enbart BMW-original kommer säkerligen att kosta skjortan och byxorna me´.

Det är mest detta jag undrar över. Är en 740 drabbad av mer fel än medelbilen ? Håller inte elektroniken för användning ?

Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Hej, jag tycker det nästan är en myt att en 7-serie alltid är dyr att köra och äga. Det behöver inte alls vara så. Jag har haft en 728ia-96 i snart 3 år och de enda delar jag bytt är torkarblad, bromsbelägg och batteriet. Luftkonditioneringen var dålig när jag köpte bilen, men det berodde nog mer på att bilen stått avställd 1,5 år än på bilens konstruktion. Några rör och ett ventilpaket fick bytas. Kostnad ca 7000 kr. Pixlarna i instumentdisplayerna är dåliga, men i ett helhetsperspektiv är det ju närmast en bagatell. Min bil har dock endast rullat 8600 mil och det bidrar naturligtvis till min positiva bild. En bil som rullat 18600 mil har kanske mer problem. Lite begynnade rost i skarven på bakluckan finns också, men den tror jag att jag bromsat med rostskyddmedel och bättringsfärg. Inget som syns utifrån än iallafall.

Service behöver inte vara dyrt om man hittar en BMW kunnig fristående verkstad. Att lämna 728:an för service till en auktoriserad BMW-verkstad kostar knappast mer än motsvarande service för en V70.

Min bil brukar dra 1,1-1,2 l/mil blandad körning. Det går att köra långkörningar på 0,8 l/mil,men då får man vara försiktig med gasen och hålla sig till 90 km/h. Stadstrafik med mycket köer resulterar i en förbrukning på 1,3-1,4 l/mil.

Värdeminskningen för en 7:a kan naturligtvis vara stor, men om man tänkt behålla bilen ett tag minskar den i betydelse.

740 och 750 kostar säkert mer vad gäller service, försäkring och bensin.

Jag har även haft en lågmilad 530i-93 som jag körde 3 år och de enda delar jag bytte var bromsskivor, backkontakten och 4 glödlampor. Så min bild är att köp av en 7-8 år gammal BMW kan ge ett problemfritt ägande. Det gäller bara att se till att köpa rätt exemplar och jag tror man gör klokt i att betala en extra slant för ett välskött, bra exemplar med måttligt miltal.
Eftersom värdeminskning är den allt överskuggande utgiften för de flesta bilar kör man extremt billigt i en beg. 7ser inhandlad till dagens låga priser. Vad betyder det att min 750 drar en liter mer per mil än en VW Lupo när värdeminskningen är 0 och komforten skall vi inte ens komma på idén att jämföra? KÖPER MAN EN NY 7ser blir kalkylen den omvända. Möjligen har jag haft en osedvanlig tur att slippa dyrbara rep. men köper man en bil nästan gratis finns ju rimligen pengar över till ett rep. och underhållskonto. Ta steget och njut av en rytande tolva!

mrMPOWER
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
kalkyl för en ny 7-serie Länk

___
Vagnparken: Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Kom över min 7:a för 16000kr. Skatten kostar 1000kr mer per år än normalbilen, förbrukningen ligger lite över normalbilen samt försäkringen.
MEN, jag åker vrållyxigt, bilen sticker ut ur mängden, jag åker bekvämt som tusan och den största fördelen är den totala avsaknaden av värdeminskning!

Håller man den bara i drift och sköter den väl så kan den i princip omöjligen minska i värde. Räknar man på mitt optimistiska sätt är 7:an ett mycket bra köp!

