|
|
|
|---|---|
|
Hej alla Jag är tacksam för förslag på produkter inom kategorin ”kemisk metall” som har aluminium som metallsubstans. Den typen av metallspecifik kemisk metall lär förekomma på marknaden men jag har inte kunnat hitta någon. Syftet är att laga lindrigt kantstötta aluminiumfälgar med polerad fälgbana och då är det viktigt att färgnyansen på lagningen stämmer någorlunda bra med huvudmaterialet. Ha det gott Ellinas | |
kilroy |
Produkter som kallas "kemisk metall" stoppar korrosionsangreppet (vanligtvis på plåt), ombildar rosten till metall och bildar en hård metallyta som går utmärkt att bearbeta, spackla och lacka. Just aluminium rostar ju egentligen inte som vanlig järnplåt och är därför svårare att återställa. Att bygga upp metallen (aluminium) med "kemiskt aluminium" så att det ser snyggt ut är nog inte det lättaste. Jag har dock kontaktat lite folk i branschen men ingen känner till just en sån produkt som du letar efter. Om du söker på forumet efter "fälglagning" så hittar du sannolikt länkar till företag som renoverar fälgar...kolla med dessa. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
| Hej, de finns metall pulver som de är en viss procent aluminium i ,men du få alldrig fram samma färg nyans ,så de kommer att synas väl efter lagning,de finns ett medel som heter devkon. | |
|
Kilroy: Jag har aldrig uppfattat kemisk metall som någon form av rostomvandlare! Den typen av produkter består av en blandning av metallpulver och någon sorts bindemedel. Pulvret blandas till en spackelliknande substans med hjälp av ett lämpligt lösningsmedel och efter härdningen får medlet samma egenskaper som originalmetallen förutom att det inte kan svetsas. Kemisk metall lär finnas till stål, aluminium, koppar och mässing. Bosse Bildoktorn demonstrerade detta i ett av sina programavsnitt på TV:n då han återställde/byggde upp en större fragment som hade gått av från en vattenpump. Information om den typen av kemisk metall som han använde vid det tillfället – jag har citerat en del information därifrån – finns kvar att läsa på SVT:s webbsida. Tyvärr anges inte produkten med sitt kommersiella namn. Det är just det namnet jag efterlyser! Tyvärr tror jag inte att det numera går att ställa frågor till honom via SVT men jag kanske borde försöka ta reda på hans e-postadress. Jag kan föreställa mig att liknande produkter som förekommer i spackelform och blandas med härdare, exempelvis Plastic Paddings Kemisk Metall, är tänkbara närbesläktade alternativ men dessa är universella för alla sorters metaller och då skall man inte ha några krav på färgnyansen. WAN: ”Devcon”-produkterna har jag tittat på som hastigast på Internet men det första intrycket jag fick är att de inte är vad jag är ute efter. Men jag tänker gå tillbaka till webbsidan för att titta litet närmare på dem. Men tack ändå för era svar! Ellinas |
|
kilroy |
Ellinas* Jag förstår vad du menar, det kanske är fråga om lite begreppsförvirring? Programmet med Bosse bildoktor såg jag aldrig men nog är jag tveksam till om "produkten efter härdning skulle få samma egenskaper som ursprungsmetallen". Det strider mot alla kända fysikaliska-kemiska lagar...men utvecklingen på materialsidan går ju framåt. Jag har några kontakter på ett företag som är stora i branschen. Dom säljer bl a produkter från MEGA METAL, ett amerikanskt företag med erkänt bra produkter. Tel 08-613 71 60, kolla gärna med dom! Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Hej Kilroy Om man ser på det ur en ren vetenskaplig synpunkt så är det givetvis en rejäl överdrift att påstå att kemisk metall av den här typen har identiska grundfysikaliska egenskaper med ursprungsmetallen i alla avseenden. Det handlar alltså om en ”konstruktion” bestående av metallpartiklar och ett bindemedel och vad jag – och Bosse Bildoktorn för den delen, för egentligen är det hans påstående – menar här är att kompositmaterialet har en god överensstämmelse beträffande färgnyansen, att det går att bearbeta det mekaniskt och att dess hållfasthetsegenskaper i övrigt påminner starkt om metallers. Tack för tipset om Mega Metall förresten; jag skall ta kontakt med dem för att höra om de har någon produkt i den kategorin. Ha det gott Ellinas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.