|
|
|
|---|---|
|
hejsan jag har en 525i som har börjat att strula nu... den har fått en ryckig tomgång den har hålt på så ett tag men aldrig så här jag har gjort rent lmm jag har gjort rent luftfiltret jag har provat utan luftfiltret men det e lika dant endå ibland så går den rent i en timme ibland 5min men det sjuka var att jag provade utan lmm och då gick bilen hur fint som helst.sen så stängde jag av bilen å då gick den skit. kopplade in lmm igen å den gick fortfarande skit sen så släppte jag på locket till luftburken å då går bilen bra igen den går liksom ryckigt på tomgången ungefär som om det skulle vara sås torsk ibland!! och ibland bara lite skakigt. vad är det för fel? någon som vet tacksam för svar mvh tobbe | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kollat läckage i insugsbälgen? Om inte, kolla med att spruta startgas runt den så märker du om den drar in tjyvluft! |
| insugsbäljen? hm nybörjare!! | |
| hehe den stora slangen mellan luftburken och insuget. Kanske man kan säga. | |
| Kan vara lambdasonden också. Min bror fick samma fel på sin bil. Fick fel ohm-värden när vi mätte på LMM (mätte på pinsen vid databoxen)och den gick bättre när man kopplade ur den men inte bra. Lamdasonden och LMM snackar med varandra tydligen (sa de på M-bilar när han lät dem göra en diagnos för säkerhets skull). Lamdasonder är väl inte helt ovanligt att de går på de här bilarna heller. | |
|
ok eh vet ni om man kan använda en lambda från en 530 535 m5? till min eller blir det helt fel värde då eller? samma fråga på lmm? eller måste det vara från en likadanbil som min? |
|
| har samma problem som du, fick kopplat upp bilen och fick felkod på lmm, man skall helst inte skifta lmm från andra modeller, tänk bara på att en svensksåld bil inte har samma lmm som en import om du skall köpa en beg.men det kan ju finnas andra fel med! | |
| Jag hade precis likadant. Fast jag hade massor av sprickor på insugsbäljen och på vakuum slangarna bytte ut dóm och det funkade! | |
|
Hej Känner igen ojämn tomgång. Ett par tips: Om man kopplar ur en givare t.ex LMM går motorn på förprogmerade lägen och kan då uppfattas som att den går bättre men den får också en fetare blandning. Om problemet uppstår vid kallstart är inte lambdan inblandad. Motorstyrningen ignorerar lambdasignalen tills en viss motor temp uppnåts. Mikael |
|
|
Har samma fenomen med min 525:a. till detta har jag något höga avgasvärden. Typ hög Hc (300) Lamdavärde för låg. Ger mig på att det är en tändspole som stökar. Hur kan jag få reda på vilken som stökar i så fall?? Och är min teori realistisk? Har tändspolarna en gråson mellan att funka och inte funka? Per aspera ad astra |
|
|
Om ni kopplar ur LMM med moton igång kommer ni att registrera en felkod....har jag för mig... Per aspera ad astra |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.