AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.063

Hur agera? - problem med E91 efter 260 mil!

di
14
diesel-erik
320dA Touring-06
530iA -89
Hej. Har haft en diskussion med BMW i Skövde idag. Har tidigare här på forumet beskrivit ett problem med airbaglampan. Enligt BMW, som undersökte bilen i måndags, berodde det på för låg spänning i batteriet och satte det på laddning och släckte varningslampan. Jag körde hem och fortsatte ladda över natten. Sen när sambon skulle ta bilen på tisdagmorgonen lyste den där jädra lampan igen!! Mer laddning tänkte jag och nu efter att ha laddat nästan ett dygn så lyser lampan fortfarande. Inte så konstigt kanske, eftersom bilen inte nollats i felkoderna, men konstigt däremot att min Ctek-laddare inte gått över i fasen för underhållsladdning trots den långa laddcykeln! Fick meddelande på BMW nu att de på måndag (efter samtal med BMW centralt) kommer att byta förarairbagen samt slänga i ett nytt batteri! Hux-flux var icke-felet ett riktigt fel!! Frågan är hur man ska agera som konsument? Ska man acceptera att en ny bil får ett sådant här fel och att man får åka i bilen med felet i minst 5 dagar innan åtgärd? Enligt verkstaden är det helt OK och ofarligt att köra med bilen men jag undrar om verkligen airbagen löser ut om det skulle behövas! Och batteriet, varför tar det inte laddning ordentligt? Är det bara jag som drabbats eller har fler liknande fel med batteri och airbags? Tacksam för råd hur jag ska agera! /erik
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Funderar på batteriet där.. var har du laddaren? låser du upp bilen precis innan för att kolla laddaren? isåfall så får du ju en spänningssänkning i bilen och laddaren tycker att nu behövs det mer laddning.

Airbaglampan tändes på min bil för ett tag sedan och berodde enligt BMW:s felkodsdator på "batterisäkerhetsklämman", alltså den sprängladdning som sitter på pluspolen och ska bryta strömmen vid ev krock. De sa på BMW i karlskrona att det bara är att byta kabel á 4500 plus arbete. När jag 2 veckor senare besökte BMW handlarn i min gamla hemstad så släckte de lampan och felet fixat!?!

Hur kan det vara så? Det är för mycket elektronik i bilarna idag!

Diesel-räsern
/Rickard
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Läs detta om laddning: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.