|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag kommer att köpa en bil av en kille. Vi ska träffas i Puttgarden och jag ska köra hem bilen till stockholm med hans skyltar. Vilket försäkringsbolag kan man försäkra hos? Jag vill nog helst ha helförsäkring. Tom | |
|
Du måste väl ha exportskyltar tror jag. Läs importguiden: Länk /Jesper |
|
|
Nja, så vitt jag förstår så behöver man inte ha exportskyltar. Även om det är smidigast. Men i mitt fall passar inte det riktigt. Ska träffa säljaren vid hamnen i Puttgarden. |
|
|
Låter ju seriöst ;) /Jesper |
|
| Vad är det som låter seriöst? | |
|
TomMalmö: Du skrev: "Nja, så vitt jag förstår så behöver man inte ha exportskyltar. Även om det är smidigast." DU HAR FEL!!!!! Läs gärna vad jag skrivit i denna tråden: Länk Ps. Glöm helförsäkring.... Ds /// Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk |
|
|
Skulle MYCKET hellre åka med killen till en Zulassung och köpa skyltar för en lax. Varför inte "pruta in" det i priset? Det har jag lyckats med både privat och hos firma i DE. Då kollar de även att den inte är stulen, det behöver inte vara så, men du kan åka på en stulen bil i hamnen... Som rolex skriver, glöm helförsäkring. Går inte, inget bolag här försäkrar före reg.bes., inte de jag frågat i.a.f. (frågat de flesta) Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Är det någon som vet om det finns någon Zulassung i närheten av Puttgarden? Eller några mil därifrån? Saken är den att säljaren finns i Munchentrakten och jag finns i Stockholm. Jag kommer åka bil ner. Har inte lust att åka hela vägen ner till Munchen och har fått honom att ta sig upp till norra tyskland. Vi ska byta bil med varandra. Jag har gjort grundliga undersäkningar gällande hans bil. Inget är okart gällande den. Allt är ok. Men som sagt, finns det någon Zulassung i närheten så är ju det det bästa. Har dom öppet på helgerna? |
|
|
Visst är det absolut att rekommendera att ha exportskyltar på bilen, men om du nu kommer att köra på säljarens privata skyltar så ska du ha följande i åtanke (jag räknar med att du läst tråden som det länkades till ovan): 1. Säljarens försäkring bör ha täckning så länge han inte "avreggat" sig som ägare, eller ställt av bilen. Så om du vill ha helförsäkrat så är det säljaren som får skaffa helförsäkringen. Som nämndes i andra tråden: se till att ha skriftligt på vad som gäller. 2. Du får inte lov att köra en utlandsregistrerad bil i Sverige som du äger. Undantaget är bil med exportskylt. Om du istället vill ja exportskyltar: 1. Trafikförsäkring löser du i samband med att skylten införskaffas. 2. Zulassungsstelle har sällan öppet på helgerna, men om säljaren vill, så kan han hjälpa dig med att lösa exportskyltar. För att han ska kunna göra detta behöver han ditt pass (lagom kul att skicka ner va?) samt en fullmakt att vis hos Zul.-stelle. 3. Vissa bolag erbjuder en vagnskadeförsäkring (som enbart gäller vid kollision). Det är långt ifrån alla bolag som har den, men Länsförsäkringar Skåne hade den. Den kostade 1000 kr för 7 dagar. Men i mina ögon är det värt det. Lycka till! PS. Jag är lite osäker på om du kan gå till vilket Zul.-stelle som helst. Måste man inte gå dit bilen är inreggad (om den är i trafik) för att samtidigt få inregistrerat att bilen ska gå på export? Någon som vet? |
|
| "vill ha" skulle det stå, inte "vill ja" | |
|
Traum: Man behöver ju inte skicka ner hela passet utan det funkar ju bra med en kopia oxå.. Mvh Jimmy |
|
|
Tack för svaren. Ok, för att knöla till det ytterligare: Min sambo står som ägare till vår bil på regbeviset. Bör jag "köpa" bilen av henne innan jag gör något annat. För att på så vis ha mitt namn i regbeviset. Eller kan det räcka med en fullmakt från henne, som när man köper/säljer bil här i sverige? Att skicka ner passet känns lite svettigt, men som någon skrev så kanske det funkar med kopia på passet... Jag vill inte köra hela vägen till Munchen!!! |