Vi får se i vår hur ekonomin påverkas när jag tar 7:an i drift

mvh
Några korkade konstruktionsmissar finns på min E32 750 .Tex. placeringav tändstift nr 12 så illa att det konsekvent struntas i att bytas på service på märkesverkstad t.om. Microfiltret som skall bytas var 1500 mil innebär att halva instrumentbrädan måste rivas etc. Batteriet under baksätet har så ont om plats att det är svårt att hitta billiga ersättnigsalternativ. Tack och lov så finns ju Autopower att luta sig emot om problem uppstår. Här finns tusenlappar att spara genom att fixa saker själv.Läste nyligen vad en ny Volvo kostar att serva i Stockholm inte billigt det heller.Fast ingen vet varför.

mrMPOWER
Paap Reeder
... om Anja P gör en miss i början av slalombanan blir det "dyrt" att ta igen det senare i banan.
Samma sak är det med 7-seriebilar. Har man sunkat service i början kostar det skjortan att ta igen det senare.

Få som äger exlusivare 7:or klarar av att själva serva dem - att åka till en aukt verkstad är inte att tänka på med en V12:a ... o s v m.m!

Sammantaget blir summan av allt detta att många sunkiga bilar finns det.
Visst man kan köpa en och rulla några tusen mil och sedan sälja men till sist är det någon i änden som skall betala.

Ngn skrev om en EML- lampa som plötsligt inte tändes vid läge II.
Kan kosta allt mellan "himmel och jord" att få ordning på. Färre och färre vst:äder har M70- kompetens kvar i sina led.

En exlusiv bil har alltid exlusiva kostnader.

MVH /// Paap R
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Det finns inga typiska fel på en 7-serie bil än framvagnsdelar, bromskivor mm men det beror ju på att det är en tung bil. Mycket man hör är myter ifrån folk som inte kan nånting om bilar, t.ex om nån berättar för en jobbarkompis att han haft inne sin 750 på verkstad och fick en räkning på 8000 ja då berättar jobbarpolarn för nästa person att räkningen sluta på 11 000kr och så rullar det vidare. Är du intresserad av e32 eller e38?

//Per
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
/Pertha/ 32 eller 38 ? Som prisbilden ser ut talar allt förnuft för en 32a men om förnuftet ska råda köper man inte en gammal lyxbil. Det blir den som jag spontant förälskar mig i. Tror mycket på känslan när man köper bil. Känns det bra i magen, häcken, händerna och öronen så är det stor chans att det är ett bra exemplar. Åtminstone hittills ....
Har hört synpunkter på att 32ans kaross är rymligare (jag är ett par dm över medel) och visar det sig sant talar det för en sen 32a. Ska titta på ett par objekt imorgon och ser fram emot komfortchocken..

>Komfortnissen<

Det är onekligen som Paap( den vise) säger. Det är oerhört väsentligt att tidigare ägare skött servicen på bilen. Detta blir till ett problem när inköpspriserna ramlar ned väldigt lågt. De som köper sina bilar billigt anser sig inte ha råd med behövlig service. Däremot tycks slantarna räcka till hur stora fälgar som helst med motsvarande svindyra däck. Konstigt/ En som kör på 15 tummare.

mrMPOWER
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Min ringa erfarenhet säger mig att det kan skilja minst ett par dl milen mellan juste originaldäck och "fetbreda sulor". Bortsett från att överbreda däck sliter hårdare på styrdetaljer och dessutom inte passar på ett landsvägslok.
Det är ju ett sätt att trimma bränsleekonomin som man sällan ser nämnas i det här forumet. Toomas, vad har du för soppaerfarenheter med dina förnuftiga gummiringar ?

>Komfortnissen<

Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Hej

Jag tycker inte att det kostar mer att ha en 730.
Jag betalar mer bensin, mer skatt, mer försäkring och mer service, men jag betalar knappast några reservdelar. Summan blir den samma på de bilar jag haft. Hellre så här än tvärt om. Sköter man servicen så funkar dom......
Hittils har den startat varje gång, och aldrig krånglat på 2 år. Denna bil var den underbaraste jag kört (min första BMW) ända tills jag blev ännu galnare och bara ville ha mer. Då blev det en 750 och den är ännu underbarare, men givetvis dyrare också (har bara haft den i några månader så jag har ingen statistik).
Komfortnissen: Det var mig du mailade ang. 730

