|
|
|
|---|---|
|
Nån som vet vad felmarginalen är på skillnaden i dämpning mellan höger och vänster sida? Jag har en -03 525i sedan med M-paket och sportchassi II. Jag köpte bilen för ca 3 veckor sedan och har då och då tyckt att fabrikssänkningen ser ut att vara lägre på höger bak men har tänkt att bilen kanske har stått snett. Nu mätte jag häromdan från golvet upp till stänkskärmen (mätte på högsta punkten av båda stänktskärmarna), och höger stänkskärm visar sig vara 8-9 mm närmare marken än den vänstra, vilket alltså måste att hela bilen lutar lite åt höger. Bilfirmans verkstad menar att detta inte är något konstigt och att det kan variera beroende på hur mkt soppa som är bilen, att det inte alltid är exakt samma höjd, samt att eftersom bilen har gått 10000 mil så är det inom felmarginalen. Någon som vet om man ska godta den förklaringen? | |
|
För det första är det inte dämparna som bestämmer höjden utan fjädrarna. Jag har inte mätt min bil men det bör ju vara sammahöjd om bilen står med alla hjulen på absolut plan mark och ingen last i bagaget. Kan tänka mig att din bil kanske är krocklagad på ena sidan eller att ena fjädern är bytt pga brott och att man då inte monterat en m-fjäder.Men som sagt har inte mätt min bil så 8-9mm i skillnad kanske är normalt dock tror jag inte att hur mkt som är i tanken skall påverka. |
|
| Kanske en del av fjädern gått av? kanske inte så troligt med de miltalet, i övrigt inte så där jääätte ovanligt | |
|
Är bilen en importbil ? Är du isåfall säker på bilehns historik. Är bilen baksmälld kan den ha blivit fusklagad så att vänster ramben bak pekar uppåt.. Annars kan som Xtracrispy säger ett lager på vänster fjäder vara av. Det kontrollerar du ju lätt om du hissar upp bilen bak. BMW originalfjädrar är relativt dåliga. De brister alltför ofta. Ett annat troligt scenarie kan vara att bilen någon gång sladdat in i en trottoarkant och har fått en krökning på någon del av upphängningen bak.. 1cm skillnad det gör inte en fulltank inte... Mitt råd är att ta in bilen hos en plåtis och få den uppmätt därbak. Det är det enklaste sättet att få reda på vad som är fel. |
|
| Anledningen till att jag frågar om det är en import är att det inte är helt ovanligt att bolagen löser ut en skadad bil i tyskland. Någon köper upp den och slarvlagar den i exempelvis Polen mha slägga o spackel o skims. Därefter säljs bilen vidare till, exempelvis, en alltför godtrogen svensk.. | |
| Nej, det är inte import - den är svensksåld på Bilcentralen i Sthlm med en tidigare ägare, fullservad på Bilcentralen. Har iofs inte kollat krock-historiken. Ska lämna in den på Motormännen på måndag så det får kolla fjädrarna. | |
| Om man nu skulle behöva byta fjädrarna - är det nån som vet vad nya fjädrar till M-sportchassi II kostar? Antar att det är likabra att byta på vä och hö bak samtidigt.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.