|
|
|
|---|---|
Tesfes |
Tja! Min handbroms tar dåligt. Den nyper först när kryckan dragits i botten. Är det lönt att krypa i garaget eller är det nån som har ungefärlig prisuppgift på en justering?? Hur spänner man den själv? Jag har kikat på forumet och sätt att man kan rotera nåt litet kugghjul inne i bulthålen på bromsskivan. Stämmer det och hur stor justering kan man göra på detta sätt? |
|
Länk Har du sett Gör-det-själv guiden? |
|
Tesfes |
Jo det var den jag kikade på. Funderingen var om man kan justera så pass mkt som behövs på det sättet eller om det mest är för finlir. |
|
Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
det räcker å lossa en bult på däcket. lys med ficklampa in i hålet sen ser du kugghjulet, snurra det några hack tills du känner att bromsbackarna tar, sen lossar du 4--5 kugg så hjulet löper fritt. bytte backar å skiva på min i förrgår, besiktade igår 2,0 i bromsverkan på båda = jackpott :-) Min förra pärla :-) Länk |
|
Tesfes |
Tack för tipsen! Ska se om tiden räcker till idag för att göra ett försök. |
|
Du kan spänna handbromsen vid spaken också, bara dra loss skinnskyddet så ser du två muttrar som du ska spänna till det känns bra. Testa om handbromsen tar lika genom att backa väldigt långsamt och sedan dra i handbromsen. Om bilen ställer sig upp på någon sida bak är handbromsen för mycket spänd på den sidan eller för löst på den andra sidan. Besiktningen kräver inte att det tar exakt jämt eller att det tar jättebra men på ett ungefär lika och hyfsat bra. BMW har problem med att handbromsbackarnas slitbanor rostar så åk lite efter du har spännt handbromsen och bromsa med den så att du maler av lite rost. Lycka till /Niklas |
|
Tesfes |
Tack för tipsen. Jag spände muttrarna vid kryckan så nu är det spänst i grejerna igen... |
|
Hade upp och kollade igenom mina bromsbackar igår pga problem med besiktning. Insåg att det kunde bli problem att bara spänna upp grejerna eftersom bromsbackarna verkar (tror jag) sitta fast med bromsskölden. Problemet är att mina är borta pga rost, sedan var det inte "bara" byta sköldar heller eftersom då måste hela hjullagret ut också. När jag drar handbromsen så blir det ett glapp (går att snurra ytterst lite på hjulet innan det nyper) eftersom backarna inte sitter fast i något. Någon som vart med om detta? |
|
| Man ska INTE spänna handbromsarna vid spaken! Vid spaken spänner man endast vajern (vajerspel) som kan har tönts ut med åren. Handbromsen spänner man endast i bromsskivan genom att vrida på ett kugghjulet som det visas i tidigare länk. | |
|
Tomas har rätt, man får aldrig spänna vajern det som kommer hända är att den går av. Finns ingen anledning att röra spaken om man inte bytt vajer eller backar, räcker med att justera in på bakhjulen precis så det tar och sen lossa några kugg. Jag brukar dra spaken upp 1 hack sen justera så det precis tar det brukar bli perfekt sen när man lossar ned spaken, har aldrig haft några problem med handbromsen. |
|
|
Har en 318i -97 och den gick inte genom besiktingen pga glapp i styrled & dålig handbroms, ska lämna in den å okq8 så de ska lägga dit den nya styrleden som jag själv beställt samt hjulinställning för 2250, är detta överpris? Sen har jag hört att en verkstad kan "besikta" bilen där om dem fixar allt som det var fel på stämmer det? hade varit skönt att slippa betala 400 extra för en ombess. Och om det isåfall stämmer tänkte jag att de får fixa handbromsen också, behöver jag beställa något till handbromsen eller spänner dem den i kugghjulen i däcket då? Om man bäddar får man ligga |
|
|
Bytte inre/yttre styrstag för 2200 på e60 inkl hjuliställning men då köpte ja delarna själv å försedda dem. vissa verkstäder kan släcka 2an. Fråga dem! Kan räcka me att spänna, oftast göre se. Om de ej är sopslut. de vet man inte förens man testat å kollat. På alla mina (4st) e36 ja haft så har de alltid räckt å spänna, en bytte ja backar på men de behövdes väl eg inte men fick me dom vid köp av bilen så tänkte varför inte. |
|
|
De verkstäder som kan "släcka tvåor" tar ju även betalt för det... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Handbromsen justerar du själv genom ett bulthål, med en flatmejsel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.