/ Tony

Jag tar alltid den långa vägen hem.......
Snittet brukar ligga mellan 1,3-1,4 liter milen vid inte alltför inspirerad körning. M EN VEM BRYR SIG ? Det finns trecylindriga dieslar för ekonomifreaks. Man skaffar sig inte två ton bil med 300 kusar för att köra så snålt som möjligt. 195-65/15 däcken har jag mest för komfortens skull att de dessutom hör till de billigare aternativen gör ju inget. Kan byta till nya oftare då.Fast dubbdäcken är faktiskt 16 tummare, mest beroende på att jag hittade bra beg. på snygga kryssekerfälgar. / snåljåpen.

mrMPOWER
Komfortnissen, ang bränsleekonomi betyder körsätt mer än något annat vilket jag kan illustrera med följande exempel, när jag hade Ford Fiesta som tjänstebil i början av -80 talet drog den minst 1,5 liter i snitt när jag körde och mellan 0,65 och 0,8 l/mil med min hustru bakom ratten. Orsakan till detta var att jag alltid hade full gas eller ingen alls. Det visar även att en undermotoriserad bil kan dra mer bränsle pga att man måste gasa mer för att hålla ett rimligt tempo./ Den gasglade.

mrMPOWER
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Frågan är nog fel fel ställd. :) För att vara helt meningsfull måste den ställas som t.e.x varför är E23/M30, E32/M70, E32/M60, E38/M60, E38/M62 E38/M73, E65/M73, E65/M62, etc så dyra i drift.

Begreppet '7-serie' innefattar numera ett extremt stort spann med bilar med inköpspris från ca 100 kronor till minst 1.5 mille från snart 30 års produktion.

Dessutom finns vare modell i allt från rena lik till superfina. Jag blev relativt nyligen erbjuden en E32/M60 mot att jag hämtade den, men jag avböjde då den var ett riktigt lik med ett enormt uppdämt service-behov medan andra E32/M60 kan vara riktigt fina.

Mvh Björn
se
16
sereLL
740 iA -95 20"
köpte mig nyligen en e38 740, kompis pris 40 loppor med 20" M fälgar, och lite annat smått å gott. rena rånet måste ja säga....

däremot försäkringen.. skulle bilen stått på mig vart de inte så roligt längre,
runt 40~ om året helförsäkrad slutade de på... så fick bli att någon annan stog på den istället så vart de under 1000 lappen månaden istället ^_^

åkte till arlanda här om veckan för att släppa av tjejen, låg runt 0.7+l/m.
stadskörning ligger den lite över litern upp till 1.4 ungefär. beror helt på hur tung högerfoten är iof men :D

ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Ja, nu har jag haft min 750 i ett år och kan bara konstatera att det enda som fallerat är instrumentet jag själv pajade genom att inte koppla loss polerna vid batteriladdning. Snittet ligger på 1,3 men vid ren landsväg och lockup i kryper jag oftast under litern. relativt billig försäkring och skatten kan man inte göra mycket åt, den väger en del... Så för mig har 750:n inte varit dyr utan enbart ett njutningsobjekt. Däremot har jag ett klart problem när jag nu försöker hitta en vinterbilskombi och är bortskämd med 12:an. Allt jag provat i prisklass under 200.000 känns som skramliga traktorer med träbänk .... Det är förvånande och märkligt hur bra en 90:a står sig i konkurrens med nästan 20 års utveckling. Närmst ligger en E39 men det enda som kommer i närheten är en 540 och de objekten är oftast totalras jmfrt med min gamling. Man måste upp i de sista årsmodellerna om det ska finnas chans till en frisk bil och då kostar det gärna 10 ggr så mycket som jag gav för 750:n. Rostbubblor, sprucket skinn och nersuttna stolar, pixelbortfall och tras-sliten ratt får man då ändå på köpet ...

mvh,komfortnissen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.