|
| (lustigt att ingen kommenterat mitt "namn" här på forumet "TomMalmö", när jag bor i Stockholm. :-) ) | |
|
TomMalmö: Jo, jag funderade på det förut också, Malmö/Sthlm. Men säger du Sthlm så är det väl det som gäller misstänker jag. Jag har ingen erfarenhet av att lösa exportskyltar med fullmakt, men om det räcker med passkopia så blir det ju inte så dumt. Du kan sälja bilen med fullmakt även till utlandet, så du behöver inte skriva över eran nuvarande bil på dig först. Om din sambo ska stå som ägare även på den nya bilen, så fixas detta enkelt, även om du har ditt namn på papprena till eventuella exportskyltar. Det du då behöver är en fullmakt vid den svenska registreringsbesiktningen där det står "Jag [sambons namn och pnr] tillåter att [ditt namn och pnr] registreringsbesiktigar min bil med chassinummer [chassinummer]". Sen en liten underskrift. På så sätt gick jag och min sambo tillväga när vi köpte bil från Tyskland förra året. Inga problem alls. |
|
|
traum: Det går för övrigt bra med vilket Zulassungsstelle som helst, alltså inte bara där ägaren bor. Brukar ofta finnas flera stycken i större städer. TomMalmö: Ska du alltså byta din svenskreggade bil mot en tyskreggad?? Kan du utveckla detta lite?? *nyfiken* /// Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk |
|
| Man kan visst köra hem en bil på tyskens skyltar. När du sen är i Sverige kontaktar du tyska ambassaden så avreggar dom den i tyskland. Har en arbetskollega som gjort så... | |
| Hur går du tillväga med din bil ,måst du inte avregga den först. | |
|
Rolex: kalas, då blir det lättare =) e34brilliant: man kan köra hem på tyskens skyltar, men det är fortfarande enligt svensk lag inte tillåtet att föra fordon som du äger som inte är svenskregistrerat. Man får enbart föra fordon i det land man är skattpliktig (vilket jag i detta fall har förutsatt vara Sverige). Exportskylten är undantagen, som jag tidigare nämnt, eftersom den är till just för export. Sen om man bryr sig om detta eller inte är upp till var och en, men jag tycker det är viktigt att man känner till vad som gäller så att man inte åker dit på nåt man hade kunnat undvika. |
|
Scheckheft |
Hej Följande gäller: Ja, man får köra med den tyskreggade bilen i en vecka i Sverige. Under tiden måste det ansökas om regbesiktning. Man kan också ansöka om "Bevis om avtalad tid". Med det beviset får du köra till och från besiktningsstationen den dagen du ska regbesikta bilen. Som Traum är inne på måste man kolla upp försäkringsbiten. Omfattar tyskens försäkring det ni tänker genomföra? Tillåter dem det .Om inte tar du TomMalmö en stor risk då eventuella person- och plåtskador inte täcks av någon försäkring och du får stå för hela kalaset själv. Mvh Scheckheft |
Scheckheft |
Hej Glömde: källan till mina uppgifter är Vägverket. Ringde de för att få klarhet då vi hade ett liknande fall här på forumet tidigare. Det går säkert att läsa på VV:s hemsida också. Mitt råd: skaffa de röda exportskyltarna, det kan ni göra i Puttgarden med omnejd. Mvh Scheckheft |
|
Det är möjligt att det är som Scheckhft säger, att du får köra med tyskens skyltar i en vecka. Det jag känner till avser förhållande våren -05 då jag kollade upp detta hos Vägverket. Då var beskedet att man inte fick köra på de "vanliga" tyska skyltarna eftersom det finns ett exportalternativ. Sju dagar gäller även för exportskyltarna. Även om det är innan det datumet som står i det röda fältet. Enligt svensk lag är det ok att framföra fordonet i sju dagar efter att svenska gränsen passerats. Oavsett hur länge man har löst försäkring på fordonet. Sen ska det mycket till för att de ska kunna se vilket datum du passerat svenska gränsen. Det är inte så vanligt att tullen står och antecknar exportplåtsnummer vid gränsen, eller hur? :